Har ett gammalt duschrum i källaren där avloppet har påstick med en golvbrunn i tvättstugan. Kan man använda 110-röret och komplettera med en wc på det avloppet. Eller kommer det att lukta avlopp i källaren?

duschrummet ligger längst bort på stammen.
 
BirgitS
Har lite svårt att vara säker på vad du menar men du kan ju inte skicka toalettavloppet ut i en golvbrunn, det blir ju äckligt.
 
Nä. Golvbrunnen är på ett avstick från huvudstammen. Dvs. Det man spolar ned i toaletten går förbi i huvudstammen.
 
BirgitS
Vad bra!
I så fall ska ju vattenlåset i golvbrunnen stoppa avloppslukten som finns i stammen.
Precis som det gör nu, för även nu luktar det väl lite avlopp om du tar bort vattenlåset.
 
Gult= befintligt.
Rött = nytt.
 
  • Abstrakt digital doodle av gubbe med markerade kroppsdelar: hand, fot, gata, tvätt. Enkel, färgrik, barnslig stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra!
I så fall ska ju vattenlåset i golvbrunnen stoppa avloppslukten som finns i stammen.
Precis som det gör nu, för även nu luktar det väl lite avlopp om du tar bort vattenlåset.
Så tänker jag med. Men vår byggare sa att det kommer lukta om man kopplar på så som jag nämnde tidigare.
 
BirgitS
Jag förstår inte hur din byggare tänker för det är ju vanligt att toaletter och golvbrunn sitter på samma horisontella stam och att toaletten är längre bort från gatan än golvbrunnen.

Hade byggaren någon förklaring till varför vattenlåset inte skulle fungera?
Eller är tvättmaskinsröret inte anslutet med ett Y som du har ritat utan i stället går nedåt på ritningen och ansluter åt "fel" håll i förhållande till stammen?
 
Möjligtvis om golvbrunnen i tvättstugan är på kollat rak uppifrån som det kan bli problem. Men svårt att tro det.

Hur det är kopplat för övrigt vet jag inte. De kanske får filma. Även kolla hur det gamla röret från 1947 mår.
 
  • Doodle av gul ledning, knotter, röda och vita streck, otydlig text, på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.