Ska bygga pulpettak på bastubyggnaden som räknas som friggebod. Då jag ligger på gränsen för godkänd höjd på byggnaden (och hur mycket den kommer synas) så vill jag ha så lågt tak som möjligt. Har en del 170 mm-reglar kvar men om det går att gå ned på 120 mm så kanske det skulle vara att föredra.

Spännvidden är 2,5 m och lutning 10 grader, plåttak och beklädnad inne (vet att lutningen är i underkant).

Går det att beräkna cc-avstånd med 170 mm respektive 120 mm-reglar?

Ska regeln som takstolarna vilar på som man ställer på höjden injackad i regelstommen ha stamma dimension som takstolarna?

Träguiden har bra tabeller
Du måste också veta din snözon.

45x120 C24 ger 1,7 m spännvidd i snözon 2
45x170 C24 ger 2,42 i samma snözon

Så 170 är på gränsen, men troligen ok. Vid 120 får du nog räkna med en nedböjning, även vid lätt tak.

Hur hammarband konstrueras finns det också guider på. Jag har använde två liggande reglar ovanpå ett cc 60 väggverk.

Tex 45x145 då om man har sådana reglar i väggen. Eller 120 om man har det osv :)

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Träguiden har bra tabeller
Du måste också veta din snözon.

45x120 C24 ger 1,7 m spännvidd i snözon 2
45x170 C24 ger 2,42 i samma snözon

Så 170 är på gränsen, men troligen ok. Vid 120 får du nog räkna med en nedböjning, även vid lätt tak.

Hur hammarband konstrueras finns det också guider på. Jag har använde två liggande reglar ovanpå ett cc 60 väggverk.

Tex 45x145 då om man har sådana reglar i väggen. Eller 120 om man har det osv :)

[länk]
Tack! Jag trodde man skulle vinna betydligt mer på att gå från cc avstånd 1200 till 600 men det var en ganska marginell skillnad (x1,19). Då kanske det är rimligare att köra på 45x170 med cc 1200 än att gå ned till 45x120 med cc 600 om det ändå blir för mjukt.

Om du väljer bandtäckt tak vinner du dessutom några mm i höjd jämfört med TRP på läkt.

F fribygg skrev:
Om du väljer bandtäckt tak vinner du dessutom några mm i höjd jämfört med TRP på läkt.
Lägger man sånt tak direkt på takpappen utan läkt mellan?

Ja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.