Är det någon som har en ide om hur jag ska avsluta min svanhalslist mot min trappa? Här har jag gjort en provbit där jag gerat taklisten 40 grader (40 grader är lutningen på vagnstycket på trappen) men det blev ju inte alls snyggt och rätt.

Har totalt hjärnsläpp hur jag ska göra 😅

• 17798104994958764846781205838424.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260526172529.jpg
    Skapa konto
Tycker det ser ut som antagligen är den i inte kapad i rätt vinkel eller så är listen för lång. Kapa i rätt vinkel och rätt längd och sen fasa av hörnet på svanhalslisten på den sidan som är mot vagnstycket.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Om inte tipset ovan funkar kanske det blir bäst med en takkloss?
Utifall listen är djupare än vangstycket tänker jag

VLJ VLJ skrev:
Tycker det ser ut som antagligen är den i inte kapad i rätt vinkel eller så är listen för lång. Kapa i rätt vinkel och rätt längd och sen fasa av hörnet på svanhalslisten på den sidan som är mot vagnstycket.
Nja den är inte för lång det är taket som slutar lite upp mot trappen därav är det ut som det med mellanrummet.

T Tjrex skrev:
Om inte tipset ovan funkar kanske det blir bäst med en takkloss?
Utifall listen är djupare än vangstycket tänker jag
Det kanske är någon egentillverkad takkloss som behöver fixas som du säger så är taklisten lite bredare än vagnstycket.

Är den verkligen kapad i rätt vinkel?

Kan det vara så att den är kapad i 90 - 40 = 50°?

Det ser ju ut som att det borde gå att få fint.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är den verkligen kapad i rätt vinkel?

Kan det vara så att den är kapad i 90 - 40 = 50°?

Det ser ju ut som att det borde gå att få fint.
Gersågen stod iaf på 40° när vi sågade 😅 Men jag har nog landat i att jag gör en passbit då det blir tokigt med taket som tyvärr sluttar upp lite mot trappsteget så det blir konstigt med att fortsätta med listen ända fram.

Tack för hjälpen!

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Jag tycker du ska prova att kapa en spillbit när sågen står på 50° och så hur det blir.

Det är för sådant man har en smygvinkel! Sätt listen mot taket så du får rätt linje att mäta mot "rakhet över längre sträcka". Ställ in smygvinkeln mellan listen och trappans vangstycke. Ställ in sågen efter smygvinkeln. Såga. Klart!

Hultafors 256013 Smygvinkel.webp
Skapa konto

• Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
surris
Borde bli mycket snyggare att kapa den i rätt vinkel, använd bara en smygvinkel. Fasa av baksidan eller lite överkant list så den inte sticker utanför vagnstycket. Med en kloss ser det lite ut som man misslyckats med något. Kan vara snyggt på vissa ställen men här borde det vara enkelt att få det bra med listen.

Magnus E K
Om trappan är trä så är väl ett annat alternativ att slippa alla vinklar genom att såga bort en bit av vangstycket. Vet i sjutton om det blir snyggare dock. Alternativt kapa listen fem cm ifrån och sätt sen en blomsterkrans eller liknande över alltihop.

Det är inte så att ni kapat den som om den skulle suttit mot en annan taklist? Ser inte ut som att kapsnittet lirar med vangstycket alls, även om vi bortser från vinkelfelet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.