Ni som byggt/kaklat in badkar. Hur har ni gjort med avloppet?

Traditionellt så lägger man ju golvbrunnen under badkaret, med en stump rör som leder ned vattnet i brunnen. Och ett inpektionsgaller i fronten, där vatten kan rinna in och ned i brunnen från golvet.

Men nu såg jag i instruktioner från ngn. badkarstillverkare att de rekomenderade att man ansluter karet till "riktigt" avlopp, och har utrymmet under karet stängt.

Många golvbrunnar har ju även förberett för anslutning av extra inlopp till bunnen. Jag antar att dessa då kommer in i brunnen ovanför vattenlåset?

Hur gör folk?
 
Har själv kompromissat lite på tillgängligheten för att slippa ha en stor och ful inspektionslucka i badkarsfronten. Annars är det väl det en ganska vanlig lösning. Min lucka gör det precis möjligt att sticka in handen och demontera vattenlåsinsatsen i den traditionella golvbrunn jag satt strax innanför badkarsfronten. Inspektionsluckan är ett aluminiumgaller som medger att vatten kan rinna in från golvet i badrummet till brunnen under badkaret.. Det är dessvärre omöjligt att ta loss avloppsröret från badkaret som på traditionellt vis går ner till brunnen. Som sagt en kompromiss för att få en snygg installation.

Jag har gjort hela badkarsinbyggnaden demonterbar även om det är ett visst jobb att ta bort siliconfogar och återmontera. Hela utrymmet bakom och under badkaret är kaklat så att det går att göra om till duschplats om man vill. Demonteringen är inget jag vill göra i första taget om det blir stopp i rörstumpen. Ännu efter snart 5 år och ett par rensningar av rörstumpen har jag sluppit detta ingrepp.
 
bra lösning tycker jag. För har man en GB under ett inbyggt badkar så är det i princip omöjligt att resa GB. Idag har många inbyggnadsbadkar lösningen med att ansluta direkt till avloppsröret. Välj en Gb med extra inlopp (inlopp placerat ovanför vattenlås)...

Ett annat tips när det gäller val av GB. Se till att du väljer en där man skuvar fast klämringen mot tätskikt och GB.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.