Hör efter med Olssons elektromekaniska nere i Skåne.
https://olssonselektromekaniska.se/
Dem bygger egna reservkraftsdieslar i containrar utifrån kundens behov och kan med all säkerhet leverera all kopplingsutrustning som behövs runt om.
Skulle även gissa att dem har samarbete med någon UPS leverantör för att klara blinkfritt också eller i alla fall kan rekommendera någon

Oplanerade strömavbrott är dyrt och omständligt i en industri. Ett kontrollerat stopp är trevligare än ett okontrollerat.

System med dieslar är mer komplicerade än UPS:er men nödvändiga om man förväntas köra länge på reservkraft, till exempel till ett sjukhus. Räcker det med att ha ström under tiden som behövs för att stänga ner anläggningen på en kontrollerat sätt är batterier och UPS enklare. Om det inte är en enda stor förbrukare utan ett flertal mindre kan man dela upp det på flera mindre UPS:er.

Gimp Gimp skrev:
Gärna, tack.
Kollat med hall-ansvarig och det är Coromatic vi använder oss av.
Dessa har du ju redan fått tipps om.

C
Gimp Gimp skrev:
Men tanken är nog att köra på i 50 minuter och sen stänga ner,
Med de förutsättningarna är jag rätt säker på att en ren batterilösning inte är ekonomiskt försvarbar, och med en generator får ni då möjligheten till kontinuerlig reservdrift "på köpet". På tidigare arbetsplatser funkade till och med kaffeautomaterna vid långvariga strömavbrott. Väldigt bekvämt 😀

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Med de förutsättningarna är jag rätt säker på att en ren batterilösning inte är ekonomiskt försvarbar, och med en generator får ni då möjligheten till kontinuerlig reservdrift "på köpet". På tidigare arbetsplatser funkade till och med kaffeautomaterna vid långvariga strömavbrott. Väldigt bekvämt 😀
På tidigare jobb för min del blev inget gjort om inte kaffeautomaterna fungerade ... så arbetsgivaren skaffade specifika UPS:er bara till dem 🤣🤣

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag/vi har projekterat flera liknande och även mycket större anläggningar med både reservkraft och UPS. Det är väldigt mycket att tänka på gällande dimensionering, selektivitet, utlösningsvilkor, spänningsfall m.m. Mitt råd är att inte gå direkt till en entreprenör då de inte alltid har koll på allt detta. Vänd dig först till en projektör/konsult som kan projektera anläggningen och ta fram ett förfrågningsunderlag. Inte omöjligt att du får igen projkostnaden på en mer passande anläggning.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
...och för att inte bli hängd av någon entreprenör här så menar jag inget illa mot just entreprenörer med inlägget ovan. Min upplevelse är att de entreprenörer som tar dylika projekt ofta är riktigt vassa på sin del, alltså själva utförande. Bäst blir det med en bra konsult/projektör och en driven entreprenör.

Och bäst blir det med en konsult som, utan prestige, kan bolla lite med utföraren innan "montaget" drar igång.

• Gilla
Millox och 2 till
  • Laddar…
Om inte TS vore så hemlighetsfull skulle han kunna få vettigare råd och synpunkter i tråden som kan vara nyttiga i vidare kontakter med konsulter och installatörer. Bara av vad som framgått hittills verkar det olämpligt med konventionell UPS för större avsnitt. Det Martin Lundmark brukar ta upp i sina krisberedskapstrådar kring reducerad prestanda vid reservkraft kommer verkligen in här.

S Styrman_jansson skrev:
Jag/vi har projekterat flera liknande och även mycket större anläggningar med både reservkraft och UPS. Det är väldigt mycket att tänka på gällande dimensionering, selektivitet, utlösningsvilkor, spänningsfall m.m. Mitt råd är att inte gå direkt till en entreprenör då de inte alltid har koll på allt detta. Vänd dig först till en projektör/konsult som kan projektera anläggningen och ta fram ett förfrågningsunderlag. Inte omöjligt att du får igen projkostnaden på en mer passande anläggning.
Något tips på bra konsulter?

GK100 GK100 skrev:
Om inte TS vore så hemlighetsfull skulle han kunna få vettigare råd och synpunkter i tråden som kan vara nyttiga i vidare kontakter med konsulter och installatörer. Bara av vad som framgått hittills verkar det olämpligt med konventionell UPS för större avsnitt. Det Martin Lundmark brukar ta upp i sina krisberedskapstrådar kring reducerad prestanda vid reservkraft kommer verkligen in här.
Sorry, kan inte outa för mycket om företaget eller verksamheten då vi har en del känsliga kunder i en känslig bransch.
Men jag har fått en hel del matnyttigt som vi kan jobba vidare på.

BTW, strömavbrott idag också, men bara 10 minuter denna gång.

Gimp Gimp skrev:
BTW, strömavbrott idag också, men bara 10 minuter denna gång.
Långa luftledningar till närmaste 130 kV transformator ?

Gimp Gimp skrev:
Något tips på bra konsulter?
Jag jobbar för en vad jag anser är en "bra" konsultfirma men vill inte vara säljare så jag säger såhär. Det finns nog kompetenta konsulter på de flesta av de större teknikkonsulterna typ WSP, Sweco, Afry, Reijlers mfl.
Ta den som som finns representerad på din ort och har bäst rykte.

spikplanka spikplanka skrev:
Långa luftledningar till närmaste 130 kV transformator ?
Nope, misstänker eftersatt nät.

S Styrman_jansson skrev:
Jag jobbar för en vad jag anser är en "bra" konsultfirma men vill inte vara säljare så jag säger såhär. Det finns nog kompetenta konsulter på de flesta av de större teknikkonsulterna typ WSP, Sweco, Afry, Reijlers mfl.
Ta den som som finns representerad på din ort och har bäst rykte.
Förstår, kommer nog kolla både dom som säljer utrustning och konsulter och se vem som kan mest om den andra delen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.