lasse63 skrev:
Dom tror nog inte att arbetet inte är gjort. troligare att dom tror att materialet är skrivet som arbetskostnad.

Och den naturliga följdfrågan blir då om det är hantisens problem.....
Givetvis -Nej
MEN, om denne är snäll och på humör så bistår h*n kanske med hjälp.

Btw. Hur har TS funderat, vad blir nästa drag?

Den enda invändningen skatteverket kan ha i så fall måste ju vara att hantverkarens omsättning inte riktigt stämmer överens med ROT-avdraget historiskt.

Många verkar tro att det är en detaljerad faktura som hantverkaren skickar in till Skatteverket för att få ut ROT-pengarna. Så är det inte. Hantverkaren använder en webbtjänst där denne anger Pris för arbete, Betalt belopp samt Begärt belopp.

Som hantverkare får man alltså inte begära ut resterande belopp från Skatteverket före det att kunden har betalt fakturan

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vad innebär "Betalt belopp"?

betalt belopp är det belopp kunden betalt in.

Hur gammalt är huset? + mina tidigare frågor...

.....och i de flesta fall (?) i alla fall de jag själv drabbats av och bekanta begär företag ut ROT både utan att ens ha arbetat hos dig, samt före du betalat ( om de arbetar hos dig). Postgången jag då varit med om är att kunden efter någon vecka får hem ett brev att ROT HAR betalats ut. Då, om nått är fel, så får SKV alltså kräva tillbaka ROT - vilket ibland inte går om företaget konkar......

Dvs enligt mig betalar SKV ut ROT alldeles för lätt.

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Den enda invändningen skatteverket kan ha i så fall måste ju vara att hantverkarens omsättning inte riktigt stämmer överens med ROT-avdraget historiskt.
...eller han kanske inte har några anställda? Blivit av med f skatt?

Byggis1976 skrev:
.....och i de flesta fall (?) i alla fall de jag själv drabbats av och bekanta begär företag ut ROT både utan att ens ha arbetat hos dig, samt före du betalat ( om de arbetar hos dig). .
Du menar alltså att det är så i de flesta fall?? eller missförstår jag dig helt? (hoppas det)
Annars måste jag bara säga att det måste vara ett ytterst marginellt problem då det i min fantasi inte ens kan vara en procent vi talar om, där det som du beskriver aldrig arbetats på stället eller före du betalat.

Förtydliga dig gärna om du menar något annat.

känns som om du använt dig av ytterst oseriösa företag, knappast några +20 år på orten...... Men dom var kanske billiga.

pappskallen skrev:
Du menar alltså att det är så i de flesta fall?? eller missförstår jag dig helt? (hoppas det)
Annars måste jag bara säga att det måste vara ett ytterst marginellt problem då det i min fantasi inte ens kan vara en procent vi talar om, där det som du beskriver aldrig arbetats på stället eller före du betalat.

Förtydliga dig gärna om du menar något annat.

känns som om du använt dig av ytterst oseriösa företag, knappast några +20 år på orten...... Men dom var kanske billiga.
Det jag menade var att SKV inte brukar göra några eftersökningar innan de betalar ut ROT, OM man har något problem ÅTERKRÄVER de.....

betalade senast 650,000 efter ROT för tak + takkupa så billiga vet jag inte.......vissa seriösa, vissa inte.....stockholmsfenomen.

Byggis: Jodå, Skatteverket gör ibland kontroller innan man betalar ut ROT, men troligen är du inte tillräckligt skum för att ha råkat ut för det.

Jag har nu skrivit ett överklagande till förvaltningsrätten. Man får se hur länge ärendet dröjer och vad det mynnar till.
Det gällde en takmålning, 3 dagars jobb, pris 17 000 riksdaler efter rot avdrag, de har jag betalat som sagt. Är tveksamt lite vad som gäller avseende faktura. Om det är ett krav att material ska stå skrivet i den. Om ja så tycker jag att hantverkare har varit försumlig att ej fakturera på ett adekvat sätt.

Men var det alltså en person som arbetade 3 dagar (=24h ?), och det kostade 17 000 efter ROT?

Det ger ju 1400 i timmen.

Det var 2 gubbar som jobbade minst 10h dagligen under 3 dagar. Det var förarbete såsom skrapning av gammalt plåtfärg, sprutning med högtryckstvätt. Det primades också innan en målning utfördes.
Slutligen fick arbetarna städa efter sig, all gammal färg som skrapades bort etc.

Det låter som ett fast pris och det borde verkligen inte vara några som helst problem att få rätt i överklagan.
Sen får man ju göra en dålig affär om det bara skulle varit 1 målare som skulle haft det timpriset. Fast det är nog mest en reaktion från skv pga all uppmärksamhet ROT- avdragen haft i media.

Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.