7 257 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
B1 - Den nya A-traktorn
Så sant, komplettering med en halka, landsvägskörning hade kanske kunnat räcka.Fairlane skrev:
Jag kan nog tycka att det är lämpligt att faktiskt har kört i högre hastigheter än 45 km/h innan man får ett B-kort. Bortsett från att man inte har någon som helst erfarenhet av att köra motorväg så har man inte heller på riktigt känna hur farten påverkar bromssträcka, vindkänslighet, etv och fartblind har man nog inte heller någon erfarenhet av.
Däremot så tror jag att en sådan ändring kan ge många fler B1-bilar på vägarna än det är a-traktorer idag.
Jag hade nog haft svårt att motivera en investering på 50-100k för ett fordon som grabben ska puttra runt i ett par år och sen sälja. Utan någon större nytta för oss föräldrar förutom att slippa skjutsa honom.
Men att motivera 2-300k på en bil som han först kör i 45 i 3 år och sen enkelt kan regga upp till vanlig bil när han fyller 18 har jag inga problem med!
Framförallt om han med den dessutom kan skjutsa sin käre mor och far till krogen, tåget eller liknande, köra till tippen med släpet fullt av skräp med ett par kompisar och tömma, ta sig till otaliga träningar/tävlingar/kompisar själv...
Skulle väl gissa på att det blir många som tar chansen att köpa ny bil och konvertera den gamla till ungarna.
Jag hade nog haft svårt att motivera en investering på 50-100k för ett fordon som grabben ska puttra runt i ett par år och sen sälja. Utan någon större nytta för oss föräldrar förutom att slippa skjutsa honom.
Men att motivera 2-300k på en bil som han först kör i 45 i 3 år och sen enkelt kan regga upp till vanlig bil när han fyller 18 har jag inga problem med!
Framförallt om han med den dessutom kan skjutsa sin käre mor och far till krogen, tåget eller liknande, köra till tippen med släpet fullt av skräp med ett par kompisar och tömma, ta sig till otaliga träningar/tävlingar/kompisar själv...
Skulle väl gissa på att det blir många som tar chansen att köpa ny bil och konvertera den gamla till ungarna.
Det är väl fortfarande en del extrajobb med baksäte som inte får finnas, LGF-skylt och liknande. Det är väl ingen jättestor skillnad men ändå. Det får ju inte vara lätt återställbart osv.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
nä traktorerna blir nog kvar precis som de är. Ska vara då att de ändrar nå regler så det inte går att nyregistrera en klassisk A-traktor som den ser ut idag byggd på en personbil. Det är rimligt att en traktor är en traktor.useless skrev:
Ja, det är ju både en styrka och svaghet i systemet som finns. Att man får framföra fordon som idag inte hade haft en chans att godkännas är ju en miljö- och säkerhetsmässig svaghet, samtidigt som det ju är en ekonomisk styrka för den enskilde att inte tvingas skrota sin gamle skrothög. Ungefär som att Asta 87 får köra tung motorcykel även om hon aldrig varit närmre än 10 meter från en.S Stefan1972 skrev:
Kanske vi kan bli av med "plastskalet" till mopedbil också. Dyra i inköp och helt kassa när det gäller säkerhet. Borde ju vara mer intressant att åka i ett konverterad B1-fordon med kanske fler passagerare än i en trång och plastigt mopedbil som de ändå lämnar när de fyller 18 och kan ta riktigt B-kort.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det har visat sig vara fullt möjligt............antagligen slirar man rejält på "reglerna" där för det har alltid sagts att det inte ska gå om man ser till att avgascertifieringen faller men det är många inkl svensk bilprovning som nöjer sig med det gamla uppgifterna och för tillbaks det bara.........De vill ha ett gammalt regbevis så att säga bara på aktuellt fordon.
Nej. Jag har bekanta med barn i "epa-åldern" som skaffat relativt nya bilar som chip-konverterats till A-traktor med syftet att typa om dom till personbil när B-kortet är taget. Man får välja bilfabrikat och modell där man vet att importören kan bistå med originalhandlingar för registreringsbesiktningen tillbaks till personbil. Vissa är mer tillmötesgående än andra.A AndersS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Som jag förstår det nu är det "omöjligt" att konvertera en fd helbilsgodkänd bil som är a-traktor till bil återigen eftersom det krävs intyg från tillverkaren att den är 100% återställd till original. Däremot om den inte var helbilsgodkänd räcker det om man har registeringsbeviset från när den var bil.useless skrev:
