4 517 läst ·
64 svar
5k läst
64 svar
Avbrottsfri kraft, 500kW, vem kan bygga?
Hmm, har UU som kund, ska kolla runt lite med dom vi har kontakt med, intressant.RoTe skrev:
Uppsala Universitets Ångströmlaboratoriet har ett svänghjul med några tusen kilo i massa som "UPS". När inkommande matning försvinner driver svänghjulet en generator för att sömlöst kunna ha elmatning tills dieselmotorerna har startat. Jag vet tyvärr inte vem som levererat detta men det kanske universitetet kan svara på. [länk]
Edit: efter lite googling skulle det kunna vara dessa som levererat: [länk]
Edit2:
Poweron installerar och servar Dynamisk Roterande UPS
"No-Break KS" från Belgiska Euro-Diesel
Stat Centralbyrån. Örebro
Komb avbrottsfri / reservkraftanläggning 330/630 kVA
Ångtrömslaboratoriet, Uppsala
Komb avbrottsfri / reservkraftanläggning 200/400 kVA
[länk]
[länk]
[media]
Jag hoppas verkligen att jag inte framstår som dryg eller otacksam, blir glad att så många vill hjälpa till och kommer med synpunkter och tips.G Grottan skrev:Budgeten behöver som sagt revideras, vi har en maskin på 800kVA och den kostade för 10 år sedan runt 5 miljoner för enbart maskinen och när dom blir så här stora börjar dom behöva en egen byggnad - har inte undersökt var gränsen för containeraggregat ligger.
Nu verkar ju ni ha tillräckligt stor last för att kunna göra reservkraftprov mot egen förbrukare, har man inte en tillräckligt hög grundlast behöver man ha ett aggregat som kan köras mot elnätet vilket ger en mer kostsam reglerutrustning och ett dyrare aggregat.
Skulle be Coromatic om en offert, dom bygger aggregaten i Sverige och säljer UPS från Socomec samt löser allt med ställverk etc.
I den här storleken kommer allt vara jättedyrt - avsäkring mot maskinen är minst 1250A vilket kräver parallella matningar vilket i sig är en utmaning 6-7//240mm2 tar plats och med en kostnad på runt 7000kr/m bara för kabel så kommer det rusa i väg pengar
5mkr för 800kVA är galet dyrt, 300k från Kina är så klart inte samma kvaliet som dom kända tillverkarna, men för 87500EUR får jag en CAT 500kVA
Sen kommer det så klart tillkomma massor av kostnader för allt runt omrking, men jag har faktiskt svårt att se hur man kan blåsa så många miljoner på saker runt omkring så att den hamnar över 2,5mkr totalt.
Jag har verkligen inget bra pris på Ahlsell, men jag kan köpa 240mm2 Alukabel för 820:-/m, och max ström bör inte landa på mer än 500A vilket betyder att man bör klara sig på 1600:-/m, eller 2400:-/m med stor marginal. Avstånd ställverk till där vi kan ställa generator är ca 6m plus några meter hit och dit, så i det stora hela ingen stor kostnad.
Coromatic är med på listan över företag jag ska kontakta.
Ja, ska kontakta typ bravida och några andra också, lokalt är nog ingen ide tyvärr, för liten stad...snaggletooth skrev:
Det är just vad det är alltså avbrottsfritt och i högsta klass utan några batterier öht. Men efter något av dina senare inlägg där du skrev ner kraven så kort avbrott inte är problematiskt bör du skippa större batteri UPS. Du kan istället satsa på lämplig dieseldriven ordinarie reservkraft väl vald och rätt installerad är du då hemma med full backup inom 10 s.Gimp skrev:
Har du sen delar som är små men viktiga tex kontrollsystem osv sätt som Marinen skrev mindre men kvalitativt bra UPS med batteri där. Om du har små ekonomiska resurser för jobbet får du garanterat mest ut genom att välja dieselgenset. Under lång tid har det funnits rätt mycket fina enheter på begagnat och överskottsmarknaden men nu har ju omvärldsläget gjort att fyndande där nog är över.
Råden du fått om var du kan få hjälp är vettiga. Bland dessa skulle jag hålla någon konsultfirma gärna inte de största kedjorna eller någon lokal kompetent elfirma pss där kanske inte de alltför utbredda så du slipper skinnas av deras grundstruktur som ska utfodras även om du inte får bästa utväxling.
Summerat verkar ditt jobb vara enkelt bara du kommer i kontakt med några som kan se till helheten och hur det optimalt kan ordnas i ditt fall. Därför kanske de typiska reservkraftleverantörerna faller ifrån lite. De vill helst ha klara punkter, uppgifter för sin inkoppling enligt handlingar att följa.
Du får uppdatera här när du kommer vidare det är intressant var du hamnar. Och så får du ursäkta att jag så tidigt drog in lösningar som är för ditt fall overkill på alla sätt jag trodde det var något verkligt känsligt och kvalificerat du skulle skydda.
Aha, jag skrev att allt utom ugnarna kan stanna några minuter, det jag menade var av dom stora förbrukarna.GK100 skrev:
Det är just vad det är alltså avbrottsfritt och i högsta klass utan några batterier öht. Men efter något av dina senare inlägg där du skrev ner kraven så kort avbrott inte är problematiskt bör du skippa större batteri UPS. Du kan istället satsa på lämplig dieseldriven ordinarie reservkraft väl vald och rätt installerad är du då hemma med full backup inom 10 s.
