5 308 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Avsäkra flera huvudcentraler på samma inkommande matning
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
OKtommib skrev:
What? Enligt vilken föreskrift/regel då?
Gulgrön med blå tilläggsmärkning är vad jag vet normen för PEN. Denna kabel har dessutom en koncentrisk ledare som normalt används som PE varför det är väldigt märkligt att det finns en gulgrön part i kabeln alls. Det ska som sagt inte finnas enligt tillverkarens egen hemsida.
Edit: Detta var alltså riktat till Huvudbrytaren...
E El-Löken66 skrev:Var är fotot på denna specialkabel?
Med grön/gul ledare och koncentrisk skärm.
Du tänker inte på installationskabel och biledare kanske? För det är något helt annat.
Nej, helt fel, nu är förvirringen total.
4G och 5G betyder just att det finns en gröngul ledare i kabeln.
Det finns i detta fall då ingen koncentrisk ledare, det är troligen biledare ni tänker på, den har helt andra egenskaper.
Du tänker möjligen på den genuina markkabeln N1XE som helst inte ska dras för långt in i bostäder på grund av brandklassningen.tommib skrev:
Jag tror att det har något att göra med att den inte får passera mellan flera brandceller men här är jag ute på väldigt tunn is.
Edit: Glöm det, tror inte att det är något problem alls med N1XV med PEX-isolering. Dock svårt att hitta information, på Nexans hemsida får jag bara 403 Forbidden när jag försöker titta. Rätt störigt och svårt att förstå varför sådan information ska vara "inlåst".
Det svarta ytterhöljet är då Polyeten jämfört med vanlig hederlig Polyvinylklorid som lämpar sig utmärkt bra i mark, inte den roligaste att skala dock. Beror även på densitet, exempelvis MD eller HD.
Nej, den visste jag var direkt otillåten förutom direkt in till central (eller kopplingspunkt) inom en brandcell.* Någonstans i bakhuvudet låg det något om N1XV och brandceller också men inget konkret. Tror det bottnar i någon diskussion här.
* Det med N1XE är lite roligt. Anledningen till att jag vet det var att det för några år sedan här var någon elektriker som försökte mästra mig med tre "svåra" frågor som han kläckte ur sig. En av dem var om N1XE fick dras inomhus. Ingen av frågorna var egentligen svår och de var alla extremt enkla att googla. I diskussionen var de alltså direkt kontraproduktiva för hans ståndpunkt.
* Det med N1XE är lite roligt. Anledningen till att jag vet det var att det för några år sedan här var någon elektriker som försökte mästra mig med tre "svåra" frågor som han kläckte ur sig. En av dem var om N1XE fick dras inomhus. Ingen av frågorna var egentligen svår och de var alla extremt enkla att googla. I diskussionen var de alltså direkt kontraproduktiva för hans ståndpunkt.
Klicka här för att svara