pacman42 pacman42 skrev:
Rörande motorväg i Norrland så fanns det i 30 år (från 1971-2001) motorväg i Umeå. Vissa delar av den nya Västra leden runt Umeå (E12) skall också vara klassade som motortrafikled, men här är jag lite tveksam då jag inte kört denna väg själv (än) så jag kan inte bekräfta detta, har bara hört det ryktesvägen...
Jo nu då du säger det så tror jag det var söder om bron i Ume några mil som var motorväg... så då var det "bara" ca 20 mil enkelväg. (fortfarande inte praktiskt öht då det gäller uppkörningar)

Men det finns en hel del 110 vägar där uppe som INTE är motorväg/motortrafikled.
@Fairlane oro att folk inte ska ha vana av 110 vägar är en icke-fråga.
 
Fairlane
M MrDizzy skrev:
Men det finns en hel del 110 vägar där uppe som INTE är motorväg/motortrafikled.
så @Fairlane oro att folk inte ska ha vana av 110 vägar är en icke-fråga.
Ok, jag anser ändå att det är skillnad på att köra 45 km/h på 110-väg och att faktiskt framföra fordonet i 110 km/h.

Du kanske tycker det är tillräckligt att ha färdats på vägen i 45 km/h för att få ett riktigt B körkort som även kommet gälla på Autobahn, jag tycker inte det.
 
Fast rent uppkörningsmässigt så är det nog inga "krav" på det viset. Vi bor nära Ånge och där kan man köra upp. Där finns inte ens nå trafikljus. Inga rondeller.......Sambons dotter gick på trafikskola där och de körde bara där. Det är inte ens nå krav på stadskörning längre......
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
45 km/h kan få trafiken att flyta bättre i tätorter, vi har t.ex. 10 km in till centrala delarna med 40-60 sträckor. Däremot så skulle jag vilja se förbud mot de bilarna/traktorerna på 1+2 vägar där hastigheten ofta är 100 km/h, skulle det införas blir det väl en bra kompromiss mot en ökad hastighet.
 
Fairlane
S Stefan1972 skrev:
Fast rent uppkörningsmässigt så är det nog inga "krav" på det viset. Vi bor nära Ånge och där kan man köra upp. Där finns inte ens nå trafikljus. Inga rondeller.......Sambons dotter gick på trafikskola där och de körde bara där. Det är inte ens nå krav på stadskörning längre......
Inte konstigt att folk får panik när de då får se en rondell i verkliga livet.
 
A AndersS skrev:
Däremot så skulle jag vilja se förbud mot de bilarna/traktorerna på 1+2 vägar där hastigheten ofta är 100 km/h, skulle det införas blir det väl en bra kompromiss mot en ökad hastighet.
Förbud är fel väg att gå och skulle A-traktorer och B1 fordon förbjudas på 2+1 väg skulle många ungdomar inte alls kunna ta sig till skola och fritidsaktiviteter utan att bli skjutsade av föräldrar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jo nu då du säger det så tror jag det var söder om bron i Ume några mil som var motorväg... så då var det "bara" ca 20 mil enkelväg. (fortfarande inte praktiskt öht då det gäller uppkörningar)

Men det finns en hel del 110 vägar där uppe som INTE är motorväg/motortrafikled.
så @Fairlane oro att folk inte ska ha vana av 110 vägar är en icke-fråga.
Ja, det finns gott om 110-vägar. Nu är de flesta med möte nedskyltade, men 100 på mötesvägar är inte ovanligt i inlandet.
 
A AndersS skrev:
Däremot så skulle jag vilja se förbud mot de bilarna/traktorerna på 1+2 vägar där hastigheten ofta är 100 km/h, skulle det införas blir det väl en bra kompromiss mot en ökad hastighet.
Det skulle vara bra, liksom förbud mot cyklar/traktor/mopeder. Problemet är att 2+1 vägarna till skillnad mot motorvägarna inte har krav på en alternativ väg. Motorvägarna kan alltid ledas runt via andra vägar eftersom det är ett krav när de planeras. 2+1 vägarna är egentligen landsvägar som fått räcken och höjd hastighetsgräns. Det finns helt enkelt ingen annan väg till många platser.

Ett sätt som kan tänkas vara möjligt är att göra motortrafikled av de sträckor där det är möjligt att anlägga alternativa vägar till rimlig kostnad.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Jag är som sagt mer oroad över hur "bilar" framförs bland oskyddade trafikanter än att 16 åringar får köra 70 på 70 väg. Skulle det vara en GPS / telematik-baserad hastighetsspärr så skulle den kunna släppa på i 70 utanför tättbebyggt område men hålla 30 inom tättbebyggt område. Det skulle lösa alla problem med att de blokerar på större vägar. De som irriterar sig på A-traktorer i stadstrafik behöver stressa ned. Oftast får man köra bakom några hundra meter eller max nån kilometer.

Troligen sköter sig den största andelen ungdomar, de som inte sköter sig är de jag är orolig för. Att de kör 60 i ett villakvarter. Eller kör 130 på småvägar på nätterna. Med en GPS som loggar hastighet och begränsar hastighet så skulle detta lösa sig. Lastbilar har färdskrivare med loggningsfunktion. Hastighetsbegränsning finns också.

