Hemmakatten
Min erfarenhet är att det inte finns en given utgång om detta dras till tingsrätten. Småmål dvs. vardera parten betalar sina egna advokatkostnader, domare som vill bli av med detta snabbt utan att någon överklagar (vilket i princip aldrig sker vid småmål). Domaren vill helst ha en förlikning istället för huvudförhandling. Domaren tenderar att lägga sig i mitten när det inte finns skriftlig bevisning, dvs. ge vardera parten lite rätt.Om du yrkar på att motparten skall betala dig 6' så är det inte ovanligt att det i domen står att du tilldöms 3'. Allt detta gör att ingen vill överklaga och ärendet är därmed avslutat.

Bara för att du tycker du har din bevisning på fast mark betyder det inte att du får rätt utifall betongleverantören stämmer dig. Jag har sett många fall liknande ditt där privatpersonen med stor förvåning inte alls fått rätt i domstol.

Så vad jag skulle göra i ditt fall (och jag tycker liksom flera andra att du förmodligen lagt en juridiskt bindande beställning) är att försöka göra upp i godo, t.ex. föreslå att ni går halva vägen vardera.

Thomas59
Nej något 100%-igt svar är nog svårt att ge och utgången är sällan given inför tinget men säg att man skulle företäda dig i en tvist, ja då skulle man nog som ditt ombud kunna hävda att att betongfirman givit ett villkorat anbud (vägen körbar som krav) plus en acceptfrist (fram till kl 14 + marginal för att du skulle hinna kolla) alt att du i första samtalet givit en oren accept där du reserverade dig för vägens klassning.

Ditt besked om vägen kan då ses som att du inte uppfyllde villkoren för anbudet och att något avtal därför inte slutits.

Vad Tingsätten skullle säga - ja säg det. Som konsument i en tvist mot en näingsidkare ha du i nomalfallet ett ganska starkt skydd men i slutänden bli det nog ord mot ord och den utgången kan bli vad som helst.

Jag tycker nog personligen, i motsats till kinglolle, att du även har den moraliska rätten på din sida främst av det skälet att betongfiman borde vara proffs på detta och van att hantera denna typ av frågeställningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.