7 224 läst ·
123 svar
7k läst
123 svar
B1 - Den nya A-traktorn
Skulle ha lagt ner fordonstypen helt och hållet istället. Det är uppenbarligen alldeles för tidigt för ungdomarna att framföra riktiga bilar.
Det spelar ingen roll om det är 30 eller 45 som är högsta tillåtna hastighet. Problemet är den stora delen som ändå väljer att bryta mot lagen och köra 120+km/h istället. Vilket bevisligen har resulterat i många svåra olyckor.
Det spelar ingen roll om det är 30 eller 45 som är högsta tillåtna hastighet. Problemet är den stora delen som ändå väljer att bryta mot lagen och köra 120+km/h istället. Vilket bevisligen har resulterat i många svåra olyckor.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jo, antagligen... AI hallucinerar tom. fram processen om man frågar.. 😄Unikt namn skrev:
Men ska man lägga några tusenlappar på att återställa inredningen, några tusenlappar på registreringsbesiktning och 4-5 tusen på att programmera om ECUn är man ju snabbt uppe över värdet på häcken... 😂
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Personligen har jag inget större problem med dem om de går 30 km/h eller kanske 45 km/h.S Stuff skrev:
Däremot låter detta förslag helt värdelöst. Förstår inte alls poängen med att man inte kan få fortsätta köra när man fyllt 22. Ingen som är 18 lär vara intresserad, så fönstret är väldigt litet.
Ja, de som kör så fort är ett problem, men är det den stora delen?S Stuff skrev:
Jag tänker att jag hamnar bakom A-traktorer då och då som kör 30 km/h och kan bara på innan mig om ett enda tillfälle att jag sett någon som gick fortare. Den körde ifrån mig rätt rejält när jag körde 30 km/h i ett villaområde, vägen var rak och med bra sikt så hade det inte varit för omgivningen (skola etc) hade ett förmodligen varit 50 km/h. Den "traktorn" körde säkert uppåt 70 km/h och den föraren var uppenbart inte mogen uppgiften.
Det är väl lika stort fönster som dagens A-traktorer? Ingen med möjlighet att ta B-kort sitter och tragglar vidare i en traktor.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Förmodligen få, liksom det skulle vara här, men dels misstänker jag att utbildningen blir dyrare och dels kanske någon trots allt är nöjd att köra sin A-traktorer (eller B1) några år till.useless skrev:
Jo, jag håller med om att det är konstigt med en hård bortre gräns. Varför ska inte olle 87 få köra en B1-bil istället för packmoppen till ICA?Fairlane skrev:
Tanken är väl att i o med att det är ett lättare (mycket lättare) körkort att ta än vanliga B-kortet så att inte andelen långsamtgående fordon ska öka för mycket i trafiken..Fairlane skrev:
Personligen har jag inget större problem med dem om de går 30 km/h eller kanske 45 km/h.
Däremot låter detta förslag helt värdelöst. Förstår inte alls poängen med att man inte kan få fortsätta köra när man fyllt 22. Ingen som är 18 lär vara intresserad, så fönstret är väldigt litet.
Ja, de som kör så fort är ett problem, men är det den stora delen?
Jag tänker att jag hamnar bakom A-traktorer då och då som kör 30 km/h och kan bara på innan mig om ett enda tillfälle att jag sett någon som gick fortare. Den körde ifrån mig rätt rejält när jag körde 30 km/h i ett villaområde, vägen var rak och med bra sikt så hade det inte varit för omgivningen (skola etc) hade ett förmodligen varit 50 km/h. Den "traktorn" körde säkert uppåt 70 km/h och den föraren var uppenbart inte mogen uppgiften.
Vi har trots allt många som inte klarar/orkar ta B-kort i samhället..
Så det är tänkt att ungdomarna ska kunna nyttja detta tills en viss ålder..
Ser bara positivt på detta! Dock har man inte specificerat något vidare vad för krav som ska finnas på fordonen, men får jag önska så är det:
1. Samma krav på körkortet som för B.
2. Samma krav på fordonet som alla andra fordon, men begränsad hastighet till 45. Besiktning, skatt, försäkring, reg-skylt fram/bak
3. Helst övergå till B vid 18år om inga anmärkningar finns.
4. Möjlighet att återställa en B1 bil till B enkelt. Lirar med punkt 2 ovan.
Problemet med "snabba traktorer" är ju identiskt med att en 15åring kör en vanlig bil, förutom att traktorn inte kan identifieras pga regskylt saknas. Att köra en a-traktor som går i 80 är ju inget annat än om man kör en vanlig bil i 80, den är ju inte längre en a-traktor.
