Hejsan. Jag har rivit paneltak som satt innan i huset som är byggt 70. Jag märkte att det är ca 100cc på dem längsgående reglarna. Jag tänkte sätta kortlingar på 30cc imellan för jag tänker sätta takgips vertikalt, min fråga är behöver jag fler längsgående reglar eller blir taket stabilt med kortinglar imellan dem längsgående reglarna?

• Tak med isolering och synlig regelkonstruktion, en stödjande metallstång med gripskiva används för arbete, väggar delvis exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbete pågår i ett rum med öppet innertak där isolering och längsgående reglar syns, en stege och en dörr är i bakgrunden.
    Skapa konto
Sätt glespanel istället, det är både enklare och snabbare

Glespanel 28x70, c-c 40 and it will be OK

FermRobin FermRobin skrev:
Jag tänkte sätta kortlingar på 30cc imellan för jag tänker sätta takgips vertikalt
Sätt den horisontellt istället;)

• Gilla
Granngubben
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sätt den horisontellt istället;)
Jag menar horisontellt 😅

F fribygg skrev:
Sätt glespanel istället, det är både enklare och snabbare
Okej ni menar att man hade satt det under den befintliga reglarna då? Och sedan gipsa? Håller dem befintliga reglarna för det?

Okej ni menar att man hade satt det under den befintliga reglarna då? Och sedan gipsa? Håller dem befintliga reglarna för det?
Vi har dock bara 224 i takhöjd så vill inte förlora för mycket takhöjd, men tror ni att det skulle funka med kortlingarna mellan reglarna

Bordet jag inte ha längsgående reglar hår som extra stöttning för glespanel isf? Reglarna som sitter där idag har konstigt mått 50x125mm

• Byggprojektbild av tak med isolering och reglar, stång och stege synliga i hörnet; diskussion om mått och konstruktion.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med synlig isolering i taket och orange tejp. Stege, verktygslåda och halvfärdig väggbehandling.
    Skapa konto
Ja
Ja, men passa på att dra el först
Ja

Bordet jag inte ha längsgående reglar hår som extra stöttning för glespanel isf? Reglarna som sitter där idag har konstigt mått 50x125mm
Tvåtum fem är ett normalt mått på sågat virke

• Gilla
FermRobin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.