1 756 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Avslå ansökan om bygglov i glesbygd
Vi har fått en ansökan om bygglov i vårt område. Det ligger lantligt och sjönära. Det finns ingen detaljplan.
Vi ser helst att området får fortsätta vara lantligt och glesbyggt. Det har de senaste åren byggt hus, närmare sex stycken i omårdet.
Nu har markägaren inkommit med en bygglovsansökan. Vi ska lämna in våra åsikter och jag behöver bra, väl underbyggda argument för att ansökan ska avslås. Hjälp mig!
Vi ser helst att området får fortsätta vara lantligt och glesbyggt. Det har de senaste åren byggt hus, närmare sex stycken i omårdet.
Nu har markägaren inkommit med en bygglovsansökan. Vi ska lämna in våra åsikter och jag behöver bra, väl underbyggda argument för att ansökan ska avslås. Hjälp mig!
Du får köpa en större fastighet (några tiotals hektar) så du slipper grannar 🙃
Man får alltid utgå från att om man själv vill bo där så vill fler bo där.
I ditt fall kan det vara värt att undersöka om krav på detaljplan är aktuellt. Så många hus tyder på högt tryck på bebyggelse som bör regleras i ett sammanhang.
I ditt fall kan det vara värt att undersöka om krav på detaljplan är aktuellt. Så många hus tyder på högt tryck på bebyggelse som bör regleras i ett sammanhang.
Ett annat spår är om ansökan hamnar på jordbruksmark (vilket även inkluderar mager betesmark). De rättsfall jag läst säger oftast att enstaka villor på landsbygd inte uppfyller kraven på angeläget samhällsintresse som inte kan lösas på annan plats, oavsett vad den lokala byggnadsnämnden säger.
Det är skogsmark, ungskog, gränsande till betesmark. Men jag har kollat och det finns både nyckelbiotoper och naturskydd i området. Inte det direkta närområdet, men i området.D Deltidslantisen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Vilka är "vi"?
Frågan känns egoistisk, men jag har ändå största förståelse för frågan.
/W
Vilka är "vi"?
Frågan känns egoistisk, men jag har ändå största förståelse för frågan.
/W
Förhandsbesked är ett försteg innan bygglovet där placeringen prövas utan att sökande behöver lägga pengar på komplett projektering.
Klicka här för att svara