Avskaffa sommar/vintertiden Nu!

5k läst  100 svar

1. useless
    Självbyggare · Nivå 18
    Varför ska man då ställa om klockan?

• Laddar…
  2. D
    Medlem · Nivå 7
    Jag vet inte heller hur jag ska rösta i den här frågan, så jag avstår därför från att göra det.

För min egen del så ser jag inte problemet med att ställa om klockan och lägga sig lite tidigare eller senare under några nätter innan kroppen blivit van. Jag är så van vid att byta arbetsplats och arbetstider hela tiden, så en tidsomställning på en timme två gånger om året gör varken till eller från.

Men å andra sidan så ser jag inte heller vilken fördel det är med att ha sommartid över huvud taget. Så vill andra att sommartiden ska avskaffas, varför inte?

• Laddar…
  3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Att skylla på korna för att bli av med sommartiden känns lite passé. Kor väljer numera själva när de ska mjölkas på moderna gårdar. Förvisso finns det ett belöningssystem knutet till det, men tiden det sker på är inte längre kopplad till när det passar en människa, eller klockan.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Automatiskt_mjölkningssystem

Sen är hela sommartidsidén som vanligt ett resultat av politisk hybris i form av politikernas vilja att styra folk – men hey, what else is new?

4. T
    Medlem Nivå 2
    Suck.
    Att blint sätta sig in i andras upplevelser till varje pris utan att ifrågasätta kallas idioti också..

5. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag blir så fruktansvärt trött på alla "puckon" som skyller allt på politiker. Ta ansvar själv!! Du & alla andra har fått de politiker ni/vi förtjänar & passar det inte, bli då politiker själv. För det kan ju inte vara svårt?
    Och ingen inbillar sig väl att det blir bättre om konstgödseln ifrån SD får inflytande?

• Laddar…
  6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Vad hade @NoiseMaker med det där att göra? Det var det jag som skrev, så försök att citera rätt person om du ska försöka förolämpa någon.
    298637BB-A8A1-4251-BE7E-A2756FFFB550.png

7. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Det är trots allt politikerna som bestämmer i en demokrati, och de kanske inte har samma uppfattning om saker och ting som Du och flera andra men så är det, om alla ska vara överens blir inga beslut tagna

8. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nej du, politikeradeln skall inte bestämma!

Det är vi vanliga medborgare som bestämmer så länge detta är en demokrati!

9. D
    Medlem · Nivå 15
    Det är en representativ demokrati. Du bestämmer vilka som bestämmer. Det är ju lite svårt att välja någon som bestämmer som man vill när de ändrar politik veckan efter valet. Men det är så det är tänkt att det ska funka.

• Laddar…
  10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Det finns ingen grundlag eller annat som tvingar politiker att lägga sig i allt. De kan mycket väl avstå från att besluta saker, eller rulla tillbaka kontraproduktiva politikområden.

Folk som tror på politikens förlovade makt skrämmer mig. Men där är vi uppenbarligen olika.

11. L
    Medlem · Nivå 8
    Och då ber jag NoiseMaker om ursäkt, om han tog åt sig. Och jag försökte inte förolämpa nån, därav citationstecknen, men tar du åt dig så...

Som sagt av nån annan här, politiker gör det majoriteten vill, om sedan majoriteten är idioter är en annan sak.

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Det är klart som fan att jag tror att du medvetet var oförskämd. Det är dock inte detsamma som att jag tog åt mig.

13. harry73
    Allvetare · Nivå 21
    Ta det lungt allihopa, det är bara sommartid vi pratar om :)

14. A
    Medlem · Nivå 16
    Hur många dödsfall sker årligen av att folk blir upprörda över vad som skrivs i diskussionsforum?

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vad det gäller sommar/vinter-tid har jag ingen speciell åsikt rent personlig. Jag blir inte direkt sömnstörd eller så, så där har jag inget problem. Det finns en finess med sommartid, vi sparar energi. Och i nere på kontinenten är det mycket tydligare och mer besparing än i Sverige.
    Lite meck är det väl att ställa om...
    ... och visst är det konstigt. Idag säljs det bilar som har backvarnare, själv fickparkerar, har inbyggd GPS, wifi och alla möjliga finesser, men fortfarande inte själv ställer om klockan för sommartid ....

Men så ville jag framförallt orda lite om basen 60 som vi har i minuter och sekunder, samt grader, minuter och sekunder för vinklar.
    Det är det Sexagesimala talsystemet som kommer från sumererna och var matematiskt lite smart både för de många nämnare som gav heltal som svar och enkelhet för vinkelaritmetik och vinkelmätning, då en liksidig triangel blir en 1/6 av ett helt varv på cirkeln.
    Läs gärna wiki
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexagesimala_talsystemet
    Eller den mer fylliga engelska
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sexagesimal

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: