Hej! Har ett radhus från 1955 och har kollat taket skick. I samband med det så ser jag ett rör på taket som jag tolkar är en avluftning från avloppet. Dock så har någon för många år sedan tejpat dit ett lock. Pratat med en kunnig takläggare som menade att han ofta ser det där men att dom ska vara öppna. Tog bort locket.
Tror att röret går rakt ner i vertikal avloppsslam men ska försöka verifiera det på något vis.
Vad kan det finnas för tänkbara anledningar till att man har täppt igen det? Ska man hålla koll på något särskilt nu när locket är av?
Vi har haft viss problematik med avloppslukt i badrum, oklart om det var boven eller ej.
Tror att röret går rakt ner i vertikal avloppsslam men ska försöka verifiera det på något vis.
Vad kan det finnas för tänkbara anledningar till att man har täppt igen det? Ska man hålla koll på något särskilt nu när locket är av?
Vi har haft viss problematik med avloppslukt i badrum, oklart om det var boven eller ej.
Ingen balkong alls i närområdet.
Taket är äldre, säkert 35 år så inget är gjort där på länge. Man funderar på om det kommer in för mycket fukt den vägen. Samtidigt ska det ju leda rakt ner i en avloppsstam så.. Takläggaren sa att det det brukar bero på okunskap men vet ju inte hur tidigare ägare har tänkt.
Taket är äldre, säkert 35 år så inget är gjort där på länge. Man funderar på om det kommer in för mycket fukt den vägen. Samtidigt ska det ju leda rakt ner i en avloppsstam så.. Takläggaren sa att det det brukar bero på okunskap men vet ju inte hur tidigare ägare har tänkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 675 inlägg
Kolla så det inte rostat av/delat på sig i vinden eller är bortkopplad längre ner, kan ju finnas en anledning varför man tejpar igen den.
Jag har aldrig vaknat en morgon och tänkt att idag ska jag nog gå upp och tejpa igen min fungerande luftning... 😉
Jag har aldrig vaknat en morgon och tänkt att idag ska jag nog gå upp och tejpa igen min fungerande luftning... 😉
Nej så det kanske fanns en bra anledning till varför.. Får väl se vid nästa regn annars 😅
Medlem
· Västra Götaland
· 3 675 inlägg
Sätt dit en kinahatt så har du kvar avluftningen. 👍
Någon som har tips på lämplig kinahatt?
Men om den har delat sig så hjälper det ju inte att plugga toppen. Likaså om det är fuktigt i röret… det är ju hela grejen med att ha den kopplad. Det finns fuktig luft i systemet.
Väldigt nyfiken på varför någon ens får tanken att sätta igen.
Väldigt nyfiken på varför någon ens får tanken att sätta igen.
Vad menar du med delat sig?Dr Benz skrev:
Kan se röret på vinden gå upp på taket och ner i badrummet.
Ja har tyvärr ingen aning. Men om det är läckage någonstans eller liknande tänker jag det är bra att sätta på en kinahatt. Så det inte regnar in och det inte är helt tätt någonstans. För jag vill ha det öppet eftersom avloppslukten helt uppenbart har blivit mindre sån jag tog bort locket.
Klicka här för att svara