S SueCia skrev:
Eller så kan vi behålla det som det är nu och fokusera på något viktigare, som vad man ska äta imorgon t.ex.

Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.

Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart. :)
Tramsa någon annanstans :)

Du är varmt välkommen att underhålla vår 1.5åring som numera vaknar klockan fem på morgonen istället för sex...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Fast det är ju bevisat att folk dör i förtid på grund av omställningen. Vilka argument har du för att behålla den?
Länka bevisen tack.
Argumentet är väl för att det inte är ett problem och därför bör inga skattepengar över huvud taget spenderas på att utreda frågan

Om vi inte redan haft sommar/vintertid så hade jag använt precis samma argument EMOT införandet av sommar/vintertid.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Tramsa någon annanstans :)

Du är varmt välkommen att underhålla vår 1.5åring som numera vaknar klockan fem på morgonen istället för sex...
Tramsar inte, och ni måste ju självklart lägga barnet vid den nya 19:00 och inte det som nu är 18:00.... jag har barn, min sambo har två barn, jag har massvis med vänner som har barn, vi har diskuterat detta och ingen har upplevt ett omställningsproblem över huvud taget förutom just första kvällen då man lägger barnet tidigare än vanligt en gång.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Mikael_L
K Kirre2 skrev:
Jag vill ha sommartid hela tiden! Skönt med ljusare kvällar!
Jag tyckte det blev så skönt för någon vecka sedan här, när vi återgick till normaltiden och jag fick åka till jobbet då det blivit ljust.

Nåväl, nöjet blev inte så långvarigt, nu är det mörkt när jag åker och mörkt när jag kommer hem ...

@SueCia Du tror inte vi gjorde det? Det har alltså tagit vårt barn en månad på sig att ställa om till den nya tiden.

Men om du nu inte har problem med det, varför inte låta oss med problem slippa?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gammelnörden
Det finns fler studier men här är några dom pekar på negativa effekter. Översatt i skattepengar finns det en reell möjlighet att spara och omfördela skattepengar inom vården om vi slutar, av ekonomiska skäl, mockla med den biologiska klockan.;)

“Using the Life Satisfaction Approach to Value Daylight Savings Time Transitions: Evidence from Britain and Germany”
Kuehnle, D.; Wunder, C. Journal of Happiness Studies, 2015. doi: 10.1007/s10902-015-9695-8.

“Daylight Savings Time and Myocardial Infarction”
Sandhu, A; Seth, M; Gurm, H.S. BMJ: Open Heart, 2014. DOI: 10.1136/openhrt-2013-000019.

“Adverse Effects of Daylight Saving Time on Adolescents’ Sleep and Vigilance”
Medina, Diana; et al. Journal of Clinical Sleep Medicine, 2015. doi: 10.5664/jcsm.4938.

“Prioritizing Sleep Health: Public Health Policy Recommendations”
Barnes, Christopher M.; Drake, Christopher L. Perspectives on Psychological Science, 2015. doi: 10.1177/1745691615598509.

“Daylight Saving Time Transitions on the Incidence Rate of Unipolar Depressive Episodes”http://www.forskningsdatabasen.dk/en/catalog/2305470101
Hansen, Bertel Teilfeldt; et al. Epidemiology, 2016. doi: 10.1097/EDE.0000000000000580.

“Spring Forward at Your Own Risk: Daylight Saving Time and Fatal Vehicle Crashes”
Smith, Austin C. American Economic Journal: Applied Economics, 2016. doi: 10.1257/app.20140100.

• Gilla
Jarlingar och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Eller så kan vi behålla det som det är nu och fokusera på något viktigare, som vad man ska äta imorgon t.ex.

Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.

Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart. :)
Amen! Kunde inte skrivit det bättre själv. (y)

Det är knappast en fråga som tar stora resurser att lösa. Så det var inget vidare argument.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Tramsar inte, och ni måste ju självklart lägga barnet vid den nya 19:00 och inte det som nu är 18:00.... jag har barn, min sambo har två barn, jag har massvis med vänner som har barn, vi har diskuterat detta och ingen har upplevt ett omställningsproblem över huvud taget förutom just första kvällen då man lägger barnet tidigare än vanligt en gång.
Härligt att ni och era vänner inte har några problem! Det innebär väl att rent statistiskt är det bevisat att ingen har problem med det, eller hur!?
Empati är överskattat....

Sommartid är onödigt och bevisat skadligt. Finns massor av anledningar till att avskaffa, ingen för att behålla. Ta bort skiten nu så slipper vi lägga ännu mer resurser på att utreda...

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det finns fler studier men här är några dom pekar på negativa effekter. Översatt i skattepengar finns det en reell möjlighet att spara och omfördela skattepengar inom vården om vi slutar, av ekonomiska skäl, mockla med den biologiska klockan.;)
Men om nu en enda timma ställer till problem hur hanterar ni tidsomställningen när ni reser? :thinking:

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Stanna hemma är ju ett alternativ. Men det blir ju alltid någon störning i rutinerna. Att det tar en månad att ställa om är inte rimmligt. (Ja jag har barn)

Men jag håller med om att omställningarna är onödiga.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Du har inte övervägt att de som har problem med tidsomställning kanske undviker att resa?

T ToRy skrev:
Härligt att ni och era vänner inte har några problem! Det innebär väl att rent statistiskt är det bevisat att ingen har problem med det, eller hur!?
Empati är överskattat....

Sommartid är onödigt och bevisat skadligt. Finns massor av anledningar till att avskaffa, ingen för att behålla. Ta bort skiten nu så slipper vi lägga ännu mer resurser på att utreda...
Jag håller med, fast det är vintertiden som skall försvinna.
Den gör mitt liv sämre.

1. Behåll sommartiden året om=bäst.
2. Behåll det som det är=drägligt.
3. Permanenta vintertiden=Sämst och dåligt.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag håller med, fast det är vintertiden som skall försvinna.
Den gör mitt liv sämre.

1. Behåll sommartiden året om=bäst.
2. Behåll det som det är=drägligt.
3. Permanenta vintertiden=Sämst och dåligt.
Fast det är ju vintertiden som är normaltiden jö! :D Eller menar du egentligen att du vill avskaffa vintern och ha sommar året om? ;)

• Gilla
vefyra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.