Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan nog tycka att det är lämpligt att faktiskt har kört i högre hastigheter än 45 km/h innan man får ett B-kort. Bortsett från att man inte har någon som helst erfarenhet av att köra motorväg så har man inte heller på riktigt känna hur farten påverkar bromssträcka, vindkänslighet, etv och fartblind har man nog inte heller någon erfarenhet av.
Så sant, komplettering med en halka, landsvägskörning hade kanske kunnat räcka.
 
Däremot så tror jag att en sådan ändring kan ge många fler B1-bilar på vägarna än det är a-traktorer idag.

Jag hade nog haft svårt att motivera en investering på 50-100k för ett fordon som grabben ska puttra runt i ett par år och sen sälja. Utan någon större nytta för oss föräldrar förutom att slippa skjutsa honom.

Men att motivera 2-300k på en bil som han först kör i 45 i 3 år och sen enkelt kan regga upp till vanlig bil när han fyller 18 har jag inga problem med!

Framförallt om han med den dessutom kan skjutsa sin käre mor och far till krogen, tåget eller liknande, köra till tippen med släpet fullt av skräp med ett par kompisar och tömma, ta sig till otaliga träningar/tävlingar/kompisar själv...

Skulle väl gissa på att det blir många som tar chansen att köpa ny bil och konvertera den gamla till ungarna.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men att motivera 2-300k på en bil som han först kör i 45 i 3 år och sen enkelt kan regga upp till vanlig bil när han fyller 18 har jag inga problem med!
Moderna "chippade" A-traktorer går ju också att återställa. Kommer det att bli enklare/billigare att återställa en B1-bil?
 
C
useless useless skrev:
Moderna "chippade" A-traktorer går ju också att återställa. Kommer det att bli enklare/billigare att återställa en B1-bil?
Lär väl inte finnas något "business case" i att återställa. Bilen är värd avsevärt mer som konverterad.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Moderna "chippade" A-traktorer går ju också att återställa. Kommer det att bli enklare/billigare att återställa en B1-bil?
Det är väl fortfarande en del extrajobb med baksäte som inte får finnas, LGF-skylt och liknande. Det är väl ingen jättestor skillnad men ändå. Det får ju inte vara lätt återställbart osv.
 
useless useless skrev:
Som jag förstått det kommer även A-traktorer kräva B1-körkort. Så alternativet är väl moped i så fall?
nä traktorerna blir nog kvar precis som de är. Ska vara då att de ändrar nå regler så det inte går att nyregistrera en klassisk A-traktor som den ser ut idag byggd på en personbil. Det är rimligt att en traktor är en traktor.
 
J
useless useless skrev:
Det är ju i stort sett samma teori för AM och B, så det borde inte bli så stor skillnad med B1 istället.
Uppkörningen är jätteskillnad!
 
S Stefan1972 skrev:
nä traktorerna blir nog kvar precis som de är. Ska vara då att de ändrar nå regler så det inte går att nyregistrera en klassisk A-traktor som den ser ut idag byggd på en personbil. Det är rimligt att en traktor är en traktor.
Ja, det är ju både en styrka och svaghet i systemet som finns. Att man får framföra fordon som idag inte hade haft en chans att godkännas är ju en miljö- och säkerhetsmässig svaghet, samtidigt som det ju är en ekonomisk styrka för den enskilde att inte tvingas skrota sin gamle skrothög. Ungefär som att Asta 87 får köra tung motorcykel även om hon aldrig varit närmre än 10 meter från en.
 
Kanske vi kan bli av med "plastskalet" till mopedbil också. Dyra i inköp och helt kassa när det gäller säkerhet. Borde ju vara mer intressant att åka i ett konverterad B1-fordon med kanske fler passagerare än i en trång och plastigt mopedbil som de ändå lämnar när de fyller 18 och kan ta riktigt B-kort.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Moderna "chippade" A-traktorer går ju också att återställa. Kommer det att bli enklare/billigare att återställa en B1-bil?
Nu gissar jag, att typa om något "nedåt" till traktor/B1 för att sena typas om till bil är inte det komplicerat eller praktiskt omöjligt?
 
Det har visat sig vara fullt möjligt............antagligen slirar man rejält på "reglerna" där för det har alltid sagts att det inte ska gå om man ser till att avgascertifieringen faller men det är många inkl svensk bilprovning som nöjer sig med det gamla uppgifterna och för tillbaks det bara.........De vill ha ett gammalt regbevis så att säga bara på aktuellt fordon.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu gissar jag, att typa om något "nedåt" till traktor/B1 för att sena typas om till bil är inte det komplicerat eller praktiskt omöjligt?
Nej. Jag har bekanta med barn i "epa-åldern" som skaffat relativt nya bilar som chip-konverterats till A-traktor med syftet att typa om dom till personbil när B-kortet är taget. Man får välja bilfabrikat och modell där man vet att importören kan bistå med originalhandlingar för registreringsbesiktningen tillbaks till personbil. Vissa är mer tillmötesgående än andra.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer den inte kunna göra i alla delar.
När man tar B körkort måste man köra motorväg bland annat.
Måste man? Hur många mil motorväg existerar det ens norr om Sundsvall?
Det finns ju förarprovskontor på platser med rätt långt till en motorväg?
 
RoTe
useless useless skrev:
Moderna "chippade" A-traktorer går ju också att återställa. Kommer det att bli enklare/billigare att återställa en B1-bil?
Som jag förstår det nu är det "omöjligt" att konvertera en fd helbilsgodkänd bil som är a-traktor till bil återigen eftersom det krävs intyg från tillverkaren att den är 100% återställd till original. Däremot om den inte var helbilsgodkänd räcker det om man har registeringsbeviset från när den var bil.
 
J
Vad är en helbilsgodkänd bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.