25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 696 inlägg
Själv vill jag avskaffa växlingen, och kanske ändra så att normalt arbetstid för tjänstemän är 7-16 (så slipper vi permanent sommartid)
Problemet med att ha sommartid istället för normaltid är att vi plötsligt befinner oss i fel tidszon till förhållande till vår placering på jordklotet.
Var drar man gränsen ? varför kan vi inte ha olika tid i olika kommuner när vi har det i olika länder ? varför kan vi inte ha olika tid i olika tätorter ? det gick minsan förr! ..eller varför inte ha olika tid för varje gata/väg ? men vad säger att jag vill ha samma tidszon som min granne EGENTLIGEN ? vi kan ju ha en separat tid för varje fastighet ? eller varför inte på personbasis ?
Försök förstå att tid är något man använder för att synkronisera sig med andra människor, om man nu vill gå upp en timma senare eller tidigare, GÖR DET DÅ FÖR I H-VETE.. varför är det så viktigt vad klockan står på just då ?
Jag blir så trött på folk som bara tänker "duuh duuh men JAG vill ju.." utan att ha en tanke på VARFÖR det är som det är eller vilka konsekvenser det får.
Var drar man gränsen ? varför kan vi inte ha olika tid i olika kommuner när vi har det i olika länder ? varför kan vi inte ha olika tid i olika tätorter ? det gick minsan förr! ..eller varför inte ha olika tid för varje gata/väg ? men vad säger att jag vill ha samma tidszon som min granne EGENTLIGEN ? vi kan ju ha en separat tid för varje fastighet ? eller varför inte på personbasis ?
Försök förstå att tid är något man använder för att synkronisera sig med andra människor, om man nu vill gå upp en timma senare eller tidigare, GÖR DET DÅ FÖR I H-VETE.. varför är det så viktigt vad klockan står på just då ?
Jag blir så trött på folk som bara tänker "duuh duuh men JAG vill ju.." utan att ha en tanke på VARFÖR det är som det är eller vilka konsekvenser det får.
Det är väl extremt viktigt vad klockan står på för ,som du skriver, att synkronisera sig med andra människor.GlennB skrev:
Jag är väl inte hjälpt av att gå upp en timme tidigare, jag får ändå inte sluta på jobbet en timme tidigare eftersom dom bryr sig om vad klockan är och inte när jag steg upp.
Mycket beror såklart på vilket jobb man har.
Jag är konsult och vi har flexibla arbetstider.
Några kommer kl 7 och åker hem tidigt och några kommer kl 8 eller kl 9 och jobbar lite senare på dagen.
Jag kommer oftast kl 9 eftersom det passar mig bäst med barnens skoltider, men alla är ju olika.
Egentligen spelar sommartiden inte en jättestor roll, men det är såklart ett konstigt påfund, men ärligt talat gillar jag att få sova lite längre när det börjar bli mörkt på morgonen och sommartiden slutar, och jag gillar också att det plötsligt är så ljust på kvällen att man kan arbeta utomhus på kvällarna när sommartiden börjar. Och det skulle vara tråkigt att förlora dessa glädjemoment och säsongsmarkörer.
Så jag är glad att jag får njuta av sommartiden några år till.
Jag är konsult och vi har flexibla arbetstider.
Några kommer kl 7 och åker hem tidigt och några kommer kl 8 eller kl 9 och jobbar lite senare på dagen.
Jag kommer oftast kl 9 eftersom det passar mig bäst med barnens skoltider, men alla är ju olika.
Egentligen spelar sommartiden inte en jättestor roll, men det är såklart ett konstigt påfund, men ärligt talat gillar jag att få sova lite längre när det börjar bli mörkt på morgonen och sommartiden slutar, och jag gillar också att det plötsligt är så ljust på kvällen att man kan arbeta utomhus på kvällarna när sommartiden börjar. Och det skulle vara tråkigt att förlora dessa glädjemoment och säsongsmarkörer.
Så jag är glad att jag får njuta av sommartiden några år till.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag tycker det är viktigt att hålla isär begreppen och inte blanda ihop tidzon med omställning till sommartid vars enda syfte är att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet, vilket för oss i de nordligare breddgraderna närmast är ett ickeproblem sommartid.
Precis som tidigare nämnt är tid och tidzoner ett sätt att synkronisera människor och platser utifrån klockan istället för solen. Sommartid innebär bara ytterligare en anpassning som därtill inte har något standardiserande eller synkroniserande syfte vare sig lokalt eller globalt.
På frågan om resandets effekt på hälsan antar jag att det beror på flera faktorer. Förlorar eller vinner du tid på resan? Om du lider av hjärt- och kärlsjukdomar är det negativa att förlora tid/sömn. Har du en stabil sömnrutin och robust fysisk och psykisk hälsa utgör resandet en timma hit eller dit nog ingen större skillnad förutsatt att man reser på semester och kan vila bort eventuell trötthet och stress.
Om man skulle inkludera resandet över flera tidzoner finns det säkert studier som dokumenterat de negativa effekterna på hälsan på grund av jetlag.
Precis som tidigare nämnt är tid och tidzoner ett sätt att synkronisera människor och platser utifrån klockan istället för solen. Sommartid innebär bara ytterligare en anpassning som därtill inte har något standardiserande eller synkroniserande syfte vare sig lokalt eller globalt.
På frågan om resandets effekt på hälsan antar jag att det beror på flera faktorer. Förlorar eller vinner du tid på resan? Om du lider av hjärt- och kärlsjukdomar är det negativa att förlora tid/sömn. Har du en stabil sömnrutin och robust fysisk och psykisk hälsa utgör resandet en timma hit eller dit nog ingen större skillnad förutsatt att man reser på semester och kan vila bort eventuell trötthet och stress.
