33 436 läst ·
53 svar
33k läst
53 svar
avstånd mellan brädorna?
Sådan tur hade inte vi. Vi la ut ca. 90 kvm trall med 5 mm:s mellanrum för ca. 3 veckor sedan. Redan nu ser vi att avståndet är större. Eftersom trallen ligger på taket så var det extra viktigt för oss att det inte blir några vattensamlingar, men vill ju inte ha halva vår bestick under trallen heller. Vi planerar att ha kvar det till nästa år och se hur träet artar sig innan vi gör om hela arbetet. Eller ska vi kanske redan nu satsa på att flytta ihop plankorna?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Det är inte alltid helt lätt att lossa trallskruven efter ett tag... beror väl lite på kvalitén oxå men jag skulle nog lossa och göra om i år. Trist när det blir merjobb.Sundby skrev:Sådan tur hade inte vi. Vi la ut ca. 90 kvm trall med 5 mm:s mellanrum för ca. 3 veckor sedan. Redan nu ser vi att avståndet är större. Eftersom trallen ligger på taket så var det extra viktigt för oss att det inte blir några vattensamlingar, men vill ju inte ha halva vår bestick under trallen heller. Vi planerar att ha kvar det till nästa år och se hur träet artar sig innan vi gör om hela arbetet. Eller ska vi kanske redan nu satsa på att flytta ihop plankorna?
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
estwing,estwing skrev:kanske där erfarenheten som snickare kommer in.
hade skickat tillbaka den bunten med trall.
får du torra brädor vid denna årstiden är det förra årets skörd.
bygger man altan efter sommaren e risken stor för att få en *skit, ihopsamlad me olika slattar* hög.
kan även hända me en ny färsk hög att övre raden torkat något me tanke på den vart utsatt för sol m.m.
lägg då undan den första raden å kör sedan på med att banka ihop ALLT!
mvh
snickar estwing
Du vet inte vad du pratar om. För det första har du ingen aning om vilken tid på året jag monterade min trall. För det andra har inte fuktkvoten att göra med hur nytt virket är i första hand och du kan omöjligt genom optisk syning veta vilken fuktkvot du har i virket. Detta oavsett yrkestillhörighet. Det enda du kan göra är att känna på bitarna och GISSA beroende på hur mycket dom väger.
Vidare så undrar jag vad du grundar ditt påstående att man efter sommaren får en bunt med "slattar". Tror du att sågverken eller brädgården går runt och samlar bitar för att bunta ihop eller ?
man ser på högen om den ej ser bra ut. bara att mäta på ändträt längre ner i högen, enkelt. då får du resultatet.imported_Anders_S skrev:estwing,
Du vet inte vad du pratar om. För det första har du ingen aning om vilken tid på året jag monterade min trall. För det andra har inte fuktkvoten att göra med hur nytt virket är i första hand och du kan omöjligt genom optisk syning veta vilken fuktkvot du har i virket. Detta oavsett yrkestillhörighet. Det enda du kan göra är att känna på bitarna och GISSA beroende på hur mycket dom väger.
Vidare så undrar jag vad du grundar ditt påstående att man efter sommaren får en bunt med "slattar". Tror du att sågverken eller brädgården går runt och samlar bitar för att bunta ihop eller ?![]()
för att göra en enkel förklaring för dig så du förstår så kommer den här: jag tror du gillar ha julgran? säljarna köper ofsat in ett parti dom tror går åt, kanske 3 v innan jul. men du köper ej nu utan köper granen samma dag lr nån dag innan. får du en bra gran då?:eek: nja oftast inte.
slattar? jadu, slattarna e granarna som blir kvar, likaså trallen.
en bunt på brädgårn har kanske 100m2, lek med tanken nån skall ha 80m2, 20 m2 plockas av osv.
sen blir det slattar överallt då folk öppnar paket å rycket ut ett gäng m.m.
sen kommer du, efter sommaren å skall bygga å vänder dig till ett bygg varuhs, säg att du skall ha 50 m2 då kan jag lova dig att dom till stor del plockar ihop från olika högar å buntar ihop.
kan ej förklara enklare nu.
mvh
snickar estwing
köper du trall nu, får du nygjord tryckt trall för året, väntar du till sem har ofast alla köpt då alla skall greja på sin semester.
skrev ej nåt om NÄR du byggt din altan utan skrev vad som händer när man köper trallen på året.
spelar ingen roll vad en bräda väger, mer än den har mer vatten i sig, den kan ha samma mått ändå.
ajdå....Sundby skrev:Sådan tur hade inte vi. Vi la ut ca. 90 kvm trall med 5 mm:s mellanrum för ca. 3 veckor sedan. Redan nu ser vi att avståndet är större. Eftersom trallen ligger på taket så var det extra viktigt för oss att det inte blir några vattensamlingar, men vill ju inte ha halva vår bestick under trallen heller. Vi planerar att ha kvar det till nästa år och se hur träet artar sig innan vi gör om hela arbetet. Eller ska vi kanske redan nu satsa på att flytta ihop plankorna?
problemet du nu har e att när du lossar skruven lossar det stora fliser i trallen...
kanske ej snyggt å lägga tbx trallen då.
tycker du skall ha kvar den som den är...
mvh
snickar estwing
när man lägger trallen så kollar man brädans mått innan man kapar till den så den har samma dim som den som ligger innan.OlaE skrev:
med ditt moment kan du få onödigt stora springor samt att det kan bli skevt ändå.
mvh
snickar estwing
hej ! efter att ha läst, det som skrivits tidigare,tycker jag att Ola E kom med det bästa förslaget. att leta efter brädor som har samma bredd i raden man lägger ,verkar kronglit,men inte fel.ola E har lite för långt, mellan dom han fäster 125 cm. om man använder sig av 120mm trall,lägger vi oss på 370 -375 mm,slår med slagsnöre,fäster var tredje rad,lägger i två i mellan,använer ögonmått. när brädorna är torra,håller dom nästan måttet .det jag vill komma till, är att använda ett byggmått. slår man bara ihop trallen, kommer den med största sannolikhet, att bli krokig.
självklart *flöktar* man med ögat emellanåt å ser hur det blir, detta har samma tendens som att bräda tak me råspont,.snickar_lasse skrev:hej ! efter att ha läst, det som skrivits tidigare,tycker jag att Ola E kom med det bästa förslaget. att leta efter brädor som har samma bredd i raden man lägger ,verkar kronglit,men inte fel.ola E har lite för långt, mellan dom han fäster 125 cm. om man använder sig av 120mm trall,lägger vi oss på 370 -375 mm,slår med slagsnöre,fäster var tredje rad,lägger i två i mellan,använer ögonmått. när brädorna är torra,håller dom nästan måttet .det jag vill komma till, är att använda ett byggmått. slår man bara ihop trallen, kommer den med största sannolikhet, att bli krokig.
dom skall me va lika stora men banar iväg när man slår ihop m.m.
men att skruva en bråda långt ut tycker jag e onödigt...
visst det går la men på rutin matar man på med brädorna bara, och som jag skrev förut: man kikar på den bräda man lägger har samma mått som den andra, detta måste du ändå göra om du skruvar fast en trall 125 cm ut.
sen lägga som du säger 37-37,5 är tok för långt mått, då har du lagt med springor å då e du tok torsk om du nu ej vill ha mega springor!!
mvh
snickar estwing
Snickar Lasses metod måste vara den som ger det bästa resultatet. 3 st 120 mm trallbrädor mäter 360 mm så vill man ha springor på ca 5 mm skall den 3.e brädan fästas ca 370 mm ut med 2 brädor jämt fördelade mellan. (Att fördela 2 st brädor med ögonmått är inte så svårt)
Innan inpregneringen skall ju varje bräda vara 120 mm. Detta innebär att om trallen är riktigt fuktig kommer de sannolikt läggas helt utan springor och senare torka så springorna blir 5 mm. Köper du en stor bunt trallvirke är sanolikt de brädor som ligger i mitten av bunten fuktigare än de som ligger ytterst. Med denna metod spelar det ingen roll. Direkt efter läggningen kommer springorna kanske variera i storlek beroende på olika fuktighet men efter en tid kommer uttorkning gjort att springorna blir lika över hela altanen.
