Bra fråga! Sommartiden infördes genom SFS 1979:1032 som utfärdades den 6 december 1979, sommartiden infördes den 6 april 1980, så jo, det var det.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra fråga! Sommartiden infördes genom SFS 1979:1032 som utfärdades den 6 december 1979, sommartiden infördes den 6 april 1980, så jo, det var det.
Har du tillgång till motiveringen?

useless useless skrev:
Det verkar som att EU's ordförandeland har fått beslutsfrossa...
Men vad i hela helvete håller dom på med!?

SWEXIT NU TACK!

• Gilla
  • Wow
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Datumet den utfärdades är knappast samma datum som man beslutar att det ska göras. Det har kommit en helradda motsvarande senare, men det är ju snarare ickebeslut.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jag som hade hoppats på att det var IDIOTIN att länder skulle kunna behålla sommartid hela tiden som hade slopats..

Självklart är det normaltid man ska ha hela tiden, de länder som redan nu använder sig av fel tidszon borde också tvingas ändra.

• Gilla
  • Ledsen
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ha sommartid hela tiden! Skönt med ljusare kvällar!

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
S
Eller så kan vi behålla det som det är nu och fokusera på något viktigare, som vad man ska äta imorgon t.ex.

Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.

Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart. :)

• Gilla
  • Ledsen
Stickan56 och 7 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag vill ha sommartid hela tiden! Skönt med ljusare kvällar!
men för f-n, kvällarna blir inte ljusare för det, dom blir EXAKT lika ljusa oavsett vad det står på klockan, anpassa sina vanor istället för att kladda på tiden..

• Gilla
  • Ledsen
Stickan56 och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Arg
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.
Alla ?

Sist räknade jag till åtta klockor som INTE ställde om dej själv, inklusive båda bilarna (och då räknar jag inte de avställda bilarna utan bara dom som används).

D Daniel 109 skrev:
Datumet den utfärdades är knappast samma datum som man beslutar att det ska göras. Det har kommit en helradda motsvarande senare, men det är ju snarare ickebeslut.
Hur tror du att införande av nya regler går till då? Någon gång måste faktiskt ett första beslut om införande av sommartid ha fattats och jag skulle säga att det med största sannolikhet är genom ovan nämnda förordning (eller lag, men jag gissar på förordning). Förvisso har du rätt i att beslutet inte fattades samma dag som publiceringen, det skedde nog ungefär två veckor tidigare, men publiceringen som SFS är det datum då man normalt räknar lagar och förordningar som tillkännagivna.

Visst, det ska inte uteslutas att det fanns en lag (197X:Y) om officiell tid (typ) i vilken det uppdrogs åt regeringen att särskilt förordna om att det skulle införas sommartid i Sverige, och under vilka förutsättningar, som kanske kom tidigare. Men tills någon gitter leta upp en sådan vidhåller jag att sommartiden infördes med mindre än ett halvårs varsel när så skedde 1980.

S
Jarlingar Jarlingar skrev:
TROLL! @SueCia :thumbdown::thumbdown::thumbdown:
Knappast troll, det är ni som förespråkar borttagandet av sommar vintertid som trollar. Det är ett gigantiskt ickeproblem som bara är löjligt att det läggs en enda skattekrona att diskutera om.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S
GlennB GlennB skrev:
Alla ?

Sist räknade jag till åtta klockor som INTE ställde om dej själv, inklusive båda bilarna (och då räknar jag inte de avställda bilarna utan bara dom som används).
Ok alla viktiga klockor då, dvs mobiler som folk använder som väckarklocka...

S SueCia skrev:
Knappast troll, det är ni som förespråkar borttagandet av sommar vintertid som trollar. Det är ett gigantiskt ickeproblem som bara är löjligt att det läggs en enda skattekrona att diskutera om.
Fast det är ju bevisat att folk dör i förtid på grund av omställningen. Vilka argument har du för att behålla den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.