7 247 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
B1 - Den nya A-traktorn
Umeå har ca 70 rondeller, vilket bleknar i jämförelse med Stockholm men torde ge fullgott underlag att träna på 😂Fairlane skrev:
Noterbart är dock att förvånansvärt många här också får panik över rondeller, det verkar vara något med konceptet som stör vissa 🤷🏻♂️
Fjärravläst GPS baserad övervakning av alla är inte bra. Vad blir nästa steg, inspelning alla samtal i kupén med fjärravlyssning? "Lillebror ser dig"-fenomenet håller redan på att döda livslusten i samhället.
En variant som försäkringsbolagen testat är att ha en svart låda i bilen som kan läsas ut efter en olycka. Så länge det är lokal lagring ser jag inte något problem med integritet eller risk för störningar.
En variant som försäkringsbolagen testat är att ha en svart låda i bilen som kan läsas ut efter en olycka. Så länge det är lokal lagring ser jag inte något problem med integritet eller risk för störningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Fast Ånge verkar sakna.possum77 skrev:
Jag förstår att allt inte kan finnas i samma utsträckning överallt, men kan ändå tycka att någon form av minsta ska finnas.
Det är inte helt ovanligt att folk bokar in uppkörning på mindre orter för att de tror att det är lättare. Det påstås från officiellt håll att det inte är någon skillnad, men jag har svårt att tro att man kan testa exempelvis rondellkörning på en uppkörning om sådan saknas. Sen finns det ju rondell och rondell också.
Ja, det är problem för många här i Stockholm också, liksom hur man kör på motorväg (som egentligen är ett av de lättaste momenten).possum77 skrev:
Du vet väl att i princip alla nya bilar har det. Många sen 10 år eller mer tillbaka. Fast det är tillverkaren och inte staten. Vem litar du mest på, svenska staten eller kina / elon musk?H HenrikHuslöse skrev:
Även detta kan man oftast läsa ut både remote och med en kabel sen många år...H HenrikHuslöse skrev:
Jag arbetar inom fordonsbranchen. Tro mig, detta (hastighetsspärrar) är inte problem som är omöjliga att lösa, eller helt okända. Snarare finns redan dessa funktioner i fordon idag, dock inte ämnade för att begränsa 16åringars hastighet. Det är fullt möjligt att lösa detta om man vill.M MrDizzy skrev:Men om du kör 110 på motorväg och GPSn slås ut och bilen saktar ned till 30 kommer den att utgöra dels trafikfara och dels är den då inte konstruerat att gå minst 40 som lagen kräver och därmed går föraren brott.
Problemet är inte att det inte går att lösa .. det gör det ... problemet heter Svenska byråkrater som du nog förstår att jag inte alls har så mycket över för. Att kalla dem inkompetenta svamprökare är snällt i mitt tycke.
För de kommer med 100% sannolikhet att klanta sig och göra så att några stackars ungdomar som inte alls har gjort nått fel råkar illa ut juridiskt.
Så nej till GPS baserad styrning
Jag håller dock med om att när myndigheter i synnerhet EU bestämmer hur saker ska lösas tekniskt så blir det ofta skitlösningar som är dåliga att implementera.
Ojdå, när börjar det gälla?Jarlingar skrev:
Tänkte vi kan ha en tråd för den av EU nyss framröstade fordonstypen B1.
Körkortsbehörighet (B1)
Körkortsbehörighet B1 tillåter körning av fordon upp till 2 500 kg med maxhastighet 45 km/h och kräver godkänt kunskaps- och körprov Denna behörighet krävs för ersättaren till A-traktorer som får gå 45 km/h. Förändringarna kräver nya tekniska regler och troligtvis en ny fordonstyp. Behörigheten gäller från 16 års ålder och är giltig fram till 21 års ålder. Länder kan ansöka om att sänka åldern till 15 år om trafiksäkerheten kan säkerställas.
Kravet på endast en passagerar och avgränsat lastutrymme är såvida jag kan se borttaget?
Dvs B1 är en helt vanlig personbil med max (begränsad?) hastighet 45km/h.
Positivt tycker jag och ger 👍👍
Får man plats med fyra passagerare och en ljudanläggning i en vanlig personbil?
Känns som trångt om utrymme. 🚗 🚙 🛻
Förslaget är att det skall börja gälla från 2029. Du kan väl fylla hela bagaget med ljud, det borde väl räcka för de flesta. Du skall ju kunna vara i bilen och köra också....Å Ådi88 skrev:
Du glömmer Örnsköldsvik som i 50-60 år försökt få en tunnel genom Åsberget för att undvika trafik genom city. Mycket avgaser med ca 20-25.000 fordon/dygn.pacman42 skrev:
Många dör pga. E4:ans utsläpp. ☹️
Redigerat:
Helt rätt. Jag brukar ändå stanna i Ö-vik för att äta, så det föll helt bort...Å Ådi88 skrev:
...de har ju till och med trafikljus, precis som Skellefteå och Härnösand.