18 381 läst ·
26 svar
18k läst
26 svar
Avtagande effekt på micron?
Det är välkänt att mikrovågsugnar tappar effekt med tiden. Kan tänka mig att det kan bero lite på hur de används också, man ska ju helst inte tomköra dem, kanske sker det snabbare om man ofta värmer väldigt små saker?
Vore intressant om någon visste mer exakt vad som sker. Man skulle kunna gissa på någon form av korrosion/materialvandring, som ändrar Q-värdet för kaviteterna eller att magneterna blir varma och tappar styrka. Hoppas någon här på forat har svaret.
Microvågsugnarna i lunchrummet på jobbet behöver efter 5 år 3 min för att värma mat istället för 2 min. De går ca 2timmar om dagen utan att vila mellan användningarna. Jag tror att det är värme som är boven, de flesta konsumentvitvaror är inte byggda för att köras mer än ett program åt gången och behöver vila mellan användningarna för att inte slitas ut i förtid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det sitter kraftiga permanentmagneter i magnetronen som kan tappa styrka med tiden, det sitter också en stor högspänningskondensator i ugnen och den håller inte för evigt. Trasiga/slitna kondensatorer brukar vara huvudorsaken till att gammal hemelektronik fungerar allt sämre.13th Marine skrev:
Om man värmer en uppmätt mängd vatten, som man känner till utgångstemperaturen på, i ugnen tills det kokar upp går det lätt att räkna ut exakt hur stor värmeeffekt som ugnen överfört till vattnet.
T tombe691 skrev:Hej,
en liten fundering och en fråga som antaligen är svår att svara ja eller nej på. Har en 10 år gammal elextrolux inbyggnadsmicro som magkänslan säger att effekten börjat avta på. När man värmer rester är det ofta så att man får ställa in dem en minut till för att att det ska bli tillräckligt varmt. Har dock inget bra sätt att säkerställa om så verkligen är fallet. Modellen heter
EMS26405X
och microdelen ska vara på 900w. Osäker på uppskattad livsläng på en micro, men har egentligen aldrig varit med om att någon micro tagit slut, även efter 20 år snurrar de på, mer kan ha blivit omoderna. Låter det rimligt att en 10 år gammal ugn tappar effekt?
Vet att alla micro är olika och beroende på form/bägare kan resultatet säkert variera men mellan tummen och pekfingret, finns det något enkelt test man kan göra för att se om effekten är "tillräcklig"? Hittade en tråd på ett annat forum där någon försökte räkna fram effekten och den är egentligen inte så intressant, det är ju bara en siffra. Kan ju köpa en micro till och ställa bredvid för att testa men det verkar också lite onödigt. Värma vatten kanske ger för mycket felmarginal om man inte ökar mängden till en liter eller så?
Tacksam för lite tankar
Hej!
Vi flyttade in i en villa för ett år sedan med en whirlpool micro(med inbyggd köksfläkt
Klicka här för att svara