25 051 läst ·
331 svar
25k läst
331 svar
Avskaffa sommar/vintertiden Nu!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Nuförtiden med mjölkrobotar så är det inte fasta tider för mjölkningen på samma sätt.
Grannen byggde nytt i sommras med lösdrift. Det är med dagens mått en liten gård.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 144 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 144 inlägg
Varför kan man då inte mjölka korna klockan 6 när det är normal/vintertid och klockan 7 när det är sommartid (eller vad de nu är vana vid)?
Jobbar man med kor får man väl anpassa sig till dem och inte hänga upp sig på vad klockan visar när korna behöver mjölkas.
Jobbar man med kor får man väl anpassa sig till dem och inte hänga upp sig på vad klockan visar när korna behöver mjölkas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 144 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 144 inlägg
Jag nedvärderar verkligen inte bönder, de sliter hårt för lite betalt. Men det måste väl gå att antingen göra något i en timme innan det är dags att mjölka korna när det är sommartid eller sova en timme längre (klocktid men inte soltid). Det borde inte vara konstigare än att många med småbarn anpassar tiden de ska vakna efter om de ska hämta dagisbarn tidigt (dvs. vakna tidigt) eller lämna dagisbarn sent (sovmorgon).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, och då råmar de, och då får väl bonden vakna och gå ut och starta mjölkningen.hsd skrev:
Samma med mina höns: På sommaren vaknar de och tupparna börjar gala vid tre-/fyratiden,
på vintern är de tysta och lugna till klockan nio.
Inte behöver jag väl ställa om alla klockor för det?
Precis! Varför ställa om alla klockor för att behaga en liten klick människor?KnockOnWood skrev:
Självklart gör de flesta så att de förskjuter tiden lite i en övergångsperiod Men tex mjölkbilen kommer sitt klockslag oavsett och då skall det vara färdigmjölkatBirgitS skrev:
Varför hålla på att ställa om klockan?
Ett av de dummaste påhitt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Skulle tro att korna utan problem skulle anpassa sig även till en fast mjölktid oavsett.BirgitS skrev:
Jag nedvärderar verkligen inte bönder, de sliter hårt för lite betalt. Men det måste väl gå att antingen göra något i en timme innan det är dags att mjölka korna när det är sommartid eller sova en timme längre (klocktid men inte soltid). Det borde inte vara konstigare än att många med småbarn anpassar tiden de ska vakna efter om de ska hämta dagisbarn tidigt (dvs. vakna tidigt) eller lämna dagisbarn sent (sovmorgon).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Jag har glömt, fanns det några bra argument för att behålla tidsväxlingen? Mer än att det kostar pengar att ta bort den.