25 358 läst ·
138 svar
25k läst
138 svar
Avvika från detaljplan parkering. Vad kan hända?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men varför bygger man en väg om inte vill ha trafik?HasseTeknik skrev:
Så kan det vara, men om nu kommunen explicit har bestämt att det inte ska vara några parkeringar i direkt anslutning till husen och området då troligen är planerat efter dessa krav, så antar jag att det finns köpare, som tar dessa regler för givna. Tänk också på att det räcker med EN missnöjd granne, för att få kommunen att reagera.
Sen kan inte kommunen bötfälla bilar på brfs mark.
Väg, behövs vanligen för både person- och varutransporter - även privata sådana! Att transportera och att parkera är helt skilda saker.B Byggdjuret skrev:
När det gäller skrämsel :
Att bryta mot beviljat bygglov ( givet enligt gällande detaljplan ) kan innebära sanktionsavgifter, som då i värsta fall kan resultera i utgifter för BRF. Skulle detta hända, så finns risken att styrelsen ställs till ansvar och styrelseledamöter kan då bli ersättningsskyldiga.
Om vi antar att folk börjar parkera framför sina hus och att dessa markytor är anlagda helt enligt bygglovet och därmed i förenlighet med detaljplanen. Bryter då föreningen mot bygglovet och detaljplanen? Låt oss säga att kommunen får in en anmälan och öppnar ett tillsynsärende. Vad är deras lagrum för att agera mot föreningen?HasseTeknik skrev:
Att anlägga något eller att använda något, som strider mot bygglovet är väl alltid straff/sanktionsbart ? Sedan kan det vara skillnad beroende på vad som står i de underliggande bygglovshandlingarna. Står det t.ex. " hårdgjorda ytor för tillfällig uppställning av fordon vid i-och urlastning", så är det ju uppenbart att "parkering" inte avses.Claes Sörmland skrev:
Om vi antar att folk börjar parkera framför sina hus och att dessa markytor är anlagda helt enligt bygglovet och därmed i förenlighet med detaljplanen. Bryter då föreningen mot bygglovet och detaljplanen? Låt oss säga att kommunen får in en anmälan och öppnar ett tillsynsärende. Vad är deras lagrum för att agera mot föreningen?
Hm. För att inte följa bygglovet måste man ju ha genomfört en lovpliktig handling utan att ha fått lov för det. T ex "ändrad användning" är en lovpliktigt men den berör bara byggnader och inte parkeringsplatser. Så frågan är om kommunen har utökad lovplikten att gälla även parkering i detta område och hur det har formulerats?
Eller finns det annat lagrum som jag missar?
Eller finns det annat lagrum som jag missar?
En gissning : Om man fått bygglov för t.ex "drive- in-bio" och sedan lägger ner verksamheten och förvandlar ytan till permanent parkeringsplats, då antar jag att kommunen har synpunkter. Vad är då skillnaden mot att få bygglov för tillfälliga uppställningsplatser, som görs till permanenta ? Kan tillfälliga uppställningsplatser för containrar för t.ex byggskräp också permanentas ? Kan lekplatser lätt förvandlas till parkeringsplatser ? Kan garage till bostäder förvandlas till affärslokaler? ........
Jag håller med om att det du säger låter rimligt på förnuftsbasis. Men sunt förnuft är en svordom i den juridiska svängen. Jag försöker således ta det ett steg till och utröna vad som skulle vara kommunens specifika lagrum för ingripande enligt PBL mot föreningen. Det är ju först när vi utrönt detta som TS kan göra en bedömning.HasseTeknik skrev:
En gissning : Om man fått bygglov för t.ex "drive- in-bio" och sedan lägger ner verksamheten och förvandlar ytan till permanent parkeringsplats, då antar jag att kommunen har synpunkter. Vad är då skillnaden mot att få bygglov för tillfälliga uppställningsplatser, som görs till permanenta ? Kan tillfälliga uppställningsplatser för containrar för t.ex byggskräp också permanentas ? Kan lekplatser lätt förvandlas till parkeringsplatser ? Kan garage till bostäder förvandlas till affärslokaler? ........
Några av de exempel du listar är lätta att förklara för de kräver bygglov:
1. Tillfällig uppställningsplats för containrar byggskräp blir permanent.
Upplag och materialgårdar är bygglovspliktiga enligt PBF. Om du med tillfälligt menar en begränsad tid för använingen så ges nog ett tidsbegränsat bygglov.
2. Garage blir affärlokaler
Det faller på kravet på bygglov för ändrad använding.
Även ordnande med parkeringsplatser kräver bygglov (PBF 6 kap 1 §). Det gäller främst fysiska förändringar av marken (ej aktuellt i TS fall) men intressant nog enlight propositionen också ianspråktagande av mark som parkeringsplats även om ingen fysisk förändring av marken behöver göras. Frågan är om man ianspråktar mark om man parkerar längre istället för kortare tid?