Innan inpregneringen skall ju varje bräda vara 120 mm. Detta innebär att om trallen är riktigt fuktig kommer de sannolikt läggas helt utan springor och senare torka så springorna blir 5 mm. Köper du en stor bunt trallvirke är sanolikt de brädor som ligger i mitten av bunten fuktigare än de som ligger ytterst. Med denna metod spelar det ingen roll. Direkt efter läggningen kommer springorna kanske variera i storlek beroende på olika fuktighet men efter en tid kommer uttorkning gjort att springorna blir lika över hela altanen.
Estwing,estwing skrev:man ser på högen om den ej ser bra ut. bara att mäta på ändträt längre ner i högen, enkelt. då får du resultatet.
för att göra en enkel förklaring för dig så du förstår så kommer den här: jag tror du gillar ha julgran? säljarna köper ofsat in ett parti dom tror går åt, kanske 3 v innan jul. men du köper ej nu utan köper granen samma dag lr nån dag innan. får du en bra gran då?:eek: nja oftast inte.
slattar? jadu, slattarna e granarna som blir kvar, likaså trallen.
en bunt på brädgårn har kanske 100m2, lek med tanken nån skall ha 80m2, 20 m2 plockas av osv.
sen blir det slattar överallt då folk öppnar paket å rycket ut ett gäng m.m.
sen kommer du, efter sommaren å skall bygga å vänder dig till ett bygg varuhs, säg att du skall ha 50 m2 då kan jag lova dig att dom till stor del plockar ihop från olika högar å buntar ihop.
kan ej förklara enklare nu.
mvh
snickar estwing
köper du trall nu, får du nygjord tryckt trall för året, väntar du till sem har ofast alla köpt då alla skall greja på sin semester.
skrev ej nåt om NÄR du byggt din altan utan skrev vad som händer när man köper trallen på året.
spelar ingen roll vad en bräda väger, mer än den har mer vatten i sig, den kan ha samma mått ändå.
Snälla.
Du får gärna ha åsikter om hur man skruvar och spikar. När det kommer till dina teorier om fuktkvoter och vilket virke som säljs vilken del av året får du gärna bespara dessa då du uppenbarligen gissar och generaliserar hej-vilt....
I så fall är det skitsnack som rätt mycket påminner om det skitsnack bygghandeln själv använder. Allt från Beijers till lokala sågar. Jag har nu i vår efter två somrars sökande hittat några plankor 2"x9" av tillräcklig längd (5,4m). Förra och förrförra sommaren förklarade samtiliga byggvaruhus i trakten att jag var för sent ute. Leverantörerna producerade tryckt virke inför sommaren och skulle jag ha chans att hitta mina lite ovanliga längder av grovt tryckt plank var chansen störst tidigt på våren. Kommer man för sent är det urplockat och mer av den varan kommer inte förrän till nästa vår.
L
L
Angående 5,4 längder är det svårt att hitta oavsett vilken dimension det gäller, eller om det är tryckt. Anledningen är ganska logisk, långa längder är det som går mest...
Intressant!Leffe_k skrev:
Kan det vara så att värmebehandlingen av Lunadeck sker av torkat virke och att "porerna" täpps till av värmebehandlingen på ett sådant sätt att vare sig sol eller regn/fukt påverkar bredden? Det skulle ju onekligen vara ett starkt argument för att välja Lunadeck framför tryckt virke (förutom det där med miljöpåverkan).
Redigerat: