M maria01 skrev:
just det som är konstigt med eu att det inte är samma regler som exmpel på b kort i frankrike får man köra 125cc scooter på b kort men det får man ju inte i sverige
Är det nytt? För ca 7 år sedan när jag var där och hyrde scooter fick jag hålla mig till 50cc.

M maria01 skrev:
just det som är konstigt med eu att det inte är samma regler som exmpel på b kort i frankrike får man köra 125cc scooter på b kort men det får man ju inte i sverige
B1 är en del av ett större paket med helt nya regler som ska vara harmoniserade inom hela EU. Så förhoppningsvis kommer det bli (nästan) lika dant överallt...

https://www.transportstyrelsen.se/s...egler/regler-for-vag/kommande-korkortsregler/

G gaidin skrev:
Är det nytt? För ca 7 år sedan när jag var där och hyrde scooter fick jag hålla mig till 50cc.
nej gammalt men kan tänka mig att dom inte vill hyra ut till folk som inte har rätt körkort

M maria01 skrev:
nej gammalt men kan tänka mig att dom inte vill hyra ut till folk som inte har rätt körkort
Jag hade ju rätt körkort.

Edit:
Kollade upp det. Man behöver en 7-timmars utbildning för att få köra 125cc med B-kort. Alltså inget vanligt b-kort.

G gaidin skrev:

Edit:
Kollade upp det. Man behöver en 7-timmars utbildning för att få köra 125cc med B-kort. Alltså inget vanligt b-kort.
borde det inte vara samma i sverige då om det är ett eu körkort det jag menar

G gaidin skrev:

Edit:
och det sista kom bara för några år sen så alla tidigare behöver inte ta om

M maria01 skrev:
och det sista kom bara för några år sen så alla tidigare behöver inte ta om
Har du tilläggskod 60.02 på ditt franska körkort?

useless useless skrev:
Har du tilläggskod 60.02 på ditt franska körkort?
har kvar mitt svenska

M maria01 skrev:
har kvar mitt svenska
Ok. Så du får inte köra 125'a? Har dina franska vänner den koden?

useless useless skrev:
Ok. Så du får inte köra 125'a? Har dina franska vänner den koden?
har inte kollat det visar man ett icke fransk körkort till polisen så vet dom inte ens vad dom ska göra samma med andra eu medborgare i sverige svensk polis har ingen möjlighet att se vad man får köra eller om det är indraget och så vidare

tillbaka till B1 eu körkort varför kallar man det en eu regel eller eu körkort när alla länder inte har samma regler en då

M maria01 skrev:
tillbaka till B1 eu körkort varför kallar man det en eu regel eller eu körkort när alla länder inte har samma regler en då
Det är en kommande EU-regel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
69 av dom är längs nya E4...
Ja den är fan inte rolig 🙈 Ta nya E12 i stället (västra länken som invigdes förra hösten). Där är det något mindre dårskap.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande motorväg i Norrland så fanns det i 30 år (från 1971-2001) motorväg i Umeå.
Ja ungefär en hel mil...

possum77 possum77 skrev:
Umeå har ca 70 rondeller
På 80-talet var den närmaste rondellen från Umeå i Örnsköldsvik...

Om det nu inte fanns någon undangömd obskyr rondell som jag aldrig såg.

useless useless skrev:
69 av dom är längs nya E4...
Inte då. Även gamla fina genomfartsleder som exempelvis Skolgatan är förstörda med rondellnedskräpning helt i onödan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.