Hallå!

Hoppas allt är toppen med er! Flyttade i maj in i ett hus med trekammarbrunn och infiltration. Infiltrationen hade satt igen och trekammarbrunnen höll på att vittra sönder så i november hade vi folk här som grävde ny brunn och infiltration, komplett med ventilation (vilket inte fanns i det gamla systemet). Ett par veckor senare märkte vi att det luktade avlopp i trädgården. Mindre trevligt.

Läste på lite om avlopp och insåg då att en trekammarbrunn med infiltration egentligen ska ha en avluftning över taknocken. Efter att ha letat så kan jag inte hitta att mitt hus skulle ha en sådan. Däremot så hittar jag på kallvinden någon form av rör med vad som ser ut som en ventil (se bild). Kan det vara en vakuumventil? Min teori är därför att det inte blir någon avluftning då vakuumventilen bara släpper in luft. Då tränger avloppslukten ut genom ventilationen i infiltrationen och trekammarbrunnen istället.

Detta är mitt första hus och jag är ganska grön. Så därför skulle jag jättegärna uppskatta lite hjälp här.

1. Har jag tolkat situationen rätt, att det är en vakuumventil som går upp på min kallvind och att det som egentligen krävs är en avluftning som ska gå över taknocken?
2. Om jag tolkat rätt, kan man då bara förlänga röret, borra hål och dra upp det över nock, så att det blir till en avluftning?
3. Om jag kan det, så vill jag helst undvika att borra hål i taket då det verkar svårt/dyrt. Går det i så fall att borra ett hål ut genom fasaden, och dra röret diagonalt ut genom fasaden? Är det något särskilt jag behöver tänka på i så fall?

• Rör med eventuell vakuumventil i en kallvind. Rör lutar i en hög med isolering, trästomme synlig ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Damni skrev:
1. Har jag tolkat situationen rätt, att det är en vakuumventil som går upp på min kallvind och att det som egentligen krävs är en avluftning som ska gå över taknocken?
Ja det ören vakumventil. Funkar inte bra på kallvind överhuvudtaget. Infiltration kräver bra syresättning vilket inte detta ger. Avluft en skall gå ut på tak, behöver ej vara över nock.

D Damni skrev:
2. Om jag tolkat rätt, kan man då bara förlänga röret, borra hål och dra upp det över nock, så att det blir till en avluftning?
Ja, skaffa ett takdon för detta så följer taktätningar med

D Damni skrev:
3. Om jag kan det, så vill jag helst undvika att borra hål i taket då det verkar svårt/dyrt. Går det i så fall att borra ett hål ut genom fasaden, och dra röret diagonalt ut genom fasaden? Är det något särskilt jag behöver tänka på i så fall?
Brukar ej se snyggt ut men funkar nog. Risk för nedslag av doft i marknivå vill kallväder

Du kan förlänga röret och gå ut i nock på taket, finns genomföringar att köpa . är mycket enklare och full vent ut i himlen.

Får TS igång ventilationen så kommer det mesta av doften försvinna när bädden och luften ovan slamlagren i brunnarna syresätts - dvs. mängden illaluktande ämnen som produceras kommer att drastiskt minska när gränsytorna mot luft ersätts med aeroba bakterier och svampar..

Det är viktigt för TS att få igång ventilationen med luft som sugs från ändan av infiltreringen, att luft dras genom spridningsrören, vidare genom fördelningsbrunnar, genom 3-kammarbrunnen och sugs upp av den värmedrivna avloppsventilationen med utsläpp över tak eller i nock då illaluktande dofter från infiltrering/markbädd är illavarslande och visar att avloppet inte fungerar som den skall och kommer att fort bli igensatt igen.

Vid tillfällen när ventilationen är fixad - så får TS gå till luftintagsändarna på infiltreringen och prova och se att tex. rök sakta dras in i dess öppningar en svalare dag utomhus - dras det in rök så fins det dragkraft från avloppsventilationen ända ut för att hålla igång ventilationen av infiltreringen/bädden och att brunnslocken för fördelningen och 3-kammarbrunnen inte är allt för otäta.

Allt detta borde installatören av den nya infiltrationen/markbädden har försäkrat sig om att ventilationen faktiskt fungerar och att det inte sitte vakumventil på avloppsventilationen. Satt vakumventilen även innan bädden lades om, så kan det vara en förklaring till varför den var igensatt (troligeni förtid).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.