33 436 läst ·
53 svar
33k läst
53 svar
avstånd mellan brädorna?
tack en som förstår detta.larsfarm skrev:I så fall är det skitsnack som rätt mycket påminner om det skitsnack bygghandeln själv använder. Allt från Beijers till lokala sågar. Jag har nu i vår efter två somrars sökande hittat några plankor 2"x9" av tillräcklig längd (5,4m). Förra och förrförra sommaren förklarade samtiliga byggvaruhus i trakten att jag var för sent ute. Leverantörerna producerade tryckt virke inför sommaren och skulle jag ha chans att hitta mina lite ovanliga längder av grovt tryckt plank var chansen störst tidigt på våren. Kommer man för sent är det urplockat och mer av den varan kommer inte förrän till nästa vår.
L
saken är den att detr gäller ej bara 5,4 m längder det gäller ALLT tryckt mer lr mindre, e du sent ute e det urplockat.
brädgårdarna vill ej ha tryckt virke liggandes över vintern på utsidan. Så är det bara.
imprted anders....det finns 2 lösningar i detta fallet RÄTT LR FEL.
jag har rätt.
mvh
snickar estwing
precis.. urplockat...imported_Anders_S skrev:
gäller många längder,..
skitsnacket kan du få stå för dig själv å påhitten_!
jag vet i detta fallet, om nu inte du hittat en brädgård där fåglarna vänder där ingen handlar.. där kanske du hittar nåra bitar:eek:
mvh
snickar estwing
Förutom fuktkvoten när man bygger varierar ju uttorkningen beroende på miljö. En altan i söderläge torkar rimligen mer än en på norrsidan.
Bäst måste vara att lägga altanen med lös trall första året och skruva när den anpassat sig.
Bäst måste vara att lägga altanen med lös trall första året och skruva när den anpassat sig.
Ja det kanske var i längsta laget med 10 brädor men det har ju gått fram hur jag tänkte.snickar_lasse skrev:hej ! efter att ha läst, det som skrivits tidigare,tycker jag att Ola E kom med det bästa förslaget. att leta efter brädor som har samma bredd i raden man lägger ,verkar kronglit,men inte fel.ola E har lite för långt, mellan dom han fäster 125 cm. om man använder sig av 120mm trall,lägger vi oss på 370 -375 mm,slår med slagsnöre,fäster var tredje rad,lägger i två i mellan,använer ögonmått. när brädorna är torra,håller dom nästan måttet .det jag vill komma till, är att använda ett byggmått. slår man bara ihop trallen, kommer den med största sannolikhet, att bli krokig.
Ett annat tips är att skarva brädorna original ände mot original ände och inte mot ett nytt snitt mitt på en bräda.
Detta då ändarna har en förmåga att svälla extra mycket i impregneringsbadet.
/Ola
tjenare igen ! Tack skall du ha Osten _3 ,du har fattat detta med o lägga trall.
även OlaE är inne på rätt spår . vi lägger all trall i hela fält,med en stöt. man tillverkar stegar som vi kallar det,kapar bitar på 250 mm, som spikas i stegen på cc 600 mm,nu spikar man en regel på varje sida.dessa stegar anpassas efter trallens längd.all trall läggs ut , o skruvas eller spikas,nu kommer det fina ,trallen kapas på plats,inga onödiga sågningar. jag personligen tycker att en trall som ligger i fack ser trevligare ut, gärna olika stora fack.spillet blir minimalt på detta viset.
även OlaE är inne på rätt spår . vi lägger all trall i hela fält,med en stöt. man tillverkar stegar som vi kallar det,kapar bitar på 250 mm, som spikas i stegen på cc 600 mm,nu spikar man en regel på varje sida.dessa stegar anpassas efter trallens längd.all trall läggs ut , o skruvas eller spikas,nu kommer det fina ,trallen kapas på plats,inga onödiga sågningar. jag personligen tycker att en trall som ligger i fack ser trevligare ut, gärna olika stora fack.spillet blir minimalt på detta viset.
Problemet är nog att ditt självförtroende är större än kunskapen. Men egenskapen är dock inte helt ovanlig, jag jobbar med snickare dagligen...estwing skrev:tack en som förstår detta.
saken är den att detr gäller ej bara 5,4 m längder det gäller ALLT tryckt mer lr mindre, e du sent ute e det urplockat.
brädgårdarna vill ej ha tryckt virke liggandes över vintern på utsidan. Så är det bara.
imprted anders....det finns 2 lösningar i detta fallet RÄTT LR FEL.
jag har rätt.
mvh
snickar estwing
Hur menar du? känner mig lite blond nusnickar_lasse skrev:tjenare igen ! Tack skall du ha Osten _3 ,du har fattat detta med o lägga trall.
torkar fort i söder rikting helt rätt.Mellanbarn skrev:
men att ej skruvatrallen dirket vore tokgalet min vän. jö ej detta.
när vi åker runt å bygger altaner så lägger vi hela däcket å skruvar alltid ändarna först å nån skruv i mitten på brädan. sen när allt e urlagt slår vi med snörslån *gul färg* sen skruvas det.
hinner man ej skruva så kan ej virket vrida sig om man nu inte skulle kruva dan efter, torkar å vrider sig snabbt i solen!
mvh
snickar estwing
Jag vill nog tro att Mellanbarn var ironisk.estwing skrev:torkar fort i söder rikting helt rätt.
men att ej skruvatrallen dirket vore tokgalet min vän. jö ej detta.
när vi åker runt å bygger altaner så lägger vi hela däcket å skruvar alltid ändarna först å nån skruv i mitten på brädan. sen när allt e urlagt slår vi med snörslån *gul färg* sen skruvas det.
hinner man ej skruva så kan ej virket vrida sig om man nu inte skulle kruva dan efter, torkar å vrider sig snabbt i solen!
mvh
snickar estwing
Jo, nog var jag lite ironisk. 
Fast samtidigt kan man ju ifrågasätta varför tryckt trallvirke skall läggas när det fortfarande dryper av fukt när allt annat virke man använder skall torkas länge och väl. Om man lade virket på tork i en prydlig hög med strö emellan så det torkar utan att vrida sig. Eller vrider sig tryckt virke mer än otryckt?
Och lät man det torka innan man byggde sin altan skulle man ju direkt se hur bred brädan är i torkat skick och hur stor springan blir.
Fast samtidigt kan man ju ifrågasätta varför tryckt trallvirke skall läggas när det fortfarande dryper av fukt när allt annat virke man använder skall torkas länge och väl. Om man lade virket på tork i en prydlig hög med strö emellan så det torkar utan att vrida sig. Eller vrider sig tryckt virke mer än otryckt?
Och lät man det torka innan man byggde sin altan skulle man ju direkt se hur bred brädan är i torkat skick och hur stor springan blir.
springan blir pefekt om du bankar ihop trallen.Mellanbarn skrev:Jo, nog var jag lite ironisk.
mvh
snickar estwing
Om altanen är lång eller bred. Förelår jag att du först mäter ändträt på olika ställen i bunten. Du kommer snart att märka att det kan skilja flera mm. till och med i de olika ändarna på samm bräda.
Kapa till två jiggbitar som är bredden + 2-3 mm (tumstock) Lägg jiggarna på i varje änd regel. Snörslå sedan så du får ett rakt streck på varje regel. Följ strecket stenhårt när du skruvar, en del får du bända in andra ut. Ibland blir springan nån mm lite smalare eller brädare. Flytta jiggen och sörslå igen. Efter fyra - fem brädor kontroll mät från den första. Ganska omständigt
men du får en altan som är spikrak och lika bred när du kommer till den sista, igen solfjäder form där du får sned såga sista brädan.
Virket han torka en hel del innan jag var klar med mina 500 lpm. En springa på 2-3 mm avbruten tumstock. Ger logom springa på sommaren, i vintras efter snösmältningen var det 0 noll springa.
Kapa till två jiggbitar som är bredden + 2-3 mm (tumstock) Lägg jiggarna på i varje änd regel. Snörslå sedan så du får ett rakt streck på varje regel. Följ strecket stenhårt när du skruvar, en del får du bända in andra ut. Ibland blir springan nån mm lite smalare eller brädare. Flytta jiggen och sörslå igen. Efter fyra - fem brädor kontroll mät från den första. Ganska omständigt
men du får en altan som är spikrak och lika bred när du kommer till den sista, igen solfjäder form där du får sned såga sista brädan.
Virket han torka en hel del innan jag var klar med mina 500 lpm. En springa på 2-3 mm avbruten tumstock. Ger logom springa på sommaren, i vintras efter snösmältningen var det 0 noll springa.
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Om altanen är lång eller bred. Förelår jag att du först mäter ändträt på olika ställen i bunten. Du kommer snart att märka att det kan skilja flera mm. till och med i de olika ändarna på samm bräda.
hej !detta ämne är ett av dom roligaste,finns ett till,kärnsidan upp eller ner.jag har slutat att kommentera dessa ämmnen
Redigerat: