2 861 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Avsäkring vs värmeutveckling (dragning i vägg)
Luften inne i gullfiber leder inte huvudsakligen via konvektion utan via ledning. Hålrummen mellan fibren är för litet för att konvektionsceller ska uppstå, viskositeten övervinns inte. Eller snarare: det effektivaste sättet att leda värme genom luften i gullfibern är genom lednig och den effektivaste ledningsformen dominerar.
Är inte ursprungsfrågan besvarad flera gånger? I normal villainstallation är de oftast ok att säkra 1,5mm2 med 10A även om röret ligger mitt i väggen. Det är självklart ok att sätta mindre säkring. Om man drar till något man vet kommer att konstant ha hög belastning kan det vara ide att överdimensionera ett steg.cheetah1 skrev:
MK/RK. 6mm2 är billigare än 4 tror jag. Vi drar endast 4 om det av utrymmesskäl inte ryms 6.cheetah1 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Svaret på ursprungsfrågan är att det - enligt ELVIS - absolut är OK, dessutom finns det god säkerhetsmarginal.
Om inte andra omständigheter föreligger, vanligen kabelanhopning, är 10 A inga problem vid 1,5 mm2 och 30 graders omgivningstemperatur. Detta även vid trefas, dvs tre belastade ledare i röret. Skulle man sedan gå ned till 6 A så minskar värmeutvecklingen med 74%.
TS konservativa nedsäkring klarar även rejäla kabelanhopningar, exvis i närheten av elcentralen. Jag har själv en sådan situation och har efter noggrant räknande i ELVIS konstaterat att det föreligger synnerligen goda marginaler.
Om inte andra omständigheter föreligger, vanligen kabelanhopning, är 10 A inga problem vid 1,5 mm2 och 30 graders omgivningstemperatur. Detta även vid trefas, dvs tre belastade ledare i röret. Skulle man sedan gå ned till 6 A så minskar värmeutvecklingen med 74%.
TS konservativa nedsäkring klarar även rejäla kabelanhopningar, exvis i närheten av elcentralen. Jag har själv en sådan situation och har efter noggrant räknande i ELVIS konstaterat att det föreligger synnerligen goda marginaler.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Och det gäller för rör inbäddad i isolering och 10A säkring, eller 6A?mycke_nu skrev:
Går det i så fall att få ut strömvärdet från ELVIS för lite olika fall, olika ledarareor och tjocklek på isoleringen runt röret? Vore intressant att veta.mycke_nu skrev:
För FK i infällt rör. ELVIS ger tillåtet strömvärde 13 A och 10 A säkring.Bo.Siltberg skrev:
ELVIS tar inte hänsyn till isolering, men särskiljer fall såsom infällt rör, utanpåliggande på vägg, stege, mm mm. Ledarareor, kabeltyp mm är också valbart.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Frågan handlade om infälld installation med rören mitt inne i isoleringen. 1.5mm2 avsäkrad med 6A är inga problem. Men hur är det med 10A säkring (10A dvärg torde inte vara nåt problem)? Visst, det funkar med sannolikheten att vår häst fiser varje gång jag kratsar bakhovarna, men är det riktigt riktigt säkert och regelmässigt?
I Svensk Standard SS 436 40 00 behandlas fallet FK (2 ledare) lagda i rör i isolerad vägg. Dock INTE mitt i väggen, utan förlagd intill den inre väggytan. I detta fall är 10 A inga som helst problem, standarden tillåter faktiskt 14 A vid 70 graders ledartemperatur och 30 graders omgivningstemp.
Skall röret ligga längre in får värmeledningsförmågan i väggen inte understiga 10 W/m2 x K. Här får man räkna på isoleringen.
Skall röret ligga längre in får värmeledningsförmågan i väggen inte understiga 10 W/m2 x K. Här får man räkna på isoleringen.
Jag försöker och får att det får vara max 0.37 cm stenull (lambda 0,037), och ingen gips eller liknande då, _endast_ isolering.mycke_nu skrev:
Alt, så har en 13mm gipsskiva (lambda = 0,25) ett u på 19,2. Dvs en dubbelgips, sen klaras inte Svensk Standard SS 436 40 00 ens ifall VPröret sitter mot gipsets baksida ...
Har du, jag eller Svensk standard fått nåt om bakre foten ...?
Gipsen, elller vad det nu kan vara för väggmaterial, är medtagen i standarden. Inte heller behöver röret ligga an mot innerväggen. Det verkar mao finnas en del marginal.
Säkrar man sedan ned till 6A så minskar effektuveckligen till (6/14)^2 = 18%, så då kanske man kan ha 0.37/0.18 = 2 cm stenull?
Ett annat sätt att räkna är att gå på effektutvecklingen.
1.5 mm2 har en en resistans på ca 0.012 Ohm/m. 6 A ger 0.4 W/m (plus lika mycket till för nollan). Jag måste säga att jag har oerhört svårt att tro att 0.8 W per meter rör skulle kunna leda till temperaturer överstigande 70 grader med normal isolering.
Säkrar man sedan ned till 6A så minskar effektuveckligen till (6/14)^2 = 18%, så då kanske man kan ha 0.37/0.18 = 2 cm stenull?
Ett annat sätt att räkna är att gå på effektutvecklingen.
1.5 mm2 har en en resistans på ca 0.012 Ohm/m. 6 A ger 0.4 W/m (plus lika mycket till för nollan). Jag måste säga att jag har oerhört svårt att tro att 0.8 W per meter rör skulle kunna leda till temperaturer överstigande 70 grader med normal isolering.
Det kan ju tilläggas att 70 grader permanent på en FK inte är att rekommendera. Plasten "torkar" ut och isoleringen blir mycket spröd efter en relativt kort tid (med hänsyn till en elanläggnings normala livsländ). Dessutom blir den mycket stel så det är knappast möjligt att byta efter några år.