1 609 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avgift på servitut för väg
Hej! Då det väntas nybygge ovanför min mammas fastighet vill jag höra efter vad ni tycker.
I dagsläget planeras 2 hus att byggas ovanför min mammas tomt. Idag går det en väg upp vid sidan av min mammas tomt, varav hälften av marken ägs av min mamma, och hälften av marken ägs av markägaren som vill sälja tomter. För att komma åt de tilltänkta tomterna behöver denna väg att nyttjas. Det behövs då något typ av servitut då vägen delvis går över mammas mark. Det rör sig om ca 200m2. Bör hon kräva någon form av ersättning? Isf hur mycket?
I dagsläget planeras 2 hus att byggas ovanför min mammas tomt. Idag går det en väg upp vid sidan av min mammas tomt, varav hälften av marken ägs av min mamma, och hälften av marken ägs av markägaren som vill sälja tomter. För att komma åt de tilltänkta tomterna behöver denna väg att nyttjas. Det behövs då något typ av servitut då vägen delvis går över mammas mark. Det rör sig om ca 200m2. Bör hon kräva någon form av ersättning? Isf hur mycket?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om hälften av vägen går över din mors mark, så bör väl en ny samfällighet lösa in vägrättigheten med halva det aktuella markvärdet.
Men använder inte din mor själv vägen?
Men använder inte din mor själv vägen?
Idag ligger alltså ett antal villor längs en landsväg. Den berörda vägen går från landsvägen upp mellan två tomter till min mammas garage. Halva bredden av den existerande vägen går på mammas tomt. Det är även hon som bekostat iordningställandet av vägen. Bakom tomten finns idag bara skog, och markägaren (som äger skogen och andra halvan av marken där vägen går) har endast nyttjat vägen någon gång ibland för att komma åt skogen. I samband med byggnationen kommer vägen att förlängas upp i skogen för att nå de nya husen. I dagsläget rör det sig om två nya villor, men kommunen har gett tillåtelse till "långsam förtätning" vilket kan innebära ytterligare hus om några år.
Jag är rädd för att det kommer bli problem i framtiden då mamma bara kommer nyttja den existerande vägbiten, och inte den nya delen. Varje ny villa kommer dessutom innebära att vägen ska förlängas, ökad trafik förbi mammas hus m.m. Känns svårt att få till en samfällighet som är rättvis. Mamma betalar ju i dagsläget ingenting annat för vägen än nytt grus nångång vart 10:e år och kör själv inte bil.
Jag är rädd för att det kommer bli problem i framtiden då mamma bara kommer nyttja den existerande vägbiten, och inte den nya delen. Varje ny villa kommer dessutom innebära att vägen ska förlängas, ökad trafik förbi mammas hus m.m. Känns svårt att få till en samfällighet som är rättvis. Mamma betalar ju i dagsläget ingenting annat för vägen än nytt grus nångång vart 10:e år och kör själv inte bil.
Klicka här för att svara