Hej,
en liten fundering och en fråga som antaligen är svår att svara ja eller nej på. Har en 10 år gammal elextrolux inbyggnadsmicro som magkänslan säger att effekten börjat avta på. När man värmer rester är det ofta så att man får ställa in dem en minut till för att att det ska bli tillräckligt varmt. Har dock inget bra sätt att säkerställa om så verkligen är fallet. Modellen heter
EMS26405X
och microdelen ska vara på 900w. Osäker på uppskattad livsläng på en micro, men har egentligen aldrig varit med om att någon micro tagit slut, även efter 20 år snurrar de på, mer kan ha blivit omoderna. Låter det rimligt att en 10 år gammal ugn tappar effekt?
Vet att alla micro är olika och beroende på form/bägare kan resultatet säkert variera men mellan tummen och pekfingret, finns det något enkelt test man kan göra för att se om effekten är "tillräcklig"? Hittade en tråd på ett annat forum där någon försökte räkna fram effekten och den är egentligen inte så intressant, det är ju bara en siffra. Kan ju köpa en micro till och ställa bredvid för att testa men det verkar också lite onödigt. Värma vatten kanske ger för mycket felmarginal om man inte ökar mängden till en liter eller så?
Tacksam för lite tankar
en liten fundering och en fråga som antaligen är svår att svara ja eller nej på. Har en 10 år gammal elextrolux inbyggnadsmicro som magkänslan säger att effekten börjat avta på. När man värmer rester är det ofta så att man får ställa in dem en minut till för att att det ska bli tillräckligt varmt. Har dock inget bra sätt att säkerställa om så verkligen är fallet. Modellen heter
EMS26405X
och microdelen ska vara på 900w. Osäker på uppskattad livsläng på en micro, men har egentligen aldrig varit med om att någon micro tagit slut, även efter 20 år snurrar de på, mer kan ha blivit omoderna. Låter det rimligt att en 10 år gammal ugn tappar effekt?
Vet att alla micro är olika och beroende på form/bägare kan resultatet säkert variera men mellan tummen och pekfingret, finns det något enkelt test man kan göra för att se om effekten är "tillräcklig"? Hittade en tråd på ett annat forum där någon försökte räkna fram effekten och den är egentligen inte så intressant, det är ju bara en siffra. Kan ju köpa en micro till och ställa bredvid för att testa men det verkar också lite onödigt. Värma vatten kanske ger för mycket felmarginal om man inte ökar mängden till en liter eller så?
Tacksam för lite tankar
Det låter underligt att effekten skulle avta. Det går ju givetvis att mäta effekten med vatten och en termometer. Ta tid noga och se med termometern hur mycket vattnet värms. Sedan är frågan vad du skall jämföra det med. Kanske knacka på hos grannen och fråga om du får låna micron för ett vetenskapligt experiment.
Är det ett problem är ju frågan som jag skulle ställa mig. Värmer du rester så ofta att den samlade mängden extra minuter blir ett problem? Du kanske vänjer dig efter ett tag och kommer ihåg att ställa den på lite längre tid från början. Min micro är över tio år och jag har inte märkt att den tappat i effekt. Däremot har plasten gulnat en del. Min mamma har en micro från mitten på 80-talet som jag inte heller märkt att den tappat i effekt.
Är det ett problem är ju frågan som jag skulle ställa mig. Värmer du rester så ofta att den samlade mängden extra minuter blir ett problem? Du kanske vänjer dig efter ett tag och kommer ihåg att ställa den på lite längre tid från början. Min micro är över tio år och jag har inte märkt att den tappat i effekt. Däremot har plasten gulnat en del. Min mamma har en micro från mitten på 80-talet som jag inte heller märkt att den tappat i effekt.
Hur stora mängder mat pratar vi och hur ställs tiden in? På den enklaste typen av reglering där det bara är ett mekaniskt vred kan det bli lite dåligt precision på tiden. Om man då ställt in den som man tror på 3 minuter och det bara blir 2 eller 2,5 minut så kan det vara en förklaring.
Låter som mina tankar i åsikerna ovan, jag har aldrig varit med om att micron tappar effekt, i sommarstugan har vi en av de första från 80-talet och den fungerar fortfarande lika bra som när den var ny. Micron i den här frågan har digitala inställningar, kör alltid full effekt och ökar på med 30-sekunderintervall om jag inte finjusterar så på så sätt går det göra enklare jämförelser än de enklare med vreden. Men typ en billys pan-pizza som enligt instruktion ska ta 2 minuter kan upplevas lite kall i mitten efter 2 minuter. Och det kanske är en enkel test, testa en billys på jobbet och hos grannen och se om det blir stor skillnad i mitten. Då vi är i familjen och den används ganska flitigt så går den säkert 30-60 minuter om dagen. Vi försöker torka av den efter varje användning och ifall någon spiller men jag antar att fettavlagringar kan finnas på insidan. För mig är det inget jätteproblem men frun har påpekat det flera gånger. Jag skulle vilja säkerställa att det finns ett problem innan jag köper en ny bara för att få samma resultat direkt..
Jag har också undrat över det här, främst när jag stått i köket på jobbet och svurit över hur dåliga de mikrovågsugnar som vi har där är. De är någon inbyggnadsmodell från Whirlpool och de används i princip oavbrutet varje dag under lunchtimmarna och så har det varit i snart tio år. Jag skulle absolut säga att de är mindre effektiva än de mikrougnar som jag själv ägt, det som jag är van att det tar 3 minuter att värma behöver istället 5-6 minuter på samma effekt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Har hört att magnetronen i microvågsugnar kan bli sämre med slitage (magnetronen är den som genererar microvågorna).
Så det är inte helt omöjligt att micron blir sämre med tiden.
Så det är inte helt omöjligt att micron blir sämre med tiden.
Mircovågsugnar får sämre effekt med med tiden. Enligt min jobbarkompis kan det hjälpa att byta mikrovågshuvudet, dock tror jag att det kan vara svårt hitta reservdelar till gamla ugnar. Min micro (20?år)behöver köras två gånger 2m22s, för en billys.
micron går varje morgon för att snabbvärma en skvätt av gårdagens kaffe, den används för att göra gröt till frukost. Ofta används den för att värma eller tina någon mat till någon för lunch och ibland även kvällen. Dessutom är det flera i familjen som gärna har en värmekudde när det är läggdags och den ska värmas 4 minuter x 2 stycken x flera gånger. 2x2.22? 4.44 för en billys? Då har jag ju lite marginal ännu när 2.30 fortfarande räcker..
Hade samma micro från 1986-2008, användes flera gånger om dagen, märkte ingen skillnad i effekten, men den var bra mycket effektivare än nyare apparater.
En mugg kaffe 20 sek, körde man en minut som verkar vara normalt idag, hade kaffet kokat bort.
En mugg kaffe 20 sek, körde man en minut som verkar vara normalt idag, hade kaffet kokat bort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Ibland var det bättre förrIsakare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är väl för att de ska kunna användas med en säkring på 6 eller 10 A. En gammal mikro med 1300 W uteffekt lär väl dra mer än 10 A och 13 A säkringar är inte så vanliga i kök.T tombe691 skrev: