25 052 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Det där med energibesparingen var ett argument som framfördes innan det infördes. Men det har visat sig att det inte blev så.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi kanske skulle ta efter Schweiz.D Daniel 109 skrev:
De har ju massor med folkomröstningar, så folkets vilja verkligen kommer fram,
i stället för att en politikeradel ska få härja fritt i fyra år i taget.
Det är visserligen rejält Off Topic, men hur har ekonomin utvecklats i våra länder?
Schweizerfranc, CHF - SEK senaste tjugo åren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ju riktigt offtopic ...
Jag försöker inse vad ditt diagram bevisar...?
Det betyder att Sverige har fått allt lättare att exportera sina varor och Schweiz allt svårare de senaste 20 åren, att schweizisk choklad och victorinixknivar blivit 60% dyrare Sverige och Volvobilar 60% billigare i Schweiz under dessa år.
Schweiz har tappat 60% av sin turism, men Schweizarna själva turistar utomlands för att det är så mycket billigare.
Det betyder att löneutvecklingen i Sverige har varit 60% större än i Schweiz
Det betyder att Schweiz handelsunderskott har blivit 60% större under de senaste 20 åren
Det betyder att Sverige har devalverat sin valuta i omgångar för att säkra sin försäljning till Schweiz (men nej, det vet vi ju att vi inte gjort, devalveringsekonomin slutade vi med 1990).
Schweiz har tagit in 60% med låglönearbetare som arbetar till löner nära noll för att hålla igång deras exportindustri
Schweiz har utlokaliserat 60% av sin industri till låglöneländer för att inte tappa marknadsandelar
Schweiz har helt enkelt ingen handel med omvärlden och inga som turistar där, och inga från Schweiz reser utomlands, så deras valutakurs spelar helt enkelt ingen roll.
Bara att välja ur smörgåsbordet nu. Det går inte att välja allt, men någon eller några saker torde gälla.
Så tja, jag kan inte riktigt se vad som skulle vara bra för dem med deras valutakurs utvecklas såhär. Förutom att man köper billigare öl när man reser utomlands på semester så är en stark valutakurs mest dåligt för ett land.
Du vet kanske hur våldsamt Trump har anklagat Kina för att manipulera sin valuta till vara lägre än den ska vara (åtminstone enligt Trump) och därmed öka sin export och minska sin import, med följd att Kinas ekonomi stadigt växer och USA's stadigt krymper.
Men som slutkläm, om nu någon fortfarande inte fattade, så säger en valutakurs i sig absolut inget om ett lands ekonomi. Största valutaförändringarna har vi när ett land har hyperinflation, vilket sker när deras ekonmi totalt kollapsat. Argentina och Venezuela är väl länder där vi i nutid och närtid haft mycket kraftig inflation eller hyperinflation.
Eller kolla Zimbabve ... Här fick fick nog deras valuta en rekordnotering i växelkurs mot kronan
:
Zimbabwe drabbades under Robert Mugabes styre av hyperinflation. I juli 2008 var inflationstakten uppe i 2,2 miljoner procent och den 29 juli 2008 kostade en brödlimpa i Harare 200 miljarder zimbabwiska dollar. Nya sedlar med högre valörer gavs ut hela tiden. Rekordet var en sedel med valören 100 biljoner dollar gavs ut 2008, men redan veckan efter beslöts att från 1 augusti 2008 genomföra en valutareform som innebar att 10 nollor ströks från sedlarna. Således blev 10 miljarder gamla dollar lika med en ny zimbabwisk dollar.[6] Hyperinflationen fortsatte dock, och priset för en limpa var 9 januari 2009 uppe i ungefär 25 miljarder nya zimbabwiska dollar, motsvarande 2,5·1020dollar från perioden fram till juli 2008.[7] Den 2 februari 2009 ströks ytterligare 12 nollor ur den zimbabwiska valutan, det vill säga en biljon dollar motsvarar en ny dollar.
Jag försöker inse vad ditt diagram bevisar...?
Det betyder att Sverige har fått allt lättare att exportera sina varor och Schweiz allt svårare de senaste 20 åren, att schweizisk choklad och victorinixknivar blivit 60% dyrare Sverige och Volvobilar 60% billigare i Schweiz under dessa år.
Schweiz har tappat 60% av sin turism, men Schweizarna själva turistar utomlands för att det är så mycket billigare.
Det betyder att löneutvecklingen i Sverige har varit 60% större än i Schweiz
Det betyder att Schweiz handelsunderskott har blivit 60% större under de senaste 20 åren
Det betyder att Sverige har devalverat sin valuta i omgångar för att säkra sin försäljning till Schweiz (men nej, det vet vi ju att vi inte gjort, devalveringsekonomin slutade vi med 1990).
Schweiz har tagit in 60% med låglönearbetare som arbetar till löner nära noll för att hålla igång deras exportindustri
Schweiz har utlokaliserat 60% av sin industri till låglöneländer för att inte tappa marknadsandelar
Schweiz har helt enkelt ingen handel med omvärlden och inga som turistar där, och inga från Schweiz reser utomlands, så deras valutakurs spelar helt enkelt ingen roll.
Bara att välja ur smörgåsbordet nu. Det går inte att välja allt, men någon eller några saker torde gälla.
Så tja, jag kan inte riktigt se vad som skulle vara bra för dem med deras valutakurs utvecklas såhär. Förutom att man köper billigare öl när man reser utomlands på semester så är en stark valutakurs mest dåligt för ett land.
Du vet kanske hur våldsamt Trump har anklagat Kina för att manipulera sin valuta till vara lägre än den ska vara (åtminstone enligt Trump) och därmed öka sin export och minska sin import, med följd att Kinas ekonomi stadigt växer och USA's stadigt krymper.
Men som slutkläm, om nu någon fortfarande inte fattade, så säger en valutakurs i sig absolut inget om ett lands ekonomi. Största valutaförändringarna har vi när ett land har hyperinflation, vilket sker när deras ekonmi totalt kollapsat. Argentina och Venezuela är väl länder där vi i nutid och närtid haft mycket kraftig inflation eller hyperinflation.
Eller kolla Zimbabve ... Här fick fick nog deras valuta en rekordnotering i växelkurs mot kronan
Zimbabwe drabbades under Robert Mugabes styre av hyperinflation. I juli 2008 var inflationstakten uppe i 2,2 miljoner procent och den 29 juli 2008 kostade en brödlimpa i Harare 200 miljarder zimbabwiska dollar. Nya sedlar med högre valörer gavs ut hela tiden. Rekordet var en sedel med valören 100 biljoner dollar gavs ut 2008, men redan veckan efter beslöts att från 1 augusti 2008 genomföra en valutareform som innebar att 10 nollor ströks från sedlarna. Således blev 10 miljarder gamla dollar lika med en ny zimbabwisk dollar.[6] Hyperinflationen fortsatte dock, och priset för en limpa var 9 januari 2009 uppe i ungefär 25 miljarder nya zimbabwiska dollar, motsvarande 2,5·1020dollar från perioden fram till juli 2008.[7] Den 2 februari 2009 ströks ytterligare 12 nollor ur den zimbabwiska valutan, det vill säga en biljon dollar motsvarar en ny dollar.
Redigerat:
Är inte den här "EU-sidan" lite åt det hållet. Om vi köper antagandet att hela EU bör göra likadant faller ju en folkomröstning i Sverige men en "omröstning" inom hela EU ger väl en bild av "folkets vilja".KnockOnWood skrev:
När sommartiden infördes var det väl lite spännande – men jag förstod aldrig varför.
Här uppe vid nordpolen har vi väl knappast problem med brist på dagsljus sommartid. Inte ens här i Stockholmstrakten blir det ju riktigt mörkt. Man ser solens rodnad vid horisonten och ett par timmar senare är den där igen.
Vad finns det för övrigt för vits med att vi ska kunna vara uppe längre på nätterna (vilket väl var tanken)? Vi måste ju lik förbannat sova någon gång.
Som scout lärde jag mig knepet att använda mitt armbandsur som kompass, åtminstone när solen var synlig. Klockan 12 ska solen stå i söder! Nu är det ju inte förrän klockan 13.
Varför inte bara låta tiden få vara ifred? Att det finns tidszoner är just för att solen klockan 12 ska stå i söder – att vi har dag när det är ljust.
Och det är faktiskt lite bökigt att ställa om ett gäng klockor. Alla synkar inte över internet. Enda fördelen är att de klockor som går en aning fel samtidigt justeras.
Jag har jobbat natt efter ett rullande fyraveckorsschema oavsett helger. På- och avtider varierade en del. Det medförde att högtider omärkligt kom och försvann. På vintern såg jag aldrig sol och på sommaren, på väg hem från jobbet, kunde jag notera att det skulle bli en vacker dag – och jag skulle hem och sova.
När jag gick över till morgonschema blev det lite bättre, men på- och avtiderna varierade ännu mera, så dygnsrytmen förrycktes hela tiden.
Kort och gott – man var zombiefierad. Ständiga tidsomställningar ger en ständig jetlag.
En jämn dygnsrytm kan aldrig vara fel.
Sommartid går helt enkelt inte att motivera – inte ens på kontinenten.
Om vi här uppe i norr verkligen skulle behöva någon tidsomställning, så vore det väl vintertid.
Här uppe vid nordpolen har vi väl knappast problem med brist på dagsljus sommartid. Inte ens här i Stockholmstrakten blir det ju riktigt mörkt. Man ser solens rodnad vid horisonten och ett par timmar senare är den där igen.
Vad finns det för övrigt för vits med att vi ska kunna vara uppe längre på nätterna (vilket väl var tanken)? Vi måste ju lik förbannat sova någon gång.
Som scout lärde jag mig knepet att använda mitt armbandsur som kompass, åtminstone när solen var synlig. Klockan 12 ska solen stå i söder! Nu är det ju inte förrän klockan 13.
