Först ligger ett skift (nån sorts läkt 15x80) på tvärs under takstolarna som håller upp plasten till isoleringen.
sen under det är elen dragen, så för att komma ner under elrören så måste jag väl lägga ett skift innan jag skruvar glespanelen.
Om jag skruvar glespanelen direkt nu och kapar ur för rören så är det väl risk att jag skruvar i ett rör sen när jag skruvar upp gipsen?

Vad är det för cc på nuvarande läkt? Om den ligger tillräckligt tätt kanske två lager gles skulle funka, där första lagret kapas ur för elkablarna? Använd sedan korta gipsskruv, 35mm, så finns ingen risk att skruva i elen.

Mikael_L
Jag tycker det står 55 cm i cc...

Men kan du inte lägga gles, antingen 28x70, eller 34x70 (med 34x70 så ryms elrör och takdosor bättre) isf den gamla 15x80-läkten.
Börja med första glesen där den ska vara, sen lägger du ut med cc30 från denna. *
Där en gammal befintlig läkt kommer ivägen tar du helt enkelt ner den först.

* Det första cc-måttet ska däremot ofta vara lite kortare, för att gipsskivan ska inte skarvas över sista glesen, utan nå ut till väggen istället.

Jag har gjort liknande för länge sedan, s.k. Barracuda tak som togs ned. Men jag tilläggsisolerade så reglade ned en 70 regel på takstolarna.

1: kolla att taket är hyfsat rakt. När dom körde barracudatak var det inte så noga med underlaget, så det kan vara hur snett som helst.

2: läkten du nämner var i mitt fall rent skräpvirke. Det hade jag aldrig vågat hänga ett gipstak i.

3: ibland sitter barracudataket en bit ned, så för att slippa måla om alla väggar kanske det är bättre att sänka lite

Mitt förslag är att skruva glesen/reglar i takstolarna. Glesa cc 30. Kolla att det blir plant med snöre, pass och rätskiva. Du kan köra masonitbitar imellan om du behöver rikta.

Mikael_L skrev:
Men kan du inte lägga gles, antingen 28x70, eller 34x70 (med 34x70 så ryms elrör och takdosor bättre) isf den gamla 15x80-läkten.
Jo så skulle jag kunna göra, bra tips.
men den läkten är lite bökig att ta bort eftersomden går vidare in till nästa rum och jag är inte så sugen på att kapa i den.

Dessutom ligger den (läkten) längsgående i rummet, eftersom jag vill lägga gipsen längsgående så måste jag få till nånting på tvärsan som jag kan skruva glespanelen i.

Larsa skrev:
2: läkten du nämner var i mitt fall rent skräpvirke. Det hade jag aldrig vågat hänga ett gipstak i.

Du har nog rätt, det ser ut som riktigt skräpvirke, det är ju bara för att hålla upp plast och isolering.
Jag vill helst undvika att bygga vidare på dom brädorna.

Mikael_L
OK.
Om det inte spelar så stor att det försvinner lite mer takhöjd och en liten högre kostnad så:

Kläm upp en 34x70 precis jämte varje gammal 15x80 läkt.
Se till att få det rakt och i våg enligt Larsa's inlägg. Palla med masonitremsor osv och du kan nog gärna skruva också, med t.ex 80x5 mm skruv - ogängad där den går genom 34x70-regeln.

Sen skruvar du 28x70 i cc 30 tvärs detta regelverk, med 60x5 mm skruv. (ev 60x4).

Nu kan du dra både rör och lägga dosor innan du klär in taket.

Jag vill undvika att bygga neråt så mycket som det går, jag kommer att hamna på ca. 2,35 hur jag än gör.

den läkten som sitter där nu ligger längsgående i rummet, eftersom jag vill ha gipsen längsgående så måste jag få till något på tvärsan som jag sen kan skruva glespanelen i.

Om jag skulle få undan elen och skruva glespanelen 30cc direkt i takstolarna, räcker avståndet mellan stolarna? (ca 1 meter)

Jag ska inte dra någon ny el, elen är dragen under läkten lite kors och tvärs hur som helst.

Redigerat:
1 meter räcker. Man glesar ofta i takstolar cc 120.

2,35 el ca 2,30 m takhöjd, känns inte som någon avgörande skillnad. Det är ju inte något jättestort rum, så proportionsmässigt och upplevelsemässigt kan jag inte tänka mig att några cm grövre virke/enklare montering gör någon skillnad att bråka om?

Jag har 2 m takhöjd utom i två rum, där har jag hela 2,25 cm. I det stora rummet (32m2) känns det lite lågt med 2,25 m, men inte i sovrummet (17m2).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.