Claes Sörmland
Mats Engquist skrev:
Fast prospektet är ju inte deltaljplanen. Kommunen har planmonopol. Kommunen har garanterat både en riktlinje för hur många parkeringsplatser som skall etablerad vid nybygget och en idé (i detaljplanen) om var dessa parkeringsplatser skall finnas. Sedan fattas slutligt beslut om detta vid bygglovet och då kan mycket hända - vanligen försvinner då ett antal platser till... I detaljplanen kan stå något av typ "får ej användas för parkeringsplatser" och då är det så. Då får man inte bygglov för parkeringsplatser där. Kommunen - eller den som i verkligheten tar fram planen - kan ju ha en vision av ett bilfritt område.

Om man envisas med att parkera där det råder parkeringsförbud kommer det att bli mycket dyrt och kräva enormt mycket arbete för att inte tala om effekten för grannsämjan. Om man inom föreningen är överens om att man trots allt vill parkera nära - men varför skulle man vilja det??? - så kommer man i alla fall inte att få lov att anlägga parkeringsplatser på en yta avsedd för annat. Däremot kommer inte kommunen att koma ut och sätta lappar på bilarna. Kommunen kommer att kräva rättelse av föreningen...

Så - om igen - vill man ha ett boende med parkering direkt utanför ytterdörren så köper man ett sådant boende.
Ja det kanske är det så att exploatören velat ha parkeringsplatser vid husen men kommunen har haft en annan vision för området. Illustrationen är då bara ett olycka i arbetet. Eller ett försäljningsargument?

Mats Engquist skrev:
Vill du parkera nära ytterdörren - skaffa ett boende med parkering nära ytterdörren.
Ja detta är väl fasen den vettigaste kommentaren. Varför köpa en sådan här BR när den uppenbarligen inte passar dig? Sedan att du i praktiken kanske kan skita i förbudet verkar vara en onödigt jobbig väg att välja i livet.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Första tråden jag skapar så jag hoppas att det blev i rätt ämne osv. Läst mycket här men nu dags för en fråga.

Jag har köpt ett radhus i bostadsrättsform (nyproduktion) med inflytt i maj. Det kommer att finnas plats för bil på framsida av huset som är godkänd för i/urlastning enligt kommunens detaljplan. Men vad skulle kunna hända om vi parkerar bilen där dagligen? Det kommer vara på min tomt. Bifogar en bild så ni ser hur det kommer se ut.

mvh Rasmus
Det är upp till vad föreningen beslutar.
Om något p bolag kommer att anlitas.
Om inte grannarna störs av att se bilarna så finns väl ingen orsak att stå parkera på sin egen uppfart

H Hullefar skrev:
Ja detta är väl fasen den vettigaste kommentaren. Varför köpa en sådan här BR när den uppenbarligen inte passar dig? Sedan att du i praktiken kanske kan skita i förbudet verkar vara en onödigt jobbig väg att välja i livet.
Den passar min familj väldigt bra, absolut inte det som det handlar om. Men eftersom det står i dp att de inte får anlägga parkeringsplatser utanför husen undrar jag varför det är ok med lastplatsen utanför och vad som skulle kunna hända om en ändå ställer bilen där. Över natten t.ex. jag har fått de svar jag vill/behöver så vill mod låsa tråden går det bra (y)

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J Johnny_byggare skrev:
En anledning till att kommunen reglerat det till tillfällig uppställning för fordon för i och urlastning kan vara för att uppfylla tillgängligheten i området. Medans å andra sidan vill man inte ha fordon parkerade så nära fasaden ur ett brandskyddsperspektiv. Att ha 20 parkerade bilar över natten jmf. enstaka i och urlastning dagtid är ett helt annat brandlastfall.
Det kan finnas miljoner olika anledningar till varför de vill ha parkeringsförbud. Dock så tror jag allra minst på funderingen kring brand. Då skulle de inte godkänna stora parkeringar. Där har du ett väldigt tryck...

B Byggdjuret skrev:
Det kan finnas miljoner olika anledningar till varför de vill ha parkeringsförbud. Dock så tror jag allra minst på funderingen kring brand. Då skulle de inte godkänna stora parkeringar. Där har du ett väldigt tryck...
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Den passar min familj väldigt bra, absolut inte det som det handlar om. Men eftersom det står i dp att de inte får anlägga parkeringsplatser utanför husen undrar jag varför det är ok med lastplatsen utanför och vad som skulle kunna hända om en ändå ställer bilen där. Över natten t.ex. jag har fått de svar jag vill/behöver så vill mod låsa tråden går det bra (y)
men det bor sällan någon där.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är en planbestämelse och syftet med dem är att öka tryggheten i området. Bostadsrättsföreningen är skyldig att tillse att planen genomförs och efterlevs på ett sätt som är förenligt med syftet. Det brukar då sättas upp skyltar med områdesbestämmelser med p-förbud längre än 15 min för lastning och lossning. Detta är inget nytt men är mer aktuellt då barnfamiljer är rätt noga med detta samt att det görs en barnkonsekvens analys inför beslutet. Föreningen har själva godkänt detta i den process som föregår planen. Det innebär i de flesta fall att föreningen anlitar p-vakt för att inte riskera att hamna i dyrbara planprocesser för att ändra till parkering och till sist kan det få till konsekvens att bostadsrättsinnehavaren tvingas lämna sin bostad för att man inte följer det bestämmelser som föreningen har.
Björn
Fd vice ordf i byggnadsnämnd.

• Gilla
Dizzy84 och 10 till
  • Laddar…
Viking1961 Viking1961 skrev:
Det är en planbestämelse och syftet med dem är att öka tryggheten i området. Bostadsrättsföreningen är skyldig att tillse att planen genomförs och efterlevs på ett sätt som är förenligt med syftet. Det brukar då sättas upp skyltar med områdesbestämmelser med p-förbud längre än 15 min för lastning och lossning. Detta är inget nytt men är mer aktuellt då barnfamiljer är rätt noga med detta samt att det görs en barnkonsekvens analys inför beslutet. Föreningen har själva godkänt detta i den process som föregår planen. Det innebär i de flesta fall att föreningen anlitar p-vakt för att inte riskera att hamna i dyrbara planprocesser för att ändra till parkering och till sist kan det få till konsekvens att bostadsrättsinnehavaren tvingas lämna sin bostad för att man inte följer det bestämmelser som föreningen har.
Björn
Fd vice ordf i byggnadsnämnd.
Framförallt så har samtliga grannar köpt sina andelar med planen som utgångspunkt och fullt medvetna (förhoppningsvis) om innebörden och förutsättningarna. Hela meningen med planbestämmelser och liknande är ju att de som lägger en stor del av sina surt förvärvade pengar på ett boende inte ska riskera att det plötsligt byggs kem-fabrik bredvid, att den mysiga gångvägen blir en genomfartsväg osv.

Claes Sörmland
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hela meningen med planbestämmelser och liknande är ju att de som lägger en stor del av sina surt förvärvade pengar på ett boende inte ska riskera att det plötsligt byggs kem-fabrik bredvid, att den mysiga gångvägen blir en genomfartsväg osv.
Nja inte riktigt. "Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer." (PBL 1 kap 1§). Så tycker kommunen att för att uppnå detta så behövs det en kemfabrik eller att den mysiga gångvägen ska bli genomfartsväg så har du inga större rättigheter förutom att kommunen ska väga ditt enskilda intresse mot det allmännas. (PBL 2 kap 1§). Kommunen har planmonopol.

Men visst, det fördröjer en förändring några år. Särskilt om du överklagar.

• Gilla
Johnny_byggare
  • Laddar…
Rasmus95 Rasmus95 skrev:
Hej! Första tråden jag skapar så jag hoppas att det blev i rätt ämne osv. Läst mycket här men nu dags för en fråga.

Jag har köpt ett radhus i bostadsrättsform (nyproduktion) med inflytt i maj. Det kommer att finnas plats för bil på framsida av huset som är godkänd för i/urlastning enligt kommunens detaljplan. Men vad skulle kunna hända om vi parkerar bilen där dagligen? Det kommer vara på min tomt. Bifogar en bild så ni ser hur det kommer se ut.

mvh Rasmus
Frågan är vad stadgarna säger. Om det finns p-platser iordningsställt för bilar skall de användas och då får man inte parkera någon annanstans

Så här ser jag det: Politiker kräver radhusområde med avskild parkering. Byggherre vet att parkeringsmöjlighet vid bostaden ger bättre betalt och ritar in ”lastplatser” som ser ut som parkeringsplatser. Köpare ser vad de vill se, vare sig det är bilfria radhusgränder eller p-plats vid bostaden.

Alla blir missnöjda.

Vems felet är? Det kan man väl tvista om tills korna går hem, men jag säger politikerna. Att säga att köparna istället borde välja något större/mer fristående om de inte är nöjda är lite som att säga åt den som tycker att blodpudding är tråkigt att äta oxfilé istället – det är ofta inte ett ekonomiskt möjligt val.

• Gilla
Johannes Hultman och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så här ser jag det: Politiker kräver radhusområde med avskild parkering. Byggherre vet att parkeringsmöjlighet vid bostaden ger bättre betalt och ritar in ”lastplatser” som ser ut som parkeringsplatser. Köpare ser vad de vill se, vare sig det är bilfria radhusgränder eller p-plats vid bostaden.

Alla blir missnöjda.

Vems felet är? Det kan man väl tvista om tills korna går hem, men jag säger politikerna. Att säga att köparna istället borde välja något större/mer fristående om de inte är nöjda är lite som att säga åt den som tycker att blodpudding är tråkigt att äta oxfilé istället – det är ofta inte ett ekonomiskt möjligt val.
Att folk kommer bli missnöjda det beror på deras ovilja att lära sig läsa utan bara tittar på bilderna.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Eller att vi har regler som är världsfrånvända. Om det kan man som sagt diskutera länge utan att komma överens.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Alla blir missnöjda.

Håller med om analysen.
Men lägger en större andel av skuld/ansvar på byggherre/marknadsförare som medvetet vilseleder i sin marknadsföring. Och lite på köpare som tror att de kan lita på info från denne. Som sagt kan man tvista utan att det är speciellt meningsfullt och svaret blir olika ur olika perspektiv...

Om markägaren/föreningen har parkeringsövervakning så kan du få böter, om det inte finns så kommer inget hända, mer än eventuellt upprörda grannar.

Tips är att gå med i bostadsrättsstyrelsen så har du koll och kan påverka.

• Gilla
Johan8222
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.