Varför inte bara låta tiden få vara ifred? Att det finns tidszoner är just för att solen klockan 12 ska stå i söder – att vi har dag när det är ljust.
Och det är faktiskt lite bökigt att ställa om ett gäng klockor. Alla synkar inte över internet. Enda fördelen är att de klockor som går en aning fel samtidigt justeras.
Jag har jobbat natt efter ett rullande fyraveckorsschema oavsett helger. På- och avtider varierade en del. Det medförde att högtider omärkligt kom och försvann. På vintern såg jag aldrig sol och på sommaren, på väg hem från jobbet, kunde jag notera att det skulle bli en vacker dag – och jag skulle hem och sova.
När jag gick över till morgonschema blev det lite bättre, men på- och avtiderna varierade ännu mera, så dygnsrytmen förrycktes hela tiden.
Kort och gott – man var zombiefierad. Ständiga tidsomställningar ger en ständig jetlag.
En jämn dygnsrytm kan aldrig vara fel.
Sommartid går helt enkelt inte att motivera – inte ens på kontinenten.
Om vi här uppe i norr verkligen skulle behöva någon tidsomställning, så vore det väl vintertid.
Helt ärlig intresserad fråga. Jag vill också avskaffa den onödiga tidsväxlingen, men lider du av andra överkänslighetssyndrom också? Tex ME, fibromyalgi osv.Jarlingar skrev:
I Sverige blir den nog väldigt liten, nästan obefintlig, eller kanske t.o.m obefintlig.D Daniel 109 skrev:
I Sverige finns det mer angelägna områden och åtgärder att titta på för att spara energi.
Men nere på kontinenten sparar man energi.
Ta som exempel Berlin, där solen nu idag, med sommartid, går upp kl 5:08 och ner 21:16
Eller Athen, där går den upp kl 6:18 och ner 20:44
Med normaltid skulle det varit 20:16 och 19:44, dvs man skulle slå igång ljuset hemma och i affärer en timme tidigare.
Men för Kiruna (upp 1:42, ner 23:41) spelar det ju ingen roll, här kan det inte bli någon energibesparing.
Förutom energibesparing, så får folket nere i Europa en timme längre dagsljus, i alla fall de som är som folk är som mest, och går upp någonstans runt 06-08 på morgonen.
Möjligen förlorar man dock det man sparar på att luftkonditioneringar kanske går lite längre, då t.ex. affärer har öppettider som mer träffar dygnets varmaste timmar.
Vi får inte glömma att när sommartid infördes så var en stor andel av europas energianvändning till belysning, jag har sett någon siffra men kommer inte ihåg, men ett svagt minne var att det var något runt 40%. Vidare så användes inte el så mycket till kyla på den tiden heller.
Nu med utfasade glödlampor och alltmer AC överallt finns det nog anledning till att göra om beräkningarna för energibesparingen. Jag tror för min del att det fortfarande är en ganska tydlig besparing, men dock inte alls lika stor som då sommartid infördes.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Sommartid är och har alltid varit humbug. I alla fall sen 70-talet, alltså innan det ens infördes i Sverige. Det finns det gott vetenskapligt stöd för.
Och det är energimässigt sämre för (normalt) varmare länder än vårt.
Jag vidhåller att det är ett oemotståndligt maktmedel för politiker att till och med kunna ändra tiden för att lägga folks liv tillrätta. Att det inte fungerar är som vanligt i slika sammanhang något man helst inte vill behöva ta i – man har ju så goda intentioner!
Ett axplock av populärvetenskap:
https://www.scientificamerican.com/article/does-daylight-saving-times-save-energy/
https://www.google.se/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/guid/7DBBB2FE-C01B-11E7-B011-03ECDE681D3A
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time
Och det är energimässigt sämre för (normalt) varmare länder än vårt.
Jag vidhåller att det är ett oemotståndligt maktmedel för politiker att till och med kunna ändra tiden för att lägga folks liv tillrätta. Att det inte fungerar är som vanligt i slika sammanhang något man helst inte vill behöva ta i – man har ju så goda intentioner!
Ett axplock av populärvetenskap:
https://www.scientificamerican.com/article/does-daylight-saving-times-save-energy/
https://www.google.se/amp/s/www.marketwatch.com/amp/story/guid/7DBBB2FE-C01B-11E7-B011-03ECDE681D3A
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time
Haha nej!elpaco skrev:
Enda gången jag varit i kontakt med sjukvården i vuxen ålder var när blindtarmen gick åt helvete.
Så nej, jag är ingen hypokondriker..
Och kroniskt trött i en månad var kanske å sträcka sanningen lite väl långt..
Men faktum kvarstår att tidsomställningen tillför absolut ingenting över huvud taget som är positivt.
BORT MED SKITEN!
Det verkar som att EU's ordförandeland har fått beslutsfrossa...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7099884
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7099884
Det är vettigt att man lugnar sig så att man har vettiga beslutsunderlag och tillräcklig tid mellan beslut och införande.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Till skillnad från när man införde sommartiden på gängse godtyckliga grunder menar du?
Det var knappast infört med mindre än ett halvårs förvarning va?
