3 205 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Avgränsare mellan hall och kök
Hej! Skulle behöva lite tips och ideer....Precis innanför ytterdörren har det på höger sida varit en träspalje (lite drygt en meter) för att avgränsa lite till köket som ligger där. Den var väldigt sliten eftersom förra ägarens katter vässat sina klor i den! Vi tog bort den för ett år sen tror jag och hade då funderingar på att göra någon form av"mur" istället. Sen blev det inte mer men nu måste vi ta tag i det... Eftersom vi tänker lägga klinkers innanför dörren och byta resten av golvet så får det inte bli för många olika "stenmaterial". Dessutom syns även kökskaklet! Från början hade vi sett några snygga stenar vi tänkt använda och bygga en liten mur. Men där har vi nu tänkt om. Har ni några bra förslag? Allt är välkommet! Det ska gå upp en liten bit(knappt halva väggen. Hallen är mycket öppen till övriga huset och en genomgång från kök till vardagsrum. Används inte så mycket som ingång. Kommer att ha klinkers och ekgolv samt köpa nya hallmöbler.
En fråga till, var kan man få tag på SNYGGA elementskydd?
En fråga till, var kan man få tag på SNYGGA elementskydd?
Som avgränsare mellan kök och hall kan en glasbetongvägg vara väldigt snygg, den stora fördelen med den är (förutom att den är snygg) att man kan tillåta sig högre höjd utan att förlora hela sikten och ev. dagsljus.
Finns lättmetallskenor som man sätter glasbetonblocken i för att slippa mura, har sett det i en hall i ett hus vi var spekulanter på innan vi byggde och det var mycket snyggt, speciellt med klinker på hallgolvet.
Ang. elementskydd så är detta en tillverkare som har återförsäljare över hela Sverige, http://www.lundbergs-prod.se/, nedan ett snyggt exempel, men det finns fler i olika träslag/mönster samt vita.
Sedan finns det många andra tillverkare som dock ofta har sämre spridning på återförsäljare i hela landet, men man kan ju ha tur.
MVH//Christina.

*EDIT*Ahh.., en tanke- två tänkare
Finns lättmetallskenor som man sätter glasbetonblocken i för att slippa mura, har sett det i en hall i ett hus vi var spekulanter på innan vi byggde och det var mycket snyggt, speciellt med klinker på hallgolvet.
Ang. elementskydd så är detta en tillverkare som har återförsäljare över hela Sverige, http://www.lundbergs-prod.se/, nedan ett snyggt exempel, men det finns fler i olika träslag/mönster samt vita.
Sedan finns det många andra tillverkare som dock ofta har sämre spridning på återförsäljare i hela landet, men man kan ju ha tur.
MVH//Christina.

*EDIT*Ahh.., en tanke- två tänkare
Det var precis sådana elementskydd jag tänkt mig! Visste bara inte vart man skulle få tag på dem. Tack för det!
Angående glasblock har jag varit inne på det men min sambo var inte riktigt med på det. Men jag har nu gjort ett nytt försök och nu verkar han inte helt omöjlig! Jag kunde ju visa honom lite tackvare länken! Tack för den också!
Christina, där du sett en sån var det en rad glasblock?
Vad var det för avslut på den? Kommer du ihåg det?
Angående glasblock har jag varit inne på det men min sambo var inte riktigt med på det. Men jag har nu gjort ett nytt försök och nu verkar han inte helt omöjlig! Jag kunde ju visa honom lite tackvare länken! Tack för den också!
Christina, där du sett en sån var det en rad glasblock?
Vad var det för avslut på den? Kommer du ihåg det?
Nej, det var inte bara en rad, utan det var en som en vägg, hmm, vad skulle jag tro......, men någonstans runt 6-8 glasbetongkuber på bredden(ungefär 1,5 m bred) och sedan ända upp till taket (eller möjligen om den slutade några dm. från taket, jag minns inte exakt :-/)Nickolina skrev:
Blocken var monterade mha. någon form av lättmetallprofil (såg ut som alu), dvs i 'väggens' avslut så var det en alulist som täckte hela blockstapelns 'gavelsida'. Det var hursomhelst jättefint.
Ojojoj.... :-/ vad svårt och förklara hoppas det går att förstå någorlunda
MVH//Christina.
*EDIT* Men!! du kanske menade om det var en rad sas. på djupet, äsch.. nu blir det väl ännu krångligare, men tänk dig att du ställer ut en rad på golvet så lång som du vill ha väggen och sedan travar du samma antal lager på lager uppåt, till önskad höjd
Hur ser det ut i köket?
Glasbetong låter fint, men för min del förknippar jag det mer med badrum. Och att hitta en skiva högst upp på glasbetong blir nog inte lätt. Jag skulle själv satsat på en vanlig vägg, eller gjort något liknande en bardisk, vit med ekskiva ovanpå. Fast det ser inte klokt ut i mina ögon just nu, vet inte riktigt vad jag menar.
/Pernilla
Glasbetong låter fint, men för min del förknippar jag det mer med badrum. Och att hitta en skiva högst upp på glasbetong blir nog inte lätt. Jag skulle själv satsat på en vanlig vägg, eller gjort något liknande en bardisk, vit med ekskiva ovanpå. Fast det ser inte klokt ut i mina ögon just nu, vet inte riktigt vad jag menar.
/Pernilla
Bara för att visa att glasbetong absolut inte behöver 'betyda' enbart badrum, så lägger jag in denna bild
(kommer från www.glasbetong.se, där de även har en bild i sitt galleri på en 'avgränsarvägg', ungefär som den som jag försökte beskriva med ord
)
Här ser du att de har en toppskiva av trä, jag ser inte att det skulle vara några som helst problem med att välja ett material och sedan göra en skiva av det, går utmärkt med både trä och varför inte sten om man vill ha det och du behöver inte ens ha en rak vägg, om du inte vill
MVH//Christina.

Här ser du att de har en toppskiva av trä, jag ser inte att det skulle vara några som helst problem med att välja ett material och sedan göra en skiva av det, går utmärkt med både trä och varför inte sten om man vill ha det och du behöver inte ens ha en rak vägg, om du inte vill
MVH//Christina.

Klicka här för att svara