Byggahus.se

Avtal?!?

1. R
    Medlem · 40 inlägg

Rob

Medlem
    Hej, jag och min sambo har nog satt oss i det berömde klistret tror jag, delvis i alla fall... Sä här är det;
    Vi har med en huslevernatör "bokat" ett hus för ca 2 månader sen, sedan dess så har vi ångrat oss vad gäller hustyp(från 1 plans till 1 1/2 plans) men inte skrivit någon ny "bokning" på detta huset, tyvärr så har vi skrivit avtal för tomte med säljaren(inte hus lev). Nu till saken, vi har ångrat oss totalt vad gäller tomt och hus, det känns inte bra alls, VAD GÖRA!?! Detta är ju tycker jag en mycket pinsam situation(vad tänker man med ibland!?!?!) men det skulle ju stressas med att skriva på för att det står folk i kö och väntar osv bla bla, och skrev gjorde vi... Innan detta så hade vi an annan tomt på "g" och har kollat, den finns kvar och den känns bara sååååååååååååå mycket bättre....

Så snälla alla som läser detta, vad göra? Vi ska träffa vår nuvarande hus lev ikväll så snälla svara f o r t!

Tacksam för tips och lugnande ord...

2. N
    Medlem · 1 053 inlägg

Nix

Medlem

Re: Avtal?!?

Jag tror att ni har rätt att häva köpet enligt kpl, men säljaren har rätt till "kostnader han ådragit sig".
    Dock inte till någon vinst.

Det kanske kan vara bygglovsansökningar etc.
    Men så länge huset inte börjat produceras så bör det inte bli alltför mycket pengar...

Men ring er kommuns konsumentrådgivare.
    De brukar vara kanon att prata med.

3. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Ni har ju försatt Er i en prekär situation.... Husleverantören kan kräva ersättning för både nerlagda kostnader och skadestånd för utebliven vinst om avtalet med dem annulleras.
    Skadeståndet till säljare av fastigheter om köpet inte fullföljs brukar regleras i kontrakten. Finns något angivet i Ert? Visst skadestånd kommer Ni nog inte undan. Är det kanske en lösning att inte bryta med husleverantören utan bara byta hustyp? Då borde man från dennes sida inte kräva någon speciell ersättning.
    Lycka till.

4. R
    Medlem · 40 inlägg

Rob

Medlem

Hej, vi får helt enkelt utgå från det som vår säljare sa till oss i början, ni kan ångra er utan kostand så länge vi inte beställt ritningar och mig veterligen så är det inte beställt några ritningar för vi har inte bestämt hur huset skulle se ut 100% ännu...däremot tomten som sagt, där har vi skrivit kontrakt men det ska väl lösa sig, det är ju som sagt ett mycket attraktivt område så...

Tack för alla tankan och svar, vi hoppas på det bästa så vi kan gå vidare med något som känns 110% rätt istället.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.