Det allra bästa vore att en vanlig bil kunde utrustas med en färdskrivare / GPS där ungdomen stoppade in sitt färdskrivarkort, fick köra bilen men med restriktioner. Jag inser att det inte finns en "färdig" produkt för detta, men det borde inte vara omöjligt att speca detta och att bilar får denna funktion. Jag skulle kunna tänka att det vore bra på tex all yrkestrafik, eller ett krav om man tex åkt dit för fortkörning, fyllekörning osv. Då får man ett krav på att ha sådan logger i bilen.
 
A AndersS skrev:
45 km/h kan få trafiken att flyta bättre i tätorter, vi har t.ex. 10 km in till centrala delarna med 40-60 sträckor. Däremot så skulle jag vilja se förbud mot de bilarna/traktorerna på 1+2 vägar där hastigheten ofta är 100 km/h, skulle det införas blir det väl en bra kompromiss mot en ökad hastighet.
Hos oss är det ett par 2+1-sträckor som är vanlig landsväg, men med traktorförbud. Men det kräver som sagt var att det finns en rimlig alternativ väg för de långsamtgående fordonen. Ett generellt förbud skulle inte funka då 2+1-vägen är enda förbindelsen på många ställen.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är som sagt mer oroad över hur "bilar" framförs bland oskyddade trafikanter än att 16 åringar får köra 70 på 70 väg. Skulle det vara en GPS / telematik-baserad hastighetsspärr så skulle den kunna släppa på i 70 utanför tättbebyggt område men hålla 30 inom tättbebyggt område. Det skulle lösa alla problem med att de blokerar på större vägar. De som irriterar sig på A-traktorer i stadstrafik behöver stressa ned. Oftast får man köra bakom några hundra meter eller max nån kilometer.

Troligen sköter sig den största andelen ungdomar, de som inte sköter sig är de jag är orolig för. Att de kör 60 i ett villakvarter. Eller kör 130 på småvägar på nätterna. Med en GPS som loggar hastighet och begränsar hastighet så skulle detta lösa sig. Lastbilar har färdskrivare med loggningsfunktion. Hastighetsbegränsning finns också.

Det allra bästa vore att en vanlig bil kunde utrustas med en färdskrivare / GPS där ungdomen stoppade in sitt färdskrivarkort, fick köra bilen men med restriktioner. Jag inser att det inte finns en "färdig" produkt för detta, men det borde inte vara omöjligt att speca detta och att bilar får denna funktion. Jag skulle kunna tänka att det vore bra på tex all yrkestrafik, eller ett krav om man tex åkt dit för fortkörning, fyllekörning osv. Då får man ett krav på att ha sådan logger i bilen.
GPS baserad loggning etc etc är bara skit.
Ryssen stör ut det hur lätt som helst och med tanke på Svenska byråkrater så blir säkert reglerna att det är den som framför fordonet som är skylldig att se till att det alltid fungerar ....
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
med tanke på Svenska byråkrater så blir säkert reglerna att det är den som framför fordonet som är skylldig att se till att det alltid fungerar ....
Är det inte så redan idag menar du? Vem ska jag skylla på om inte lamporna funkar?
 
useless useless skrev:
Är det inte så redan idag menar du? Vem ska jag skylla på om inte lamporna funkar?
Det jag menar är att du som förare har 0 möjlighet till påverkan om ryssen stör GPS och helt plötsligt kör du enl GPS i 500km/h på 30 stäcka förbi en skola och i verkligheten 70 på en genomfartsled flera mil därifrån.
Att lägga ansvar på föraren för vad en GPS som är skitlätt att störa är ju bara så korkat att det går inte dit mer dumhet. Och Svenska byråkrater kommer säkerligen att tycka det är en bra ide.....
Därvid är GPS styrt en dum ide.

Bara att kolla på flyg. De har byggt massor med system som kräver korrekt GPS och ryssen stör bara för att djävlas med följd av inställda flyg och annan skit
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
J
M MrDizzy skrev:
GPS baserad loggning etc etc är bara skit.
Ryssen stör ut det hur lätt som helst och med tanke på Svenska byråkrater så blir säkert reglerna att det är den som framför fordonet som är skylldig att se till att det alltid fungerar ....
Om den tappar uppkoppling kan den gå ned på 30 som vanliga atraktorer

Om ryssen lyckas slå ut tonåringarnas atraktorer är det väl heller inte så allvarligt? Då finns det värre saker som kan slås ut
 
J JohanLun skrev:
Om den tappar uppkoppling kan den gå ned på 30 som vanliga atraktorer

Om ryssen lyckas slå ut tonåringarnas atraktorer är det väl heller inte så allvarligt? Då finns det värre saker som kan slås ut
Men om du kör 110 på motorväg och GPSn slås ut och bilen saktar ned till 30 kommer den att utgöra dels trafikfara och dels är den då inte konstruerat att gå minst 40 som lagen kräver och därmed går föraren brott.

Problemet är inte att det inte går att lösa .. det gör det ... problemet heter Svenska byråkrater som du nog förstår att jag inte alls har så mycket över för. Att kalla dem inkompetenta svamprökare är snällt i mitt tycke.
För de kommer med 100% sannolikhet att klanta sig och göra så att några stackars ungdomar som inte alls har gjort nått fel råkar illa ut juridiskt.

Så nej till GPS baserad styrning
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.