F fribygg skrev:
Du kan självklart skaffa en speciell formolja om du så önskar, men för ditt bruk duger nog vanlig rapsolja, den missfärgar inte, är rimligt miljövänlig, billig och ofarlig
Tusen tack (y)
 
Är klossarna inne i formen där av dekorativa skäl?
 
Får man fråga vad du ska göra så man förstår varför du väljer detta förfarande
 
F fribygg skrev:
Är klossarna inne i formen där av dekorativa skäl?
Nej tanken är att eftergjuta in fästen där efter man tagit ut stolpen ur formen. Har rätt många rostfria hålplattor över som jag tänkte man kunde använda för ingjutning?
 
Det är onödigt svårt att ha så många hörn i formen om man inte måste, lägg dit en trekantslist istället
 
  • Gilla
ElecTriX
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan självklart skaffa en speciell formolja om du så önskar, men för ditt bruk duger nog vanlig rapsolja, den missfärgar inte, är rimligt miljövänlig, billig och ofarlig
Om man skulle använda rapsolja, bör man pensla på det fler än en gång? Låta träet torka in oljan lite?
 
F fribygg skrev:
Det är onödigt svårt att ha så många hörn i formen om man inte måste, lägg dit en trekantslist istället
Smart, bra idé. Ska ändå såga de bitarna en och en så fixar det samtidigt då.
 
E ElecTriX skrev:
Smart, bra idé. Ska ändå såga de bitarna en och en så fixar det samtidigt då.
Sätt trekantslist i hela hörnet så blir det lättare att gjuta snyggt
 
F fribygg skrev:
Sätt trekantslist i hela hörnet så blir det lättare att gjuta snyggt
Vilket hörn tänker du på?

3D-modell av en korridor med inbyggda, upplysta nischer längs väggarna och två runda fönster framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett rum med trätrappa, rund spegel och fönster, samt fråga om hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon mer än jag som är nyfiken på varför du krånglar till det såhär och inte gjuter färdigt på rätt plats från början? De kommer ju bli väldans tunga ändå, trots rören.
 
J Jonas786 skrev:
Är det någon mer än jag som är nyfiken på varför du krånglar till det såhär och inte gjuter färdigt på rätt plats från början? De kommer ju bli väldans tunga ändå, trots rören.
Kostnad? Gjutformen kommer återanvändas så mycket som möjligt. 38 stolpar ska gjutas sammanlagt.

Och nej, som tidigare nämnt så skrev jag lite fel med måtten. 20x20cm (bxd) och 1,5m (l).
 
Gör formen delbar och flytta formen istället
 
F fribygg skrev:
Gör formen delbar och flytta formen istället
Samt gör mer än en form. Både baserat på tidsåtgång för att gjuta och baserat på slitage av en gjutform.
 
E ElecTriX skrev:
Ska formgjuta pelare, 200x200x1500cm, och vill göra dem ihåliga för enklare förflyttning och montering (sen fylla dem med betong på plats).

Funderar på om man kan använda de grå avloppsrören som är 75x75cm så de sticker ut runt 30cm ur formen på vardera sida och sen dra/banka ur dem för återanvändning fler gånger?

Kort fråga: Fastnar de gråa avloppsrören mot betong? Och isåfall, vad kan man göra för att förhindra det så det är enkelt att få ur dem ur betongen sen?
Vad ska alla pelare användas till egentligen, design / konst ?
 
E ElecTriX skrev:
Kostnad? Gjutformen kommer återanvändas så mycket som möjligt. 38 stolpar ska gjutas sammanlagt.

Och nej, som tidigare nämnt så skrev jag lite fel med måtten. 20x20cm (bxd) och 1,5m (l).
Jag tror att en form i råspont med trekantslist i hörnen hopdragen med tex gängstång håller till alla 38 gjutningarna, men frågan är om det inte vore bättre att beställa en delbar plåt form på närmaste plåtslageri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.