Byggahus.se
Hej. Jag har en besvärlig sits gentemot en betongfirma.

I korthet gick det till såhär när jag skulle beställa 5 kubik betong till en värmegrund:

Jag ringde betongfirman kl 12.30 och undrade om dom kunde leverera betong. Dom tog alla uppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. Det skulle gå att leverera samma dag mellan 15-16. Innan vi avslutade samtalet påpekade firman att "just det du måste kolla om det finns någon BK3 skylt på vägen för isåfall kommer chauffören inte köra in. Jag sa att jag har ett möte kl 13-14 men jag kan åka hem tidigare för att kontrollera båda infartsvägarna om det fanns några BK3 skyltar och sen ringa tillbaks och meddela.

Jag är lekman och kände inte till vilka regler som gäller vid tunga transporter på den enskilda vägen där jag bor. Jag åker hem och konstaterar att det från ena hållet är en BK3 skylt och från andra hållet en lastbilsskylt med svart streck överstruket. Det var ju synd tänkte jag och ringer betongfirman direkt. Då är klockan 14:15. Jag har 30 min bilväg hem från jobbet. Jag meddelar först den som jag pratade med tidigare om vilka skyltar som fanns, då kopplas jag vidare till centralen där dom blandar betongen. Jag får prata med en ny person som producerar betongen. Jag sa samma sak att det finns BK3 skylt från ena hållet och överstruken lastbil från andra. Han sa "Bra då ska jag meddela det till chauffören så får han ringa tillbaks". Chauffören ringde först när han stod vid förbudsskylten och vägrade köra in betongen och åkte istället och dumpade den. Jag skrev en lapp till chauffören att jag tar på mig hela ansvaret om det blir skador på vägen, men han vägrade ändå.

Gäller det samtalet jag hade med firman kl 12.30 som ett avtal om leverans? Jag ringde så fort jag kunde och meddelade om skyltarna och jag anser att dom inte borde skickat ordern till produktion eftersom dom aldrig fick "JA det är OK" från mig.
Firman säger att ansvaret är mitt och att jag måste betala leveransen av betongen trots att jag inte har mottagit den.

Jag antar att detta går under konsumentköplagen. Problemet med betong är ju att det förstörs om det inte konsumeras när det är tänkt.

MVH.

Redigerat:
Googlade lite och hittade detta pdf blad:
http://www.transportstyrelsen.se/Gl...rkestrafik/PV09314__lasta_lagligt_feb2011.pdf

På sidan tre kan man läsa följande.

Trafikverket ger varje år ut väginformationskartor som hjälper dig att skilja de olika
vägnäten åt.
Det finns en Sverigekarta som visar huvudvägnätet samt regionkartor och länskartor.
Regionkartorna och länskartorna redovisar samtliga allmänna vägar och på länskartorna
finns även förstoringar över de större tätorterna.
Av kartorna framgår vilken bärighetsklass olika vägar och gator har och var låga vägportar
och annat som kan begränsa framkomligheten finns. Kartorna innehåller också en del annan
information som främst rör den tunga trafiken.
Jag tycker ju att man borde kunna begära att dom skulle ha denna kartan och därmed lätt kunna se om dom kan köra till dig. Borde ligga i deras intresse att kunna hålla så bra service till sina kunder, kan inte vara kul att åka och dumpa betong på tippen.

Tack Zixten. Jag har påpekat många brister i deras rutiner för hur dom tar emot order och sluter avtal om leveranser, men man kan nog inte begära att dom ska ha koll på enskilda vägar. Dessa finns inte med i något register eller kartor. Däremot borde dom låta kunden få möjlighet att kontrollera detta med vägföreningen i god tid och hinna utfärda dispens. Dom borde ställa krav på att dispensen ska skickas skriftligen så inte missförstånd om skyltning kan uppstå.
En avtalsjurist kanske kan avgöra denna tvist.
MVH.

J
Regionkartorna och länskartorna redovisar samtliga allmänna vägar och på länskartorna
finns även förstoringar över de större tätortern]
Enskilda vägar finns alltså inte med på kartorna.

Mikael_L
Jag tycker faktiskt att ni var rätt klantiga båda två.

