Magnus E K
Har någon räknat på den samhällsekonomiska förlusten av att ha en massa långsamtgående nöjesfordon som blockerar hela körfältet?
 
J
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har någon räknat på den samhällsekonomiska förlusten av att ha en massa långsamtgående nöjesfordon som blockerar hela körfältet?
Fast det blir ju bättre än idag!
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har någon räknat på den samhällsekonomiska förlusten av att ha en massa långsamtgående nöjesfordon som blockerar hela körfältet?
Nu tror inte jag att du tänker färdigt. Samhället tjänar exempelvis pengar på att inte behöva tillhandahålla kollektivtrafik på landsbygden.

Och där jag bor viker både A-traktorer och mopedbilar av så snart de kan för att släppa fram bilarna.

Jag ser fler bilister som beter sig som idioter mot traktorer/mopedbilar än tvärtom - med en faktor hundra kanske. Jag har sett en mopedbil som blev nedprejad i diket bland annat...
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tror inte jag att du tänker färdigt. Samhället tjänar exempelvis pengar på att inte behöva tillhandahålla kollektivtrafik på landsbygden.

Och där jag bor viker både A-traktorer och mopedbilar av så snart de kan för att släppa fram bilarna.

Jag ser fler bilister som beter sig som idioter mot traktorer/mopedbilar än tvärtom - med en faktor hundra kanske. Jag har sett en mopedbil som blev nedprejad i diket bland annat...
Inte så farligt den väg jag åker oftast, men samma väg där jag övningskörde lagligt i 90 km/h i början av 90-talet är nu kanske snittfarten 50-60 km/h i rusningstid och största anledningen är dessa A-traktorer. Vinsten av att de får köra lite fortare äts väl upp av att de blir ännu fler.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har någon räknat på den samhällsekonomiska förlusten av att ha en massa långsamtgående nöjesfordon som blockerar hela körfältet?
Du menar den samhällsekonomiska vinsten när de långsamtgående nöjesfordonen får gå 50% snabbare?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har någon räknat på den samhällsekonomiska förlusten av att ha en massa långsamtgående nöjesfordon som blockerar hela körfältet?
Troligtvis.
Dock har jag inte sett några sådana kalkyler i den här tråden så jag tror att de flesta anser att det är rätt ointressant..
 
useless useless skrev:
Du menar den samhällsekonomiska vinsten när de långsamtgående nöjesfordonen får gå 50% snabbare?
Samhället är till för att människor ska leva inte för att maximera pengarna. Vad är till exempel den samhällsekonomiska vinsten med att betala ut pensioner? Det skulle vara en samhällsekonomisk vinst att istället ha en ättestupa. Men det inte så vi vill ha vårt samhälle.

Allt som bidrar till att ungdomarna kommer ut, träffar andra, kanske möter kärleken och på vägen växer till vuxna är bra.
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
P
Det ska ju krånglas igenom ett nytt regelverk på flera nivåer först ska man få ihop ett kunskap och körprov och sen ska man få ihop ett regelverk för fordonet och hur det ska gå till att regga dom..

Jag gissar att vi är rätt många år fram i tiden innan det här är aktuellt att bli verklighet och det faktiskt går att både ta ett kort och regga ett fordon

Sen kan ju svenska myndigheter som vanligt tolka hela eu grejen som fan läser bibeln som det brukar vara i alla andra grejer
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte så farligt den väg jag åker oftast, men samma väg där jag övningskörde lagligt i 90 km/h i början av 90-talet är nu kanske snittfarten 50-60 km/h i rusningstid och största anledningen är dessa A-traktorer. Vinsten av att de får köra lite fortare äts väl upp av att de blir ännu fler.
Oftast går trafiken där jag åker så långsamt så att 45 km/h är det som gäller (pga köer), eller så finns det tillräckligt med marginal att köra om utan problem, särskilt när de dessutom i princip alltid viker in på busshållplatserna eller ut i vägrenen för att hjälpa bilarna.


P polaris78 skrev:
Det ska ju krånglas igenom ett nytt regelverk på flera nivåer först ska man få ihop ett kunskap och körprov och sen ska man få ihop ett regelverk för fordonet och hur det ska gå till att regga dom..

