Så svaret är "kan gå" men det krävs vissa förutsättningar och inget man garantera i förväg.

RoTe RoTe skrev:
Som jag förstår det nu är det "omöjligt" att konvertera en fd helbilsgodkänd bil som är a-traktor till bil återigen eftersom det krävs intyg från tillverkaren att den är 100% återställd till original. Däremot om den inte var helbilsgodkänd räcker det om man har registeringsbeviset från när den var bil.
det är så det är sagt men uppenbarligen går det ändå..........

RoTe
J Jansson69 skrev:
Vad är en helbilsgodkänd bil?
En "helbilsgodkänd" bil är en bil som har godkänts enligt ett gemensamt system inom EU, vilket tillåter fordonet att säljas i alla EU-länder.

S Stefan1972 skrev:
det är så det är sagt men uppenbarligen går det ändå..........
Vem står för intyget då? Eller menar du svartbesiktning?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som jag nämnde tidigare i tråden så verkar det som att många nöjer sig med ett regbevis på gamla personbilen så att säga. De knappar bara in uppgifterna från det.
Det ska inte räcka men uppenbarligen så är det så det går till........

Fairlane
R Räknenisse skrev:
Måste man? Hur många mil motorväg existerar det ens norr om Sundsvall?
Det finns ju förarprovskontor på platser med rätt långt till en motorväg?
Du har nog rätt. Motorväg/motortrafikled kanske är mer korrekt.
Har man kört 45 km/h anser inte jag åtminstone att det automatiskt ska bli så att man helt plötsligt får köra 120 km/h.

Fairlane Fairlane skrev:
Så man kan bara köra upp i Sundsvall, Piteå och Luleå om man bor i norra Sverige?

Karta över norra Sverige med markeringar för motorvägar vid Sundsvall, Piteå och Luleå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fairlane
useless useless skrev:
Så man kan bara köra upp i Sundsvall, Piteå och Luleå om man bor i norra Sverige?
Ärligt talat har jag ingen aning. Jag vet vad man på körskolan sa ingick i utbildningen, men om ni tycker det är ok att ta körkort för B1 och bara ha erfarenhet av att köra max 45 km/h så är det ok, jag anser inte det är ok.

Fairlane Fairlane skrev:
Har man kört 45 km/h anser inte jag åtminstone att det automatiskt ska bli så att man helt plötsligt får köra 120 km/h.
Nej, någon typ av landsvägskörning måste det rimligen ingå. Omöjligheten att uppgradera automatiskt håller jag med dig om.

Men jag har svårt att tro det kan vara några exaktare krav på vägtyp.
Kanske kan det stå något om att det bör ingå någon av de större varianterna av vägtyp så att det blir mer eller mindre obligatoriskt att köra där om alternativet finns? Skulle ju vara synd om man måste kugga någon för att motorvägen var avstängd pga. olycka, eller omledning pga. vägarbete...

useless useless skrev:

[bild]
Jag letade efter en sådan karta men hittade inte. Var finns den?

Fairlane Fairlane skrev:
När ändrades det?
Det fanns varken Motorväg eller motortrafikled på ca 40 mils avstånd då jag tog körkortet i Norrland för väldigt länge sen.

Fairlane
M MrDizzy skrev:
När ändrades det?
Det fanns varken Motorväg eller motortrafikled på ca 40 mils avstånd då jag tog körkortet i Norrland för väldigt länge sen.
Jag skrev kanske...

Allt jag försöker säga är att det är lämpligt att man kör fortare än 45 km/h innan man får ett körkort som berättigar till att köra 250 på Autobahn.

Å andra sidan har jag ett antal bekanta som tagit körkort i Norrland (Härnösand och norrut) som har kommit ner till Stockholm och ska köra bil... Sommartid när trafiken är lugnare får de panik för att det är så mycket bilar. De har iofs lärt sig, men oj vilken panik första gångerna. Så att någon ska klara av att köra i 110+ km/h efter att ha puttrat runt i 45 km/h är nog en bra idé.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Jag TROR att tanken bakom "21 års regeln" är att det inte ska drälla av B1 bilar i trafiken.
De som i vuxen ålder kanske inte känner något större behov av körkort behåller gamla B1 bilen för de få tillfällen de behöver bilen.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag TROR att tanken bakom "21 års regeln" är att det inte ska drälla av B1 bilar i trafiken.
De som i vuxen ålder kanske inte känner något större behov av körkort behåller gamla B1 bilen för de få tillfällen de behöver bilen.
Fast det dräller ju inte direkt av A-traktorer och mopedbilar med vuxna förare.

Rörande motorväg i Norrland så fanns det i 30 år (från 1971-2001) motorväg i Umeå. Vissa delar av den nya Västra leden runt Umeå (E12) skall också vara klassade som motortrafikled, men här är jag lite tveksam då jag inte kört denna väg själv (än) så jag kan inte bekräfta detta, har bara hört det ryktesvägen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.