Jag har en bostadsrätt på samma ort som jag har en sportstuga. jag
är skriven på en annan ort.
Har fått en extra avgift på Fritidshusavfall vid central uppsamlingsstation
på 548:-/år. Kontentan är att jag inte haft behov lämna sopor från stugan
vid en uppsamlingsplats och skulle jag det så får jag åka runt 6mil t.o.r.
så jag komposterar och bränner brännbart i vedkaminen. Betalar sammanlagt
1317:- i avgifter för stugan fast jag inge sopor har. Skulle jag vilja ha en soptunna
får jag betala extra för dem. Vart är vi på väg? I min bostadsrätt ingår detta i hyran
och ingen extra avgift tas ut för lämnande vid uppsamlingsstation.Nästa avgift som
pratas om skall bli fritidshusfastighetsskatt i den kommun man har stugan.

Är frågan vart vi är på väg?
Ja, det är mot framtiden så klart

Precis som för ett elabonnemang, där du betalar en avgift för möjligheten att använda el oavsett om du förbrukar noll kWh per år, så betalar du för kommunens monopol på sophämtning, oavsett om du lämnar sopor eller ej.

I månadsavgiften för din bostadsrätt ingår en massa saker som du betalar enskilt för i fritidshuset. Vatten, värme, avlopp, sophämtning, snöröjning, byte av tak, ommålning av fasad, fastighetsskatt och så vidare.

Vad är för övrigt en uppsamlingsplats? Är det en återvinningsstation eller återvinningscentral?

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är frågan vart vi är på väg?
Ja, det är mot framtiden så klart

Precis som för ett elabonnemang, där du betalar en avgift för möjligheten att använda el oavsett om du förbrukar noll kWh per år, så betalar du för kommunens monopol på sophämtning, oavsett om du lämnar sopor eller ej.

I månadsavgiften för din bostadsrätt ingår en massa saker som du betalar enskilt för i fritidshuset. Vatten, värme, avlopp, sophämtning, snöröjning, byte av tak, ommålning av fasad, fastighetsskatt och så vidare.

Vad är för övrigt en uppsamlingsplats? Är det en återvinningsstation eller återvinningscentral?
"Fritidshusavfall vid central uppsamlingsstation"

D
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
jag komposterar och bränner brännbart i vedkaminen.
Vad gör du av hushållssopor som inte är tillåtet att bränna?
Vill påminna mig att de flesta hushållssopor är förbjudet att elda själv.

Eller har du bara tidningspapper och trädgårdsavfall bland dina hushållssopor?

kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Nästa avgift som
pratas om skall bli fritidshusfastighetsskatt i den kommun man har stugan.
Så är det ju ex. i Frankrike, om du som utlänning äger ett hus, och inte deklarerar inkomst på orten, så får du betala en shablonmässig inkomstskatt, som är rätt hög. Och dessutom fastighetskatt på samma sätt som de bofasta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.