Hej,

Gör en badrumsrenovering hemma som pågått över ett halvår, men ljuset i tunneln börjar nu närma sig när det "bara" är klinkergolv och fogning kvar. Försökt följa branschreglerna igenom hela projektet.

Är dock mycket osäker i en fråga gällande wc-anslutning. Min rörmokare som satt avloppsröret för 5mån sedan menar att dom alltid låter en rörsnutt sticka upp för att sedan kapa den utmed färdigt golv och sticka ner en WC-anslutning i detta rör, i vilken toan sedan placeras.

Jag litade på deras omdöme och har därför satt tätskikt emot 110-röret som går upp och planerar nu att kapa det efter klinkergolvet är lagt. Se bilder nedan från min dokumentation:

1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.PNG
Skapa konto

3.PNG
Skapa konto

Hur som. Nu när jag skaffade WC-stolen (ifö sign 6860 för limning) och skulle ta reda på vad jag behöver för anslutning där emellan stöter jag på uppgifter som kan tyda på att jag gjort helt fel! Så jag tänkte be om hjälp för att reda ut vad som är OK och ej innan jag lägger golvplattorna.

Detta är taget från en annan tråd ( https://www.byggahus.se/forum/badrum/200396-110-mm-pp-ror-till-wc-med-eller-utan-muff-klosettanslutning.html):

Kommentar från 2012-09-08:

Klosettanslutningen måste monteras före själva golvavgämningen. Alltså att det är den som sticker upp ur golvet innan man flytspacklar.

Missar man att göra det, och bara släppt upp ett 110 rör, går det fint att montera en så kallad WC-anslutning. Typ denna och då ska den monteras efter flytspacklet och tätskiktet ska dras upp 15mm på den!

Och man ska självklart dra upp tätskikten 15mm på klosettanslutningen också om man monterat den.

Monterar man WC-anslutningen efter man lagt klinkern gör man fel!

Senast redigerad av krilleman_215 2012-09-08 10:47

Har denna användaren rätt i detta? Jag försökte söka informationen i SäkerVatten, men tycker det är lite öppet för tolkning och förstår inte riktigt vad dom menar där. Se bild nedan över det enda jag hittar i säker vatten:

Avlopp.png
Skapa konto

På RinkabyRör där jag köpte WC:n tyckte man att jag bara skulle montera ned en sådan: http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-gas-wc-7-med-huv/

Någon som vet exakt vad som gäller? Jag hade tänkt kapa detta rör några mm över golvytan, och således inte förstöra tätskiktets rörmanschett.

Mycket tacksam för hjälp så att jag kan slutföra detta projekt innan barn nr 2 anländer :(

Med vänlig hälsning

Om man tänkte på vad man vill uppnå så är det ju att inte vatten (eller avlopp) skall rinna in under tätskiktet.
Så att inte kapa under nivån för tätskiktets uppvik låter sunt.

Måste du kapa ned röret då !?
Om du köper en sån där som fanns på rinkaby- funkar inte det då ? Toalettens avlopp går ned i denna, som i sin tur går ned i ditt rör (okapat) ?

Om du måste kapa (för att det inte passar) så gäller väl som sagt att inte förstöra tätskiktet. Användaren ovan skriver ju "klosettanslutningen" - och det tolkar jag som "uppstickande avlopssrör" :)

Sen om det är just 15mm vet jag inte, låter väl rimligt, vet inte om det är en dödssynd om det blir ngt mindre så länge det är tätt och nivån ligger iaf över klinkersen....

/K

klaskarlsson skrev:
Om man tänkte på vad man vill uppnå så är det ju att inte vatten (eller avlopp) skall rinna in under tätskiktet.
Så att inte kapa under nivån för tätskiktets uppvik låter sunt.

Måste du kapa ned röret då !?
Om du köper en sån där som fanns på rinkaby- funkar inte det då ? Toalettens avlopp går ned i denna, som i sin tur går ned i ditt rör (okapat) ?

Om du måste kapa (för att det inte passar) så gäller väl som sagt att inte förstöra tätskiktet. Användaren ovan skriver ju "klosettanslutningen" - och det tolkar jag som "uppstickande avlopssrör" :)

Sen om det är just 15mm vet jag inte, låter väl rimligt, vet inte om det är en dödssynd om det blir ngt mindre så länge det är tätt och nivån ligger iaf över klinkersen....