Om man skulle inkludera resandet över flera tidzoner finns det säkert studier som dokumenterat de negativa effekterna på hälsan på grund av jetlag.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 420 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 420 inlägg
Jösses vad vissa höjer pulsen för detta... Om ni hade lugnat er så hade ni nog mått bättre. Att bli spåntokig för att man måste ställa om klockan lite då och då borde fundera lite på vad man blir upprörd på...
Men att man skulle vinna eller förlora tid på en resa vet jag inte riktigt om. Några tidsresor har vi väl inte än lyckats med än. Eller? Att man måste ställa om klockan är väl en annan sak och då synkronisera sig själv till denna kan vara jobbigt...
Men nog tycker jag att man kan koppla ihop tidzon och sommartidsomställningen då det är just ett tillfälligt byte av tidzon man gör.
Detta med tidzoner skapades en gång i tiden så att solen skulle stå som högst på himlen ca klockan 12:00 på dagen och därmed är den ljusa tiden centrerad runt detta. Inget konstigt med detta.
Men idag så är inte samhället och livet centrerat runt just klockan 12:00.
Om vi tar en normal arbetsdag 8-17 (Jaja det finns andra tider också men titta på rusningstrafiken). Till detta så bli nog den vakna tiden 06:00 till 22:00 om vi nu ska sova 8 timmar.
Mittpunkten till detta tidsspann är 14:00 dvs vi ska ha liknande dagens "Moskva tid" för att få ut så mycket av den ljusa tiden som möjligt. Förr i tiden så gick man upp tidigare för att djuren vaknade efter solen och då gick man kanske upp 04:00 vilket har mittpunkt 12:00.
Till de som inte kan acceptera ett byte lite då och då hoppas jag aldrig reser till en annan tidzon för ni kommer behöva ställa om klockan... Hemskt va? Akta er så ni inte höjer pulen för mycket..
Själv skulle jag nog välja att minst ha ständigt sommartid eller gärna byta tidzon + sommartid eller allra helst 2 timmars tidzonsbyte...
Men att man skulle vinna eller förlora tid på en resa vet jag inte riktigt om. Några tidsresor har vi väl inte än lyckats med än. Eller? Att man måste ställa om klockan är väl en annan sak och då synkronisera sig själv till denna kan vara jobbigt...
Men nog tycker jag att man kan koppla ihop tidzon och sommartidsomställningen då det är just ett tillfälligt byte av tidzon man gör.
Detta med tidzoner skapades en gång i tiden så att solen skulle stå som högst på himlen ca klockan 12:00 på dagen och därmed är den ljusa tiden centrerad runt detta. Inget konstigt med detta.
Men idag så är inte samhället och livet centrerat runt just klockan 12:00.
Om vi tar en normal arbetsdag 8-17 (Jaja det finns andra tider också men titta på rusningstrafiken). Till detta så bli nog den vakna tiden 06:00 till 22:00 om vi nu ska sova 8 timmar.
Mittpunkten till detta tidsspann är 14:00 dvs vi ska ha liknande dagens "Moskva tid" för att få ut så mycket av den ljusa tiden som möjligt. Förr i tiden så gick man upp tidigare för att djuren vaknade efter solen och då gick man kanske upp 04:00 vilket har mittpunkt 12:00.
Till de som inte kan acceptera ett byte lite då och då hoppas jag aldrig reser till en annan tidzon för ni kommer behöva ställa om klockan... Hemskt va? Akta er så ni inte höjer pulen för mycket..
Själv skulle jag nog välja att minst ha ständigt sommartid eller gärna byta tidzon + sommartid eller allra helst 2 timmars tidzonsbyte...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 696 inlägg
@TheStills lätt för dig att säga som inte har problem med omställningen...
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det kommer iaf bli skönt när ständig sommartid blir permanent enligt förslag.
Ljusare längre varje dag passar mig och mitt utomhusliv hemma perfekt
Ljusare längre varje dag passar mig och mitt utomhusliv hemma perfekt
Det är väl så enkelt att vi som knappt märker omställningen har svårt att förstå hur det kan upplevas som så jobbigt av andra.13th Marine skrev:
Personligen tycker jag att det är bra som det är men om många mår bättre av att den avskaffas så låter det väl som rätt väg att gå. I min värld är det som sagt en struntsak.
Tyvärr kommer det inte att påverka alls. Det är ljust exakt lika många timmar oavsett vad du ställer klockan på.
Tidszonerna kom när tågen och telefrafin kom. Då behövde man en grmensam tid innom landet. Innan gick man på lokal soltid i den mån man brydde sig om tiden.
Jag gissar attvi kommer att ha samma tid som centaleuropa oavsett vilken tidszon de väljer. Men jag förutsätter att det blir normaltid. Det finns ingen anledning till något annat.
Tidszonerna kom när tågen och telefrafin kom. Då behövde man en grmensam tid innom landet. Innan gick man på lokal soltid i den mån man brydde sig om tiden.
Jag gissar attvi kommer att ha samma tid som centaleuropa oavsett vilken tidszon de väljer. Men jag förutsätter att det blir normaltid. Det finns ingen anledning till något annat.
När man reser så har man kanske inte samma krav att hålla sig till klocktiden? De allra flesta reser på semestern och då måste man ju inte kliva upp kl 7 lokal tid direkt när man kommer fram till resmålet...Alfredo skrev:
Sist jag kollade fanns det nog en och annan som även reste i tjänsten... Du kan ha rätt i att majoriteten är semesterresor men en väldigt stor minoritet är tjänsteresor där resenären troligen förväntas fungera minst lika bra som på hemmaplan.useless skrev:
2016 bedömdes ca 1/3 av stockholmarnas resor vara tjänsteresor, se bilaga.