1 781 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Avstyckning och sammanläggning inte billigt. Bara stycka av?
Vårt tomt gränsar till ett mindre grustag som har varit igenvuxet men nu avverkats av markägaren. Gropen blev till under ett av vår landsvägs utvecklingsskede före mitten av 1900-talet och nuvarande ägare hade inte då tillträtt marken. Allt var frid och fröjd fram till avverkningen och kanske klimatförändringarna har bidragit lite. Vår sydöstra spets har börjat få slagsida ner i gropen. Markägaren är noll intresserad i att vidta åtgärder och kommunen bryr sig inte. Kom på idén att köpa lite mark (totalt värdelös yta som inte i egentlig bemärkelse går att ha till skogsbruk, jordbruk eller bebygga). Då kan jag själv fixa till mina markproblem. Markägaren har gett ett preliminärt ok till köp av lite mark om jag betalar marknadspris för marken och avstyckningskostnaderna.
Kollade Lantmäteriets hemsida och det var ju två förrättningar det blir frågan om. Först styckning om ca 55-65 tkr. Sen sammanläggning om ca 35-46 tkr. Det blir ca 100 tkr om allt går som smordast. Kollade runt lite här på forumet och resten av zübervärlden och det brukar röra sig om en del mycket mer än de anger som ungefärlig kostnad på hemsidan.
Markpriset är satt till 30 kr/m2 och det handlar om ca 1.000 m2. Styckning och sammanläggning är 3 gånger så dyrt än markpriset MINST. Skall ju dessutom schakta dit en hel del massa för att stödja upp mitt tomthörn och det är antagligen inte tokbilligt heller.
Att bara stycka av kostar 55-65 tkr om man har tur så då klarar jag mig undan under 100 tkr.
Mina undringar är - kan det inte bli problem i framtiden för mig och efterkommande ägare att bygga eller liknande över tomtgränsen etc om man bor på två tomter så att säga?
Är jag dumsnål om jag inte samtidigt gör sammanläggningen av tomterna?
Kollade Lantmäteriets hemsida och det var ju två förrättningar det blir frågan om. Först styckning om ca 55-65 tkr. Sen sammanläggning om ca 35-46 tkr. Det blir ca 100 tkr om allt går som smordast. Kollade runt lite här på forumet och resten av zübervärlden och det brukar röra sig om en del mycket mer än de anger som ungefärlig kostnad på hemsidan.
Markpriset är satt till 30 kr/m2 och det handlar om ca 1.000 m2. Styckning och sammanläggning är 3 gånger så dyrt än markpriset MINST. Skall ju dessutom schakta dit en hel del massa för att stödja upp mitt tomthörn och det är antagligen inte tokbilligt heller.
Att bara stycka av kostar 55-65 tkr om man har tur så då klarar jag mig undan under 100 tkr.
Mina undringar är - kan det inte bli problem i framtiden för mig och efterkommande ägare att bygga eller liknande över tomtgränsen etc om man bor på två tomter så att säga?
Är jag dumsnål om jag inte samtidigt gör sammanläggningen av tomterna?
Redigerat:
Även om du har två tomter bredvid varandra, så får du inte ha samma elabonnemang för hus på båda tomterna. Om det finns med i planerna att någon gång bygga på den nya marken får du välja mellan att ge pengar till lantmäteriet nu, eller elbolaget senare.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagtfastighetsreglering borde vara vägen framåt. Det koster också pengar, men är bara en förrättning.
Klicka här för att svara
