25 053 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Bra fråga! Sommartiden infördes genom SFS 1979:1032 som utfärdades den 6 december 1979, sommartiden infördes den 6 april 1980, så jo, det var det.
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Nej, man hittar nog inte det så lätt utan ett bra fysiskt bibliotek. Det jag hittade var det här: https://data.riksdagen.se/fil/08BBEE92-FBA9-4BAF-80B8-9F9B64343F8C en genomgång av historiken inför en eventuell återgång till bara normaltid.
Datumet den utfärdades är knappast samma datum som man beslutar att det ska göras. Det har kommit en helradda motsvarande senare, men det är ju snarare ickebeslut.Nötegårdsgubben skrev:
Jag som hade hoppats på att det var IDIOTIN att länder skulle kunna behålla sommartid hela tiden som hade slopats..
Självklart är det normaltid man ska ha hela tiden, de länder som redan nu använder sig av fel tidszon borde också tvingas ändra.
Självklart är det normaltid man ska ha hela tiden, de länder som redan nu använder sig av fel tidszon borde också tvingas ändra.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Eller så kan vi behålla det som det är nu och fokusera på något viktigare, som vad man ska äta imorgon t.ex.
Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.
Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart.
Sommar/Vintertiden ställer inte till med minsta lilla problem sen alla klockor vart digitala och ställer om sig själva.
Att någon skulle bli påverkad och "extra trött" flera dagar eller t.o.m veckor efter bytet är bara trams såklart.
Alla ?S SueCia skrev:
Sist räknade jag till åtta klockor som INTE ställde om dej själv, inklusive båda bilarna (och då räknar jag inte de avställda bilarna utan bara dom som används).
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Hur tror du att införande av nya regler går till då? Någon gång måste faktiskt ett första beslut om införande av sommartid ha fattats och jag skulle säga att det med största sannolikhet är genom ovan nämnda förordning (eller lag, men jag gissar på förordning). Förvisso har du rätt i att beslutet inte fattades samma dag som publiceringen, det skedde nog ungefär två veckor tidigare, men publiceringen som SFS är det datum då man normalt räknar lagar och förordningar som tillkännagivna.D Daniel 109 skrev:
Visst, det ska inte uteslutas att det fanns en lag (197X:Y) om officiell tid (typ) i vilken det uppdrogs åt regeringen att särskilt förordna om att det skulle införas sommartid i Sverige, och under vilka förutsättningar, som kanske kom tidigare. Men tills någon gitter leta upp en sådan vidhåller jag att sommartiden infördes med mindre än ett halvårs varsel när så skedde 1980.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Fast det är ju bevisat att folk dör i förtid på grund av omställningen. Vilka argument har du för att behålla den?S SueCia skrev: