Skulle behöva montera en wc-stol i källare.
Se avloppstam i gjutjärn. Längre upp i huset ör det plaströr men vet inte vart övergången sker.
1: Min tanke är att gå på gjutjärn med grenrör i plast nära golvet sedan ut säg 50cm och där sätta golvstående wc fast med p-lås. Ovanför grenrör tänkte jag montera ny renslucka i plast.
2: Alternativet är att bila ner i golvet och försöka frigöra gjutjärnsröret där istället och koppla på grenrör i plast där?
Hur gör man övergångarna mellan gjutjärn och plaströr enklast? Ska man skarva in plastkoppling på mitten av gjutjärnsröret eller bättre byta allt från golvet upp?
Som ni förstår är detta budgetprojekt för att kunna ha möjlighet till wc i källaren när resten av huset är uthyrt.
Se avloppstam i gjutjärn. Längre upp i huset ör det plaströr men vet inte vart övergången sker.
1: Min tanke är att gå på gjutjärn med grenrör i plast nära golvet sedan ut säg 50cm och där sätta golvstående wc fast med p-lås. Ovanför grenrör tänkte jag montera ny renslucka i plast.
2: Alternativet är att bila ner i golvet och försöka frigöra gjutjärnsröret där istället och koppla på grenrör i plast där?
Hur gör man övergångarna mellan gjutjärn och plaströr enklast? Ska man skarva in plastkoppling på mitten av gjutjärnsröret eller bättre byta allt från golvet upp?
Som ni förstår är detta budgetprojekt för att kunna ha möjlighet till wc i källaren när resten av huset är uthyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag varit du hade jag bilat upp hela röret och bytt inkommande stam utanför huset. Jag antar att du inte bara ställer toa mitt i rummet utan faktiskt gör lite av ett rum och innan du gör något som krånglar till ett framtida byte hade jag bytt allt till plast på en gång. (Dvs även stammen som går upp).
Fattar att detta är mest korrekt. Just nu för stort jobb dock. Tänkte ordna nåt enklare bås typ som på offentliga toaletter..T TypRätt skrev:Hade jag varit du hade jag bilat upp hela röret och bytt inkommande stam utanför huset. Jag antar att du inte bara ställer toa mitt i rummet utan faktiskt gör lite av ett rum och innan du gör något som krånglar till ett framtida byte hade jag bytt allt till plast på en gång. (Dvs även stammen som går upp).
Ok, när du kapar röret kan det i alla fall vara värt att inspektera det så det inte håller på att rosta sönder, hyr du ut och avloppet pajar kan det bli en rörig historia med sänkt hyra samt säkert krav på evakueringsbostad då den lär ses som obrukbar. (Ingen koll på reglerna där men lär bli stökigt oavsett)N Novisfixaren skrev:
Du behöver ingen separat avluft, du har redan en från stammen.N Novisfixaren skrev:
Du kan skarva slätände mot slätände med de gummidetaljer som du anger. Eller Jet-kopplingar.
Bugger du från en gjutjärnsmuff så finns det gummidetaljer att peta in i muffen så att du kan gå med 110 mm plast därifrån. Exempel:
https://www.hornbach.se/p/gumminippel-123-110-mm-3106622/5111290/
N Novisfixaren skrev:Skulle behöva montera en wc-stol i källare.
Som ni förstår är detta budgetprojekt för att kunna ha möjlighet till wc i källaren när resten av huset är uthyrt.[bild]
Har fått många bra svar. Nu är det så att jag gärna skulle gå på med t-röret under muffen på röret som går ner i golvet.N Novisfixaren skrev:Skulle behöva montera en wc-stol i källare.
Som ni förstår är detta budgetprojekt för att kunna ha möjlighet till wc i källaren när resten av huset är uthyrt.[bild]
Hur riskabelt är det att bila upp runt rören/muffen för att eventuellt kunna koppla på sig längre ner?
Har ju golvbrunnar i källaren men vet inte hur djupt de kan tänkas vara anslutna på stammen?
Nåt man ska tänka på? Antar jag bilar medans röret fortfarande sitter fast och är orört?
Klicka här för att svara