/K
Hej och tack för snabbt svar :)

Ja alltså, om man tänker logiskt så känns det ju inte som att det jag tänker göra nånsin kommer leda till några problem, förutsatt att det går att kapa det som tänkt och att toan då passar. Men problemet är att man måste/bör förhålla sig till branschreglerna och jag skulle väldigt gärna vilja följa dem, men det blir svårt om man inte är helt säker på vad de menar :confused:

Edit: Det är just kommentaren: "Monterar man WC-anslutningen efter man lagt klinkern gör man fel!" som får mig att undra. Användaren verkar ju rätt säker på sin sak.

Redigerat:
HansGreger skrev:
Hej och tack för snabbt svar :)

Ja alltså, om man tänker logiskt så känns det ju inte som att det jag tänker göra nånsin kommer leda till några problem, förutsatt att det går att kapa det som tänkt och att toan då passar. Men problemet är att man måste/bör förhålla sig till branschreglerna och jag skulle väldigt gärna vilja följa dem, men det blir svårt om man inte är helt säker på vad de menar :confused:

Edit: Det är just kommentaren: "Monterar man WC-anslutningen efter man lagt klinkern gör man fel!" som får mig att undra. Användaren verkar ju rätt säker på sin sak.
1. Vem är användaren ? Vilken är dennes erfareneht av reglerverket osv ? :)
2. Har ni rett ut att det inte är ngt i kommunkationen som felar - hans definition av "WC-anslutning" är kanske själva röret ?

Jag är inte expert på branschreglerna, men i kravsammanhang är det rätt vanligt med missförstånd. Tom de som är certifierade gör ju fel (mer vanligt än ovanligt tyvärr)

/K

• Gilla
HansGreger
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
1. Vem är användaren ? Vilken är dennes erfareneht av reglerverket osv ? :)
2. Har ni rett ut att det inte är ngt i kommunkationen som felar - hans definition av "WC-anslutning" är kanske själva röret ?

Jag är inte expert på branschreglerna, men i kravsammanhang är det rätt vanligt med missförstånd. Tom de som är certifierade gör ju fel (mer vanligt än ovanligt tyvärr)
/K
Bra poäng, jag skickade ett meddelande så får vi se om han fortfarande är aktiv och har möjlighet att upplysa!

Det är tråkigt att rörmokare sällan använder de WC-stosar/klosettanslutning som finns vid montage. Men 110mm rör har de juh till hands, samt får de sälja en extra wc-anslutning för några hundringar....

bäst är att direkt montera en http://www.rinkabyror.se/artikel/klosettanslutning-110/ vid installationen.. men det skeppet har gått..

I ditt fall hade jag klinkrat och sedan kapat röret över klinkern och sedan i med anslutningen som rinkaby rekomenderade.

På jafos sida så står det under beskrivningen att du kan kapa röret 12mm över golv.

AFO WC stos excentrisk GAS 7. Excentrisk WC stos med 7 mm sidoförflyttning. Med huv. Anslutning slätände: 110 PP / PVC / ljuddämpande plaströr, 110 MA samt 4'' normalrör. JAFO´s golvanslutningsstosar (GAS) för WC är försedda med fläns för anslutning av både plastmatta och tätskikt under klinkergolv. WC stosen uppfyller kraven i gällande Branschregler Säker Vatteninstallation samt GVK:s och BKR´s branschregler gällande tätskiktsanslutning. Eftersom WC stosen tillåter att röret sticker upp hela 12 mm över golv är det enkelt att kapa uppstickande avloppsrör.

• Gilla
HansGreger och 1 till
  • Laddar…
bomm skrev:
Det är tråkigt att rörmokare sällan använder de WC-stosar/klosettanslutning som finns vid montage. Men 110mm rör har de juh till hands, samt får de sälja en extra wc-anslutning för några hundringar....

bäst är att direkt montera en [länk] vid installationen.. men det skeppet har gått..

I ditt fall hade jag klinkrat och sedan kapat röret över klinkern och sedan i med anslutningen som rinkaby rekomenderade.

På jafos sida så står det under beskrivningen att du kan kapa röret 12mm över golv.

AFO WC stos excentrisk GAS 7. Excentrisk WC stos med 7 mm sidoförflyttning. Med huv. Anslutning slätände: 110 PP / PVC / ljuddämpande plaströr, 110 MA samt 4'' normalrör. JAFO´s golvanslutningsstosar (GAS) för WC är försedda med fläns för anslutning av både plastmatta och tätskikt under klinkergolv. WC stosen uppfyller kraven i gällande Branschregler Säker Vatteninstallation samt GVK:s och BKR´s branschregler gällande tätskiktsanslutning. Eftersom WC stosen tillåter att röret sticker upp hela 12 mm över golv är det enkelt att kapa uppstickande avloppsrör.
Detta känns hoppfullt, tack för du hittade det :)

9 av 10 badrum är det bara ett 110 rör som sticker upp iaf för mig, på med manschett och allt sen kapar rörmokaren röret och trycker i en anslutning och dit med stolen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
nino skrev:
9 av 10 badrum är det bara ett 110 rör som sticker upp iaf för mig, på med manschett och allt sen kapar rörmokaren röret och trycker i en anslutning och dit med stolen.
Ok, bra med lite fler synpunkter. Hade dock tänkt och fixa det själv, borde inte vara så svårt.

Hoppas få input från fler personer, men det verkar som om de flesta anser att det borde vara OK att köra på det vi diskuterat ovan.

Redigerat:
Röret brukar stick upp en bit, typ 10mm ovan klinker.

bomm skrev:

bäst är att direkt montera en [länk] vid installationen.. men det skeppet har gått..

Hej igen. Efter att ha tittat lite mer på detta så tror jag inte det är som jag hoppades på. Står tydligt att alla i Jafo's GAS-sortiment för WC är försedda med fläns för anslutning mot tätskikt. Den ovan nämnda (GAS WC 7) har sådan även den, vilken tätskikt ska anslutas emot för att vara godkänd enligt branschreglerna:( Det där med 12mm klargör ju bara att man då slipper kapa vid golvnivå, vilket är bökigare än 12mm upp.

Se bild från Jafo: (http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_117_3106708_gruppfil.pdf)

GAS.png
Skapa konto

Så visst, även om det känns som om inget nånsin skulle hända med denna utan anslutning mot tätskikt så kommer det inte vara godkänt enligt branschreglerna, något som jag antar krilleman syftat på i sitt inlägg i den andra tråden.

Så.... Frågan är då om det är en bra idé att skaffa en till tätskikts-wc-manschett och sätta den över den gamla. Har svårt att se hur man sliter loss den gamla utan att skada duken under.

Vad tror ni?

Och nu tolkar jag det från säker vatten lite annorlunda också. Jag antar att dom med "röret kan kapas, men inte under uppvik av tätskikt" syftar på en röranslutning där stos inte behövs och det snarare är den andra texten som gäller i mitt fall: "...anslutningsstos för WC-stol ska vara avpassat för tätning mot golvets tätskikt" - Blir nog inte tydligare än såhär tyvärr.

Hittade dessutom ytterligare en tråd från 2012 som behandlar ämnet: https://www.byggahus.se/forum/badrum/190790-jafo-wc-stos-och-tatskikt.html

Så, återigen, lutar åt att inhandla kompletterande tätskiktsartiklar (wc-manschett och mer förseglingslim). Det enda jag inte fattar helt är vad Jafo menar med "självhäftande rörmanschett (länken i inlägget ovan), det har inte Kiilto iaf vad jag känner till.

Krilleman
Kan du inte köpa en korrekt anslutning och montera en ny manchett? Eller är det för sen?

Självhäftande manschett har jag aldrig sett.

Samt att är det verkligen ett 110mm rör som kommer upp ur golvet? Mitt (ibland felaktiga) ögonmått säger mig att det är större!

krilleman_215 skrev:
Kan du inte köpa en korrekt anslutning och montera en ny manchett? Eller är det för sen?

Självhäftande manschett har jag aldrig sett.

Samt att är det verkligen ett 110mm rör som kommer upp ur golvet? Mitt (ibland felaktiga) ögonmått säger mig att det är större!
Hej och tack för svar. Nix, det är 110-rör. Dock det änden av en böj, vilket förklarar varför en "riktig" anslutning inte fick plats. Denna är ju dessutom ingjuten i fallspacklingen och bytes ej utan att göra otroligt mkt jobb.

Lutar som sagt åt en GAS ovanpå befintliga lösningen, vad tror du om det?

Krilleman
Är det en böj så har du ju inget val. Då behöver du ju lite högre bygghöjd för att gummit ska täta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.