5 710 läst ·
123 svar
6k läst
123 svar
B1 - Den nya A-traktorn
Nu tror inte jag att du tänker färdigt. Samhället tjänar exempelvis pengar på att inte behöva tillhandahålla kollektivtrafik på landsbygden.Magnus E K skrev:
Och där jag bor viker både A-traktorer och mopedbilar av så snart de kan för att släppa fram bilarna.
Jag ser fler bilister som beter sig som idioter mot traktorer/mopedbilar än tvärtom - med en faktor hundra kanske. Jag har sett en mopedbil som blev nedprejad i diket bland annat...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Inte så farligt den väg jag åker oftast, men samma väg där jag övningskörde lagligt i 90 km/h i början av 90-talet är nu kanske snittfarten 50-60 km/h i rusningstid och största anledningen är dessa A-traktorer. Vinsten av att de får köra lite fortare äts väl upp av att de blir ännu fler.pacman42 skrev:
Nu tror inte jag att du tänker färdigt. Samhället tjänar exempelvis pengar på att inte behöva tillhandahålla kollektivtrafik på landsbygden.
Och där jag bor viker både A-traktorer och mopedbilar av så snart de kan för att släppa fram bilarna.
Jag ser fler bilister som beter sig som idioter mot traktorer/mopedbilar än tvärtom - med en faktor hundra kanske. Jag har sett en mopedbil som blev nedprejad i diket bland annat...
Samhället är till för att människor ska leva inte för att maximera pengarna. Vad är till exempel den samhällsekonomiska vinsten med att betala ut pensioner? Det skulle vara en samhällsekonomisk vinst att istället ha en ättestupa. Men det inte så vi vill ha vårt samhälle.useless skrev:
Allt som bidrar till att ungdomarna kommer ut, träffar andra, kanske möter kärleken och på vägen växer till vuxna är bra.
Det ska ju krånglas igenom ett nytt regelverk på flera nivåer först ska man få ihop ett kunskap och körprov och sen ska man få ihop ett regelverk för fordonet och hur det ska gå till att regga dom..
Jag gissar att vi är rätt många år fram i tiden innan det här är aktuellt att bli verklighet och det faktiskt går att både ta ett kort och regga ett fordon
Sen kan ju svenska myndigheter som vanligt tolka hela eu grejen som fan läser bibeln som det brukar vara i alla andra grejer
Jag gissar att vi är rätt många år fram i tiden innan det här är aktuellt att bli verklighet och det faktiskt går att både ta ett kort och regga ett fordon
Sen kan ju svenska myndigheter som vanligt tolka hela eu grejen som fan läser bibeln som det brukar vara i alla andra grejer
Oftast går trafiken där jag åker så långsamt så att 45 km/h är det som gäller (pga köer), eller så finns det tillräckligt med marginal att köra om utan problem, särskilt när de dessutom i princip alltid viker in på busshållplatserna eller ut i vägrenen för att hjälpa bilarna.Magnus E K skrev:
Jag skulle tro att regeringen har väldigt bråttom med detta. Det finns ett stort intresse i att få det hyfsat klart redan innan valet...P polaris78 skrev:Det ska ju krånglas igenom ett nytt regelverk på flera nivåer först ska man få ihop ett kunskap och körprov och sen ska man få ihop ett regelverk för fordonet och hur det ska gå till att regga dom..
Eller att ungdomarna slipper ha en förvärvsarbetande förälder som kör dem överallt. Ja, det är nog ganska lätt att räkna hem samhällsekonomiskt att ungdomar kan ta sig dit de behöver på egen hand. Inte minst till extrajobb på kvällar/helger, träningar, skolor osv.useless skrev:
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 344 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 344 inlägg
Jag tror detta kommer bli en förbättring för oss alla. Framförallt mindre irriterande att hamna bakom än en A-traktor som kör 30, men även positivt att utbildningskraven ökar och säkerheten för ungarna är betydligt högre i en riktig bil än en mopedbil. Sen har jag alltid tyckt det varit fel att en 15-åring kunnat sätta sig bakom ratten på en tung lastbil med tillkopplad trailer och ge sig ut i trafiken med endast moppekort, förhoppningsvis försvinner denna möjligheten nu när en gräns på 2500 kg införs.
När det gäller B1 behörigheten så tänker jag att det blir som A1 idag. Samma riskutbildning, teoriprov och uppkörning som B, men sen när du vill "uppgradera" från B1 till B så räcker det med ett nytt körprov. Då har ungarna 3 år på sig att köra upp för B-kort innan B1 behörigheten upphör att gälla.
När det gäller B1 behörigheten så tänker jag att det blir som A1 idag. Samma riskutbildning, teoriprov och uppkörning som B, men sen när du vill "uppgradera" från B1 till B så räcker det med ett nytt körprov. Då har ungarna 3 år på sig att köra upp för B-kort innan B1 behörigheten upphör att gälla.
Jag tror du nu har ett stort önsketänkandepacman42 skrev:
innan det stötts och blötts i alla kvarnar och innan ett tekniskt regelverk skapats och tekniker finns för att godkänna fordonet så tror jag vi är flera år bort. jag hoppas jag har fel men när skapades sist ett nytt körkort och fordonslag och ett nytt regelverk..
Visst det går att återanvända A traktorreglerna till stor del med lite modifiering i lämpliga bitar men det brukar dra ut på tiden med sånt
Jag tror dom som fyllt moppe nu kommer hinna få vanligt B körkort innan det är klart eller det är så kort tid kvar så det är meningslöst för några månader
Nu sköter sig förvånansvärt många ungdomar rätt ok, men en bil som går att köra 45 som framförs framförallt i villaområden, det är inte helt bra. 45 är fort, i områden med barn, fotgängare, cyklister och husdjur. Bilar är bra mycket tyngre än moppebilar. Bra för barnen. Mindre bra för det som de kör på.
Enda fördelen är väl att det är från 16 år.
Hade vart mer rimligt om man monterat in en "logger" och begränsare som gör att man inte KAN köra fortare än hastighetsbegränsningen på vägen och max kanske 60km/h. Jag är mer rätt för vad som händer i ett villaområde än på en 70-väg.
Enda fördelen är väl att det är från 16 år.
Hade vart mer rimligt om man monterat in en "logger" och begränsare som gör att man inte KAN köra fortare än hastighetsbegränsningen på vägen och max kanske 60km/h. Jag är mer rätt för vad som händer i ett villaområde än på en 70-väg.
Det är från 15 år. Åldern för vanligt körkort B sänks i direktivet till 17 år om man har en äldre körkortsinnehavare med sig.J JohanLun skrev:
Det är ju krav på en fartspärr satt till 45 km/h, precis som det är idag 30 km/h för A-traktor. Vill du ha skyltavläsning för att skydda vägar med 30 km/h? Det är en bra idé, men funktionen finns bara på nyare bilar. Förhoppningsvis följer den med även efter att fartbegränsaren satts in.J JohanLun skrev:
Vad jag förstår kommer man inte få köra vanlig jordbrukstraktor med B1-kort om den väger över 2500 kg. Finns det någon som har koll på reglerna här? Våra traktorer är tyngre än så.