Att ni inte såg till att vägförhållande var utredda innan, eller med alltför snäv tidsmarginal i detta fall.
Både företaget och du borde egentligen slagit i bromsen och kommit överens om leverans en annan dag och sen ta reda på vägens förmåga i god tid innan.

Jag kan sträcka mig så långt att hålla med om att betongfirman var klantig.
Jag är lekman och hade inte en tanke på att det kunde vara begränsningar. Dessutom var det svårt att hitta tider som både passade betongfirma och betongaren.

Finns det inga jurister på detta forum som kan upplysa om avtal har ingåtts eller brutits?

chris47 skrev:
Jag kan sträcka mig så långt att hålla med om att betongfirman var klantig.
Jag är lekman och hade inte en tanke på att det kunde vara begränsningar. Dessutom var det svårt att hitta tider som både passade betongfirma och betongaren.

Finns det inga jurister på detta forum som kan upplysa om avtal har ingåtts eller brutits?
Nej det finns inga jurister på detta forum som enkelt kan säga då det mest blir spekulationer efter de fakta vi har.

På din beskrivning tolkar jag det faktiskt som att du beställde betongen - alltså ingick ett muntligt avtal. Du fick då information från företaget att vissa förutsättningar måste vara uppfyllda för att de ska kunna komma fram.

Huruvida avbeställningen gått korrekt till är dock tveksamt. Den tiden du nämner ger egentligen indikation att betongleverans redan är påbörjad och det är tveksamt att kunna ångra sig då. Produkten räknas som beställningsvara som ej kan återtas av firman.

Att du försöker få chaffören att köra in ändå med tanken att du tar ansvar fungerar inte. Han har en skyldighet att följa föreskrifter o lagar, genom att köra förbi begränsningen hade han inte bara riskerat en ordningsbot utan även reprimand från chef/ägare. Försäkringsbolaget hade kunnat neka försäkring för företaget (utom trafik) med hänvisning till ett risktagande som medvetet ökar skaderisken

Dock är inget hugget i sten, svensk konsumentlagstiftning är generös i sin tolkning så det är frågan om tolkning av 2 rekvisit.

1 Har muntligt avtal ingåtts så att infon om begränsningen åligger dig. Eller skall det anses som ett öppet anbud som först efter att ha kollat begränsningarna skulle ha accepterats (dock hade det aldrig kunnat bli leverans den dagen då)

2 Kan firman överlåta det ansvaret åt dig (ja jag tolkar det faktiskt så)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

Tack kinglolle.

Jag fick faktiskt ett svar från konsumentverket igår. Dom tolkade att avtal om leverans aldrig hade slutits. Däremot ingicks ett nytta avtal mellan mig och chauffören på plats som han sen bröt. Dom tyckte också att informationen jag fått var bristfällig. Avtalslagen är nog inte helt enkel att tolka, därav frågan om jurister.

Ja jag förstod det och det finns några jurister på forumet däribland jag även om min specialitet är försäkringsrätt, fastighetsrätt och entreprenadrätt.

Såvida du inte gett annan info till konsumentverket än här så hade jag inte litat 100 % på deras bedömning. Tyvärr kan jag säga vis av erfarenhet att det är lika ofta de får/har fel som rätt i sina bedömningar. Tänker inte skriva min åsikt fullt ut på ett öppet forum utan ni får tolka fritt....

Däremot är det som sagt inte helt självklart

Vad sades i telefonen egentligen? Det är ju språngpunkten. Har du ringt o "beställt" eller ställt frågor o viljat fundera? För i mina ögon så bokade ni tid = beställning klar

Sen fick du ett friskrivningsvillkor muntligt av dem, att de måste kunna ta sig fram. När du insett att de inte kommer fram till dig var det redan för sent.

Moraliskt är du i mina ögon tyvärr skyldig då du som beställare har gått med på en snäv leveranstid som med ditt arbete inte räckte till för att säkerställa allt till beställningen.

Däremot juridiskt är enskild konsument väl skyddad så det är inte lika säkert. Beror på vad som sagts mer exakt. Det är dock den fakturerande parten som har bevisbördan

---

chris47 skrev:
Tack kinglolle.