Även om de begränsar giltigheten till 21 års ålder så kommer ungar garanterat ta B1 om de vill! Att göra en ny uppkörning eller teoriprov är ju inget konstigt om man har tagit körkort redan. Framförallt om det är inom några år, att Gösta 75 inte hade haft en suck på ett teoriprov eller ens på uppkörningen kan jag förstå men kan man inte klara sig genom det igen efter några år så kanske man ska lägga körkortet på hyllan igen
Förutom landsvägar så är det ju faktiskt sällan man snittar över 45 när man kör numera. Lite 70-vägar här och var men annars, hamnar man bakom en 45-moppe så märks det knappt. En 30moppe eller a-traktor däremot står ju nästan still! Är man ute och kör på vägar med högre hastighet så har man ofta mycket bättre möjligheter till omkörning, inne i byarna är det en klart större risk att köra om en a-trakror.
1. Samma krav på körkortet som för B.
2. Samma krav på fordonet som alla andra fordon, men begränsad hastighet till 45. Besiktning, skatt, försäkring, reg-skylt fram/bak
3. Helst övergå till B vid 18år om inga anmärkningar finns.
4. Möjlighet att återställa en B1 bil till B enkelt. Lirar med punkt 2 ovan.
Problemet med "snabba traktorer" är ju identiskt med att en 15åring kör en vanlig bil, förutom att traktorn inte kan identifieras pga regskylt saknas. Att köra en a-traktor som går i 80 är ju inget annat än om man kör en vanlig bil i 80, den är ju inte längre en a-traktor.
Även om de begränsar giltigheten till 21 års ålder så kommer ungar garanterat ta B1 om de vill! Att göra en ny uppkörning eller teoriprov är ju inget konstigt om man har tagit körkort redan. Framförallt om det är inom några år, att Gösta 75 inte hade haft en suck på ett teoriprov eller ens på uppkörningen kan jag förstå men kan man inte klara sig genom det igen efter några år så kanske man ska lägga körkortet på hyllan igen
Förutom landsvägar så är det ju faktiskt sällan man snittar över 45 när man kör numera. Lite 70-vägar här och var men annars, hamnar man bakom en 45-moppe så märks det knappt. En 30moppe eller a-traktor däremot står ju nästan still! Är man ute och kör på vägar med högre hastighet så har man ofta mycket bättre möjligheter till omkörning, inne i byarna är det en klart större risk att köra om en a-trakror.
Redigerat:
Det tror jag inte.J Jansson69 skrev:
"Körkortsbehörigheten B1 kommer att kräva godkänt kunskapsprov och körprov."
Jag förutsätter att man kommer kräva samma kunskaper som vanliga bilar, trafiken är ju inte annorlunda för en sådan bil. Får man dessutom ha passagerare, vilket jag innerligen hoppas, så behövs ju kunskapen ännu mer.
Man ska ju komma ihåg också att åldern är generellt satt till 16, med 15 som nationella undantag om man kan påvisa att det är säkert. Exempelvis i länder med gles bebyggelse, säkert vägnät osv. Samt att man i exempelvis USA kan köra en riktig bil vid 16 års ålder, då är ju inte 15 år med en strypt bil något konstigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag kan nog tycka att det är lämpligt att faktiskt har kört i högre hastigheter än 45 km/h innan man får ett B-kort. Bortsett från att man inte har någon som helst erfarenhet av att köra motorväg så har man inte heller på riktigt känna hur farten påverkar bromssträcka, vindkänslighet, etv och fartblind har man nog inte heller någon erfarenhet av.Tomtom79 skrev:
Det är ju i stort sett samma teori för AM och B, så det borde inte bli så stor skillnad med B1 istället.J Jansson69 skrev:Tanken är väl att i o med att det är ett lättare (mycket lättare) körkort att ta än vanliga B-kortet så att inte andelen långsamtgående fordon ska öka för mycket i trafiken..
Vi har trots allt många som inte klarar/orkar ta B-kort i samhället..
Så det är tänkt att ungdomarna ska kunna nyttja detta tills en viss ålder..