Finns det någon poäng med tre rör i backen? Är det inte bättre med ett grövre som alla delar genom en GA och delar på kostnaderna? Jag tänker att om alla har egna rör kan ju alla bedöma att de behöver underhållas vid olika tidpunkter och TS trädgård riskerar att grävas upp i olika omgångar med den risk det då även innebär för övriga rör, även om det då ligger 50år bort att byta rör igen.

• Gilla
Supermyra
  • Laddar…
Om alla de inblandade har en god ton med varandra och är lösningsorienterade: Gräv gemensamt och dela på kostnaderna.

Det som är skrivet i servitutet verkar inte klargöra ägande eller kostnadsansvar för den sista gemensamma ledningsbiten. Då är det rimligt att utgå ifrån att alla har lika stort intresse av ett fungerande avlopp, och troligtvis fanns något gemensamt avtal en gång även om det är bortglömt nu.

Beroende på hur det ser ut med rör, anslutningspunkter och möjligheter till andra dragningar så kan ni då lägga ner de nya rören som ett gemensamt projekt eller inte. Överväg att byta mer av era rör om de är lika gamla och ni ändå håller på med grävning.

Om det fortsatt ska vara en gemensam del för fyra hushåll dimensionera den efter det och skriv sedan nya mer tydliga servitut för alla inblandade. Bestäm om själva ledningen då är gemensamt ägd eller inte, och hur kostnad ska fördelas vid kommande underhåll.

Hej!

Först och främst vill jag tacka för alla råd och tips, det har varit värdefullt.

Jag tänkte uppdatera om hur det har gått i frågan.

Efter att ha sprungit mellan olika grannar och försökt förstå vad de vet om vad som är bestämt sedan innan insåg jag att alla hade olika info. Våra direkta grannar hade aldrig ens sett servitutsavtalet, det visste bara att det fanns. När jag visade dem det gamla servitutsdokumentet förstod de inte heller hur ansvar för rören är fördelat.

Jag bjöd därför alla inblandade grannar på fika och vi hade en mycket fin och konstruktiv diskussion tillsammans. Slutsatsen var att vi involverar en fastighetsjurist som får hjälpa oss att uppdatera servitutet så att det är förståeligt. Parallellt ska vi filma i avloppsrören (detta bekostar vi som har lyft frågan). Jag var helt transparant mot grannarna med varför jag är orolig och varför det är viktigt för mig att frågan reds ut. De förstod (jag förväntade mig inget annat) men det hela bekräftade att vi har flyttat till ett fint grannskap.

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Så länge man kan ha ett trevligt kafferep ihop löser sig det mesta. :)

P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.