Jag gissar att vi är rätt många år fram i tiden innan det här är aktuellt att bli verklighet och det faktiskt går att både ta ett kort och regga ett fordon

Sen kan ju svenska myndigheter som vanligt tolka hela eu grejen som fan läser bibeln som det brukar vara i alla andra grejer
Jag skulle tro att regeringen har väldigt bråttom med detta. Det finns ett stort intresse i att få det hyfsat klart redan innan valet...
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar den samhällsekonomiska vinsten när de långsamtgående nöjesfordonen får gå 50% snabbare?
Eller att ungdomarna slipper ha en förvärvsarbetande förälder som kör dem överallt. Ja, det är nog ganska lätt att räkna hem samhällsekonomiskt att ungdomar kan ta sig dit de behöver på egen hand. Inte minst till extrajobb på kvällar/helger, träningar, skolor osv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
vcx
Jag tror detta kommer bli en förbättring för oss alla. Framförallt mindre irriterande att hamna bakom än en A-traktor som kör 30, men även positivt att utbildningskraven ökar och säkerheten för ungarna är betydligt högre i en riktig bil än en mopedbil. Sen har jag alltid tyckt det varit fel att en 15-åring kunnat sätta sig bakom ratten på en tung lastbil med tillkopplad trailer och ge sig ut i trafiken med endast moppekort, förhoppningsvis försvinner denna möjligheten nu när en gräns på 2500 kg införs.

När det gäller B1 behörigheten så tänker jag att det blir som A1 idag. Samma riskutbildning, teoriprov och uppkörning som B, men sen när du vill "uppgradera" från B1 till B så räcker det med ett nytt körprov. Då har ungarna 3 år på sig att köra upp för B-kort innan B1 behörigheten upphör att gälla.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag skulle tro att regeringen har väldigt bråttom med detta. Det finns ett stort intresse i att få det hyfsat klart redan innan valet...
Jag tror du nu har ett stort önsketänkande

innan det stötts och blötts i alla kvarnar och innan ett tekniskt regelverk skapats och tekniker finns för att godkänna fordonet så tror jag vi är flera år bort. jag hoppas jag har fel men när skapades sist ett nytt körkort och fordonslag och ett nytt regelverk..

Visst det går att återanvända A traktorreglerna till stor del med lite modifiering i lämpliga bitar men det brukar dra ut på tiden med sånt

Jag tror dom som fyllt moppe nu kommer hinna få vanligt B körkort innan det är klart eller det är så kort tid kvar så det är meningslöst för några månader
 
J
Nu sköter sig förvånansvärt många ungdomar rätt ok, men en bil som går att köra 45 som framförs framförallt i villaområden, det är inte helt bra. 45 är fort, i områden med barn, fotgängare, cyklister och husdjur. Bilar är bra mycket tyngre än moppebilar. Bra för barnen. Mindre bra för det som de kör på.

Enda fördelen är väl att det är från 16 år.

Hade vart mer rimligt om man monterat in en "logger" och begränsare som gör att man inte KAN köra fortare än hastighetsbegränsningen på vägen och max kanske 60km/h. Jag är mer rätt för vad som händer i ett villaområde än på en 70-väg.
 
J JohanLun skrev:
Enda fördelen är väl att det är från 16 år.
Det är från 15 år. Åldern för vanligt körkort B sänks i direktivet till 17 år om man har en äldre körkortsinnehavare med sig.

J JohanLun skrev:
Hade vart mer rimligt om man monterat in en "logger" och begränsare som gör att man inte KAN köra fortare än hastighetsbegränsningen på vägen och max kanske 60km/h. Jag är mer rätt för vad som händer i ett villaområde än på en 70-väg.
Det är ju krav på en fartspärr satt till 45 km/h, precis som det är idag 30 km/h för A-traktor. Vill du ha skyltavläsning för att skydda vägar med 30 km/h? Det är en bra idé, men funktionen finns bara på nyare bilar. Förhoppningsvis följer den med även efter att fartbegränsaren satts in.

Vad jag förstår kommer man inte få köra vanlig jordbrukstraktor med B1-kort om den väger över 2500 kg. Finns det någon som har koll på reglerna här? Våra traktorer är tyngre än så.
 
J
Man kan tänka en gps låda kopplat till fastspärren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.