É
Hur gör man nu för tiden när man ska sätta dit ett rör för toalett i ett nybygge i träbjälklag? Jag har läst några gamla trådar här på Byggahus men blir inte klok på vad som gäller.

1. Efter att ha läst Säker vatten i kombination med diverse andra sidor var jag säker på att man bara tog ett 110mm-rör som tätskiktet sen ansluter mot (plus den extra manschetten). Sen när klinker är på plats kapar man röret och sätter en WC-stos och sen ställer dit toaletten?

2. Men sen skriver andra att det bara är nån nödlösning, helst ska man ha en "klosettanslutningsrör" typ som på länk. Och att det är detta rör man pratar om ska kapas i lämplig höjd, och att tätskitet alltså ska tätas mot denna. Men sen säger någon annan att dessa rör ofta är för stora för tätskiktsmanschetterna så det är inte heller en bra lösning!
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-htp-wc-ansl-rak-110x130/

3. Sen finns ytterligare nån variant där man ska dra tätskiktet mot någon "lös" stos typ Jafo som sitter i ett 110-rör men det låter helt fel så den varianten vill jag inte göra.

Vilken av de två första ska man göra nu när jag har möjlighet välja?

Rickard.
1. Är nog populäraste tillvägagångssättet vid klinker, smidigt både för rörmokaren och plattsättaren.

2. Funkar alldeles utmärkt också men det är lite mer kritiskt att den hamnar på ungefär rätt höjd och helt rätt placering jämfört med alt 1. Jag har inte hört det problemet med manschetter tidigare.

3. Med plastmatta är det vanligt med uppvik på wc-stosen.

É
Rickard. Rickard. skrev:
1. Är nog populäraste tillvägagångssättet vid klinker, smidigt både för rörmokaren och plattsättaren.

2. Funkar alldeles utmärkt också men det är lite mer kritiskt att den hamnar på ungefär rätt höjd och helt rätt placering jämfört med alt 1. Jag har inte hört det problemet med manschetter tidigare.

3. Med plastmatta är det vanligt med uppvik på wc-stosen.
Det är klinker jag ska ha. Jag ska göra allt själv så bra om det blir smidigt för alla yrkeskategorier...

Jag tror dock att man kan kapa till rätt höjd på alternativ två med, så är väl inte så kritiskt? Eller menar du man måste vara rätt nog ändå så det passar själva stolen vid montering? För de vanliga rören verkar man bara kapa rätt nära fördigt golv. Dock så är jag inte helt 100% på placeringen mot vägg så då kanske jag ska gå på alternativ 1 av den anledningen ändå? Brukar WC-anslutrningarna som har lite förskjutning vara gjorda för vanlgt avkapat 110mm-rör?

Rickard.
Nä så kritisk är inte höjden men ändå lite mer krävande än ett rör men gör du allt själv så har du mer kontroll än vad en rörmokare skulle ha, du bestämmer själv.

Wc-stosar finns raka och excentriska så man kan trolla lite, man kan t ex flytta stolen lite närmare väggen om man vill det.

É
Hmm blir inte riktigt klok på detta, men säg att jag är lite osäker på avståndet så kan jag bara köra på ett avkapat 110-rör? Och ta detaljerna senare?

I denna tråd körde han med 110mm-rör men han kom fram till att det var fel. Användare bomm skriver också där att klosettanslutning är det man ska ha i inlägg #6.
https://www.byggahus.se/forum/threads/taetskikt-kring-wc-anslutning-vad-aer-raett.277324/

Samtidigt som andra säger att nuförtiden kör man ofta bara med 110mm.

É
Även här är det en användare lordi som säger att 110-rör är en klassisk miss även om det finns lösningar, och så blir det lite av en diskussion av det.
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-toalettstol-pa-110-roer-vilken-manschett.327800/

Får lite känslan av att förr körde man med ett bredare WC-rör, men att nu för tiden kvittar det och det finns snarare fler flexibla lösningar om man har ett 110-rör?

Tänkte sådana fall köra tätskiktet mot 110-röret och låta det sticka upp en decimeter. Så får man kolla exakt kaphöjd och stos/manschett sen i samband med att man köper toastolen.

Rickard.
Avståndet från färdig vägg måste du få rätt direkt, det får inte vara mindre än 60mm som du säkert läst hos säker vatten eller i bbv:n.
Missar du några mm till höger/vänster eller för långt ut så kan du lösa det med excentrisk wc-stos men man försöker väl undvika 30mm varianterna där man kan då dom är begränsande. Du bör alltså bestämma avståndet och fixera avloppet så noggrant och rätt du kan.

Diskussionen om wc-stos vs wc-anslutning kan du få ha med någon annan eller läsa om i dom befintliga trådarna, jag ids inte läsa.
Det är två olika sätt som båda fungerar om det görs rätt.

É
Ja avståndet måste ändå bli minst 80mm (före kakel på plats) på grund av en limträbalk i golvet. Sen kanske man vill justera in den för att spara plats tänkte jag. Men kör nog på 110-varianten då. Kanske är den gamla skolan som säger det ska vara WC-rör annars är man amatör...

Rickard.
Då har du en till fördel med att bara dra upp ett rör.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
É ÉlPon skrev:
Även här är det en användare lordi som säger att 110-rör är en klassisk miss även om det finns lösningar, och så blir det lite av en diskussion av det.
[länk]

Får lite känslan av att förr körde man med ett bredare WC-rör, men att nu för tiden kvittar det och det finns snarare fler flexibla lösningar om man har ett 110-rör?

Tänkte sådana fall köra tätskiktet mot 110-röret och låta det sticka upp en decimeter. Så får man kolla exakt kaphöjd och stos/manschett sen i samband med att man köper toastolen.
Hade alla dagar i veckan dragit upp ett vanligt 110 rör och sett till så det hamnar minst 60mm från underlag för tätskikt på väggen vilket du tydligen klarar med råge med tanke på din balk i golvet.

Sen tätskiktas det mot detta röret och när plattorna ligger så kapar man röret max 10mm över klinkern och trycker ner en sådan här.

https://faluplast.se/produkt/2316848

Finns även excentriska varianter om man är i behov av detta men flödet försämras ju alltid ska man ha med i tankarna.

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Rickard.
Faluplast 12mm excentriska kan du med gott samvete använda, dom som är 30mm är begränsande och dom rekomenderar att man höjer vattenmängden men samtidigt så är resten av ditt avlopp bra så funkar dom med.

• Gilla
ÉlPon och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.