Hej!

Jag har en fundering rörande hållfastheten ovan avloppsröret när man gjuter in det med EPS cement;

Har tänkt att gjuta med EPS cement istället för att bygga med reglar och golvspån.

Konstruktionen är följande;
*Betongbjälklag som ska gjutas upp ca 100mm med EPS.
*I EPS´n kommer vatten och avloppsrör att gjutas in.
*Brunnen, med sidoutlopp , är av plast liksom avloppsöret.
*Avståndet mellan sidoutlopp och ovankant av brunnen är 10mm.

Närmast brunnen så kan man bara gjuta upp till nivå med ovankant av avloppsröret.
Resterande 10mm kommer att gjutas upp med flytspackel tillsammans med golvvämen.

Frågan är;
Vad händer med hållfastheten ovanpå avloppsröret? Räcker det med att röret är ingjutet i EPS med ett 10mm flytspackel lager?
Finns det risk för att det blir för klent, och avloppsröret trycks ihop när man står på det?

Det vore ju inte så kul att behöva riva upp hela golvet i fall det inte fungerar...

Mvh. Kim

Finns säkert folk som har bra koll på detta, men med hålfasthetsläran färsk i minnet så är ett runt rör otroligt bra på att fördela lasten vidare neråt till underliggande material.. så får du 10 mm flytspackel ovanför plus fix/kakel så har jag svårt att tro att det skulle svikta det minsta.. är hyffsat säker på det, men om det är en "godkänd" konstruktion vet jag inte... andra får gärna fylla i...

MVH: Marcus

Det finns brunnar med större avstånd mellan utlopp och fläns.

• Jafo PS 50 UMP.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TMB: Tyvärr så har jag redan bytt både brunn och rör, som redan är ingjutna i betongvalvet. Så jag har ingen möjlighet att byta brunn till en med högre avstånd mellan utlopp och fläns.

avendere: Jag tror som dig, men det är för dyrt att testa utan veta mer...

// Kim

B6304S1 skrev:
TMB: Tyvärr så har jag redan bytt både brunn och rör, som redan är ingjutna i betongvalvet. Så jag har ingen möjlighet att byta brunn till en med högre avstånd mellan utlopp och fläns.

avendere: Jag tror som dig, men det är för dyrt att testa utan veta mer...

// Kim
Hmm då svarar du ju på din egen fråga? - Har du redan gjutit in brunn och byte ej är möjligt så får du väl "chansa"? Eller du hade kanske tänkt att sätta en förhöjningsring och spackla mer? Hör med jon_h, han brukar ha koll på det mesta! =)

MVH: Marcus

jon_h!

Har du någon erfarenhet av detta?

// Kim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.