Jag klippte bort plasten som låg under skåpet och där under låg en golvbrunn med lock över.
När jag tog bort locket och fick upp vattenlåset var det bara lera och sand i. Hade ingen aning som sagt att det fanns där och har inte rörts sen vi byggde huset 2007. Tack nu är jag nära till att få bort lukten äntligen!
Men min sista frågor är, ska jag fylla vattenlåset med vatten för att slippa lukt eller något annat knep?
Verkar som diskmaskinen är kopplad till det på något sätt för när jag hade den på och jag tagit bort vattenlåset bubblade det lite därifrån. Ska locket på bilden sen sättas över vattenlåset? bild.2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det bör vara vatten i vattenlåset, men går avloppet från diskmaskinen direkt ner i den golvbrunnen så borde där vara vatten om ni inte kör den väldigt sällan. Var där smuts i vattenlåset så rensa undan det, stoppa tillbaka och fyll med vatten. Jag förstår dock inte hur slangen skulle kunna gå ner när det sitter någon form av täcklock på gallret.

Kontrollera även att anslutningen mellan röret som kommer upp ur golvet är tät mot röret som går in i bänkskåpet.

Du kan fylla vattenlåset med vatten för att få bort lukten men det finns någon slags gel du kan hälla i som inte dunstar. Det finns också olika luktstoppar till många vattenlås.

Ta bort plasten från locket, om det svämmar över ska ju vatten kunna rinna ner i golvbrunnen. Att det låg plast över låter som ett fel när man byggde köket.

I övrigt, grattis till ett vattensäkrare kök som numera luktar bättre :)

Gör rent i brunnen ordentligt med varmt vatten och något rengöringsmedel. Häll i tex paraffinolja överst så dunstar inte vattnet. Se upp med att använda en olja som kan härskna bara.

Vanlig matlagningsolja fungerar bra i vattenlåset så vattnet inte du dunstar

Tack alla för bra svar, så glad att ni hjälpt mig lösa detta :)

Ring rörisen och berätta att ni löst problemet. Med lite tur stryker han fakturorna av skam för att han inte hittade golvbrunnen ;)

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Har ni använt råttmedel?
Det kan ha varit så att det ligger en död mu, råtta som luktar?
Annars är det som några har sagt en brist dvs en gummitätning
som saknas i en rörskarv.
Den skarven
Bästa vägen är att ta fram skåpet dra av rören i skarvarna och se till att
gummitätningar finns isatta.
Sätt ihop rören innan skåpet är på plats.
Kolla om lukten kommer när ni använder avloppet.
Om det gör det kan det faktiskt komma längre ner under plattan som felet är
med läckande skarv.
LEnnart

Krilleman
birgitbolennart skrev:
Har ni använt råttmedel?
Det kan ha varit så att det ligger en död mu, råtta som luktar?
Annars är det som några har sagt en brist dvs en gummitätning
som saknas i en rörskarv.
Den skarven
Bästa vägen är att ta fram skåpet dra av rören i skarvarna och se till att
gummitätningar finns isatta.
Sätt ihop rören innan skåpet är på plats.
Kolla om lukten kommer när ni använder avloppet.
Om det gör det kan det faktiskt komma längre ner under plattan som felet är
med läckande skarv.
LEnnart
Jo det kan det kanske vara, men eftersom det finns ett torr brunn direkt under skåpet är det störst sannolikhet att det är just brunnen som luktar. Den genomskinliga plasten som sitter på brunnen från fabrik är inte lukt-tät!

Och det ser ut att vara en Wavin Wafix muff 50mm. Ska man lyckas skära sönder den gummiringen så är man duktig, Wavin kallar det för Fix·lock. Den är inte konstruerad som en "traditionell" gummiring. Läs mer på sidan 5 här.

Det som är lite synd är att man inte lagt en plastmatta under skåpen som vikts upp mot väggen och fästs med klämringen i brunnen. Då hade det verkligen varit en safe och bra installation i ett kök, nu är det "bara" bra.

Men absolut bättre än de flesta köken i Sverige.

Tack för din information om golvbrunnen
Då var problemet löst
Om ni inte använder golvbrunnen pgr av den är svår åtkomlig
för att hålla vattenlåset fyllt med vatten bör ni lyfta bort golvbrunnen
och säta en plugg på röret.
Annars kan man lägga ett ordentligt lock i tät massa som håller för att slippa
att avloppslukten läcker ut till omgivnengen utanför golvbrunnen.
Tack för er info nu är ert problem löst.

LEnnart

birgitbolennart skrev:
Tack för din information om golvbrunnen
Då var problemet löst
Om ni inte använder golvbrunnen pgr av den är svår åtkomlig
för att hålla vattenlåset fyllt med vatten bör ni lyfta bort golvbrunnen
och säta en plugg på röret.
Annars kan man lägga ett ordentligt lock i tät massa som håller för att slippa
att avloppslukten läcker ut till omgivnengen utanför golvbrunnen.
Tack för er info nu är ert problem löst.

LEnnart
Om man har det så väl förspänt att man har en golvbrunn i köket under diskbänken skall man väl inte täta av med olika sorters pluggar och lock i tätmassa.

Då ser man till att montera, som Krilleman föreslår, en lösning som håller lukten borta men samtidigt kan släppa ut vatten från eventuellt läckage i rör eller maskiner.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Nej nej nej, sätt inte igen brunnen under bänkskåpen permanent.

376:- hos rörprodukter för ett NOOD är en bra permanent och godkänd lösning!

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det man kan lära sig av fallet är ju att men inte är garanterad ett väl utfört arbete bara för att man anlitar ett proffs.
En skam för yrkeskåren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.