Jag fick faktiskt ett svar från konsumentverket igår. Dom tolkade att avtal om leverans aldrig hade slutits. Däremot ingicks ett nytta avtal mellan mig och chauffören på plats som han sen bröt. Dom tyckte också att informationen jag fått var bristfällig. Avtalslagen är nog inte helt enkel att tolka, därav frågan om jurister.
Glömde säga. Konsumenttjänstlagen är det som gäller och inte avtalslagen. Hade du beställt som företagare med ett avtal reglerat under avtalslagen så hade du haft jobbigare läge. Då hade du setts som juridiskt jämbördig part med lika höga krav på kunskaper

---

D
Ringer du och beställer betong bara 2.5 timmar innan du skall ha den? Jag ringde flera veckor i förväg för att jämföra pris och diskutera olika sätt att få in betongen. Till slut blev det en bil med betongpump. En stor sak och jag fick precis som du veta att det inte fick finnas någon BK3-skylt, med den skillnaden att jag var ute flera veckor i förväg. Så jag kontrollerade med färjor och vägen fram att det var BK2-skyltat och hade haft gott om tid att stoppa om det varit några problem.

Men om du ringer 2.5 timmar innan och beställer betong och skall skynda hem och kolla om det finns några BK3-skyltar så tycker jag det är som gjort för problem. Jag tycker det vore naturligt att du när du blev medveten om möjligheten att bilen inte skulle köra in, helt avboka det hela för leverans någon annan dag.

Jag tycker du har minst lika stor skuld i det hela som betongfirman, men det är ju bara min personliga åsikt. Du får snarare vara nöjd om de enbart fakturerar den uteblivna leveransen. Vad jag har förstått så kostar dumpning av betong också, men det kanske bara gäller skräpslattar? En hel betongleverans kanske kan dumpas och återanvändas på något sätt?

Tack kinglolle. Du verkar ha väldigt bra koll och det är precis den typ av oberoende tolkning jag är ute efter.
Jag har en mycket detaljerad beskrivning med tider och vem som sa vad som jag skickat till både betongfirman och konsumentverket, men gjorde bara en snabb sammanfattning här för att forum läsare skulle kunnna ta till sig informationen. Du har helt rätt i att det viktiga är vad som sas vid första telefonsamtalet och vad som sas efter att vi kontrollerat skyltarna. Vi kom överens om att jag skulle kontrollera skyltning och sen återkomma. Det måste nog ses som att avtal om leverans inte slöts vid den tidpunkten. Jag bad betongaren ringa och meddela om skyltarna så rent juridiskt antar jag att det inte spelar någon roll hur dom tolkade informationen om skyltningen. Själva betongblandningen gjordes först 1h 15 min efter att dom fick informationen om skyltarna. Goda nyheter att det är den fakturerande parten som har bevisbördan. Rekommenderar du mig att betala och sen hoppas på att KO tar upp detta i marknadsdomstolen eller att inte betala och tvinga betongfirman ta det till tingsrätten. Jag har gett dom chansen att göra en ny leverans, men dom har avböjt.

INTE betala om du anser dig orättvist fakturerad.

Genom att betala så försätter du dig bara i sämre sits åtminstone i första skedet. Däremot om det är på väg mot rättegång får man se över rättsläget exakt och ta en diskution.

Om ni inte har en överrenskommelse om mer än att du ska kolla så leveransen kan komma fram så ser jag det fortfarande som i anbudsförfarande utan ett fullständigt avtal. Har de dessutom missat genom att inte förmedla att du tackade Nej så ser jag det på ungefär samma sätt som konsumentverket.

---

Ridax. Det blev bråttom eftersom det fanns en lucka, annars tar det normalt längre tid precis som du skriver. Jag ansåg att betongaren hade meddelat om skyltarna och att dom borde tolkat det som att det inte skulle gå att leverera betongen. Alternativt skulle dom ha kunnat lasta två bilar istället och då hade BK3 kraven varit uppfyllda. Jag väntade på att chauffören skulle ringa tillbaks som dom sagt så jag tänkte att det kanske inte var helt kört. Det är ju bara chauffören som har full koll på alla beräkningar om bruttoviklt och tjänstevikt, boggietryck på de bilar dom har till förfogande. Vi hade inte hans telefonnummer så vi hade inget annat val än att göra som dom sa och vänta på att bli kontaktade

Kinglolle, tack! Har det ngn betydelse vem som ringde tillbaks, jag eller betongaren? En petitess kanske, men juridiskt kan det kanske vara helt avgörande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.