Sen finns det ett undantag från detta bygglovskrav som brukar rädda alla oss småhusägare. Det är PBF 6 kap 2 § som ger att parkeringsplats för eget bruk vid en- eller tvåbostadshus inte kräver bygglov. Jag är osäker på om det gäller en BRF som i TS fall, det rör sig ju om en större fastighet med flera bostadshus.
Ja, för att komma vidare behövs ju tillgång till samtliga bygglovshandlingar.
Jag ville bara svara på TS fråga och ge exempel på vad som KAN hända och också trycka på att en styrelseplats ger makt men också ett personligt ansvar, speciellt om man fattar beslut om användning, som strider mot bygglovet.
Jag ville bara svara på TS fråga och ge exempel på vad som KAN hända och också trycka på att en styrelseplats ger makt men också ett personligt ansvar, speciellt om man fattar beslut om användning, som strider mot bygglovet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Den här frågan lämpar sig rätt illa för juridik. Den som eventuellt gör fel är ju den enskilde som parkerar på en ”lastplats” som bara är avsedd för just den personen och dennes hushåll. Föreningen kan väl i teorin beivra det, men det är en jobbig fajt med begränsad nytta. Lättare då att bara ställa ut lite blomlådor i gatan gör att hålla nere hastigheterna.
Kommunen lär inte lägga två fingrar i kors.
Kommunen lär inte lägga två fingrar i kors.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fast om man spekulerar i att föreningen inte agerar mot parkerandet. Men en grupp av medlemmar som inte får gehör i föreningen anmäler det till kommunen. Detaljplanen är ju tydligen explicit här att parkering inte får ske på marken.
Då kommer kommunen troligen i första rundan försöka slingra sig ur. Det är inget man vill lägga tid på. Men om medlemsgruppen är tillräckligt upprörd, så kommer de att få länstyrelsen att tvinga kommunen att agera. Kommunen kommer att bli tvugna att öppna ett tillsynsärende. Vad det sedan kan bli för effekter av det, är ju tveksamt. Men det är tänkbart att det kan göra ett vitesföreläggande mot föreningen.
Då kommer kommunen troligen i första rundan försöka slingra sig ur. Det är inget man vill lägga tid på. Men om medlemsgruppen är tillräckligt upprörd, så kommer de att få länstyrelsen att tvinga kommunen att agera. Kommunen kommer att bli tvugna att öppna ett tillsynsärende. Vad det sedan kan bli för effekter av det, är ju tveksamt. Men det är tänkbart att det kan göra ett vitesföreläggande mot föreningen.
Känns idiotiskt, det dubblar ju trafiken, först hämta bilen, köra till huset, lasta in, köra därifrån. Samma vid urlastning. Många i radhus har små barn. Är man själv är det inte enkelt att få med barn, babyskydd, barnvagn och matkassar och man vill inte lämna barnet ensamt. För gamla är det samma sak. Har bott med parkering 100m bort och små barn. Skitjobbigt. För en frisk person utan små barn är det såklart inget problem.
Bättre se till att alla kör i krypfart, max 10kmh. Och parkerar utanför. Så blir det gott om gästparkeringar också.
Bättre se till att alla kör i krypfart, max 10kmh. Och parkerar utanför. Så blir det gott om gästparkeringar också.
Om barnfamiljer kan bo på 20:e våningen 500m från närmaste busshållplats, skall de nog kunna gå från parkeringen också.
Om man vill kunna parkera all tre bilar på sin egna tomt, köp ett hus. Här är förutsättningarna kända innan köp.
Om man vill kunna parkera all tre bilar på sin egna tomt, köp ett hus. Här är förutsättningarna kända innan köp.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Frågan är vad gäller om jag parkerar parkerar min bil på den mark jag hyr av föreningen. Vad kan egentligen kommunen göra? Eftersom det är inte kommunens mark och man får köra med sin bil för då varkeH hempularen skrev:Fast om man spekulerar i att föreningen inte agerar mot parkerandet. Men en grupp av medlemmar som inte får gehör i föreningen anmäler det till kommunen. Detaljplanen är ju tydligen explicit här att parkering inte får ske på marken.
varje tomt har en plats för lasta i och ur. Om någon då står förlänge så är det som sagt föreningens ansvar
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja om man flyttar till radhus är det inte konstigt om de vill kunna parkera hemma. Man tröttnar på att gå så långt. Nu vet jag inte om du själv bor i villa. Och inte bort i lgh med bil 500m bort. Jag har gjort det i många år. Man tröttnar.M -MH- skrev: