25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag vet inte heller hur jag ska rösta i den här frågan, så jag avstår därför från att göra det.
För min egen del så ser jag inte problemet med att ställa om klockan och lägga sig lite tidigare eller senare under några nätter innan kroppen blivit van. Jag är så van vid att byta arbetsplats och arbetstider hela tiden, så en tidsomställning på en timme två gånger om året gör varken till eller från.
Men å andra sidan så ser jag inte heller vilken fördel det är med att ha sommartid över huvud taget. Så vill andra att sommartiden ska avskaffas, varför inte?
För min egen del så ser jag inte problemet med att ställa om klockan och lägga sig lite tidigare eller senare under några nätter innan kroppen blivit van. Jag är så van vid att byta arbetsplats och arbetstider hela tiden, så en tidsomställning på en timme två gånger om året gör varken till eller från.
Men å andra sidan så ser jag inte heller vilken fördel det är med att ha sommartid över huvud taget. Så vill andra att sommartiden ska avskaffas, varför inte?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Att skylla på korna för att bli av med sommartiden känns lite passé. Kor väljer numera själva när de ska mjölkas på moderna gårdar. Förvisso finns det ett belöningssystem knutet till det, men tiden det sker på är inte längre kopplad till när det passar en människa, eller klockan.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Automatiskt_mjölkningssystem
Sen är hela sommartidsidén som vanligt ett resultat av politisk hybris i form av politikernas vilja att styra folk – men hey, what else is new?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Automatiskt_mjölkningssystem
Sen är hela sommartidsidén som vanligt ett resultat av politisk hybris i form av politikernas vilja att styra folk – men hey, what else is new?
Suck.N NoiseMaker skrev:Men det handlar ju inte om att man inte kan "gå och lägga sig en timme tidigare" utan om att det orsakar att folk dör, både på äldre och sjuka och faktiskt också i trafiken. Omställningen har spelat ut sin roll och det vore bättre att bara ha sommartid kvar, vilket som väl är är vad som övervägs.
Att inte kunna sätta sig in i andras upplevelser kallas empatilöshet.
Att blint sätta sig in i andras upplevelser till varje pris utan att ifrågasätta kallas idioti också..
Jag blir så fruktansvärt trött på alla "puckon" som skyller allt på politiker. Ta ansvar själv!! Du & alla andra har fått de politiker ni/vi förtjänar & passar det inte, bli då politiker själv. För det kan ju inte vara svårt?N NoiseMaker skrev:
Och ingen inbillar sig väl att det blir bättre om konstgödseln ifrån SD får inflytande?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Vad hade @NoiseMaker med det där att göra? Det var det jag som skrev, så försök att citera rätt person om du ska försöka förolämpa någon.L lat skrev:Jag blir så fruktansvärt trött på alla "puckon" som skyller allt på politiker. Ta ansvar själv!! Du & alla andra har fått de politiker ni/vi förtjänar & passar det inte, bli då politiker själv. För det kan ju inte vara svårt?
Och ingen inbillar sig väl att det blir bättre om konstgödseln ifrån SD får inflytande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 158 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 158 inlägg
Det är trots allt politikerna som bestämmer i en demokrati, och de kanske inte har samma uppfattning om saker och ting som Du och flera andra men så är det, om alla ska vara överens blir inga beslut tagna
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är en representativ demokrati. Du bestämmer vilka som bestämmer. Det är ju lite svårt att välja någon som bestämmer som man vill när de ändrar politik veckan efter valet. Men det är så det är tänkt att det ska funka.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det finns ingen grundlag eller annat som tvingar politiker att lägga sig i allt. De kan mycket väl avstå från att besluta saker, eller rulla tillbaka kontraproduktiva politikområden.
Folk som tror på politikens förlovade makt skrämmer mig. Men där är vi uppenbarligen olika.
Folk som tror på politikens förlovade makt skrämmer mig. Men där är vi uppenbarligen olika.
Och då ber jag NoiseMaker om ursäkt, om han tog åt sig. Och jag försökte inte förolämpa nån, därav citationstecknen, men tar du åt dig så...
Som sagt av nån annan här, politiker gör det majoriteten vill, om sedan majoriteten är idioter är en annan sak.
Som sagt av nån annan här, politiker gör det majoriteten vill, om sedan majoriteten är idioter är en annan sak.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vad det gäller sommar/vinter-tid har jag ingen speciell åsikt rent personlig. Jag blir inte direkt sömnstörd eller så, så där har jag inget problem. Det finns en finess med sommartid, vi sparar energi. Och i nere på kontinenten är det mycket tydligare och mer besparing än i Sverige.KnockOnWood skrev:
Tisdagsnattspånande:
Jag har i hela mitt liv funderat över detta.
en minut har 60 sekunder, en timme har 60 minuter, ett dygn har 12 timmar, en vecka har 7 dagar, en månad har 28 - 31 dagar, ett år har 12 månader osv.
Varför varför varför?
Vi har ju alltid haft fem fingrar och fem tår på varje hand/fot?
Så 5 - 10 - 20 vore väl den naturligaste talbasen?
Lite meck är det väl att ställa om...
... och visst är det konstigt. Idag säljs det bilar som har backvarnare, själv fickparkerar, har inbyggd GPS, wifi och alla möjliga finesser, men fortfarande inte själv ställer om klockan för sommartid ....
Men så ville jag framförallt orda lite om basen 60 som vi har i minuter och sekunder, samt grader, minuter och sekunder för vinklar.
Det är det Sexagesimala talsystemet som kommer från sumererna och var matematiskt lite smart både för de många nämnare som gav heltal som svar och enkelhet för vinkelaritmetik och vinkelmätning, då en liksidig triangel blir en 1/6 av ett helt varv på cirkeln.
Läs gärna wiki
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexagesimala_talsystemet
Eller den mer fylliga engelska
https://en.wikipedia.org/wiki/Sexagesimal