Har du sen delar som är små men viktiga tex kontrollsystem osv sätt som Marinen skrev mindre men kvalitativt bra UPS med batteri där. Om du har små ekonomiska resurser för jobbet får du garanterat mest ut genom att välja dieselgenset. Under lång tid har det funnits rätt mycket fina enheter på begagnat och överskottsmarknaden men nu har ju omvärldsläget gjort att fyndande där nog är över.
Råden du fått om var du kan få hjälp är vettiga. Bland dessa skulle jag hålla någon konsultfirma gärna inte de största kedjorna eller någon lokal kompetent elfirma pss där kanske inte de alltför utbredda så du slipper skinnas av deras grundstruktur som ska utfodras även om du inte får bästa utväxling.
Summerat verkar ditt jobb vara enkelt bara du kommer i kontakt med några som kan se till helheten och hur det optimalt kan ordnas i ditt fall. Därför kanske de typiska reservkraftleverantörerna faller ifrån lite. De vill helst ha klara punkter, uppgifter för sin inkoppling enligt handlingar att följa.
Du får uppdatera här när du kommer vidare det är intressant var du hamnar. Och så får du ursäkta att jag så tidigt drog in lösningar som är för ditt fall overkill på alla sätt jag trodde det var något verkligt känsligt och kvalificerat du skulle skydda.
Vi har även ett hundratal maskiner med PLC/dator och div tester, 150 datorer för spårbarhetssystem och annat div infrastruktur som drar rätt mycket ström som inte får dö.
Så förslagen var ä då vettiga, jag missade dock att Piller hade batteri/dieselkombo.
Det vettiga hade varit att köra allt kritiskt via UPS, men i praktiken innebär det extremt stora ändringar i alla elcentraler.
Men kylmaskin och kompressor skulle gå att hålla utanför såklart.
Men jag tänkte att tillstånd för från och tillkoppling mot nätet kanske är komplext när det är så stor förbrukare och det borde gå under radarn om allt går via batteripacken, typ en batteriladdare är allt som är inkopplat mot nätet.
Många bra förslag, och som du skrev, hittar jag en bra partner så blir det lätt.
Kommer hålla tråden uppdaterad, dock kommer den bli seg då vi har annat budgeterat för 2025, men målet är att ha något på plats 2026
Hur mycket kommer driftkostnaden öka inkl. investeringskostnad/avskrivning när man kör hela anläggningen tex via ups. Tänker om en sån investering ens betalar sig över tid?
Vad gör ni i såra stora ugnar som är känsliga för ett strömbortfall på några tiondels sekunder?
Vad gör ni i såra stora ugnar som är känsliga för ett strömbortfall på några tiondels sekunder?
Ja, det är något att räkna på, med 97% verkningsgrad tappar vi 21kWh per år, såg någon som specade 99,1% men det känns inte som det stämmer.D daugaard skrev:
På vintern kan vi återvinna värmen, så inte ren förlust.
Elektronik, med spårbarhetskrav, plc och dator som måste snurra.
Det räcker med en ganska kort dipp för att dom ska gå ner.
Tänker inte outa vårt exakta pris men elnätbolaget jag jobbar på köper in N1XE-AS 4g240 för under 250kr/m oavsett om det är hel trumma eller kapad kabel.Gimp skrev:
Jag hoppas verkligen att jag inte framstår som dryg eller otacksam, blir glad att så många vill hjälpa till och kommer med synpunkter och tips.
5mkr för 800kVA är galet dyrt, 300k från Kina är så klart inte samma kvaliet som dom kända tillverkarna, men för 87500EUR får jag en CAT 500kVA
Sen kommer det så klart tillkomma massor av kostnader för allt runt omrking, men jag har faktiskt svårt att se hur man kan blåsa så många miljoner på saker runt omkring så att den hamnar över 2,5mkr totalt.
Jag har verkligen inget bra pris på Ahlsell, men jag kan köpa 240mm2 Alukabel för 820:-/m, och max ström bör inte landa på mer än 500A vilket betyder att man bör klara sig på 1600:-/m, eller 2400:-/m med stor marginal. Avstånd ställverk till där vi kan ställa generator är ca 6m plus några meter hit och dit, så i det stora hela ingen stor kostnad.
Coromatic är med på listan över företag jag ska kontakta.
Men då köper vi ganska många km om året.
Kan ändå vara bra att ha med sig att det finns bra förhandlingsläge…
Jag tror att kabeln som åsyftas längre upp är axqj 4x240/72 som kostar ca 3 gånger så mycket.altaxis skrev:
De flesta/många/alla/vissa? (Jag är osäker och orkar inte kolla just nu ) N1XE-AS får inte förläggas inomhus mer än några meter.
Dessutom ska ett elverk i regel vara anslutet som TN-S där övergången till TN-C sker i mottagande central, så 5-ledad kabel krävs.
Så kan det så klart vara. Bara min elnätshjärna som automatiskt tänker N1XE.N nb. skrev:Jag tror att kabeln som åsyftas längre upp är axqj 4x240/72 som kostar ca 3 gånger så mycket.
De flesta/många/alla/vissa? (Jag är osäker och orkar inte kolla just nu ) N1XE-AS får inte förläggas inomhus mer än några meter.
Dessutom ska ett elverk i regel vara anslutet som TN-S där övergången till TN-C sker i mottagande central, så 5-ledad kabel krävs.
Axqj är definitivt dyrare men går fortfarande att köpa för långt under 800kr/m.
Jag skrev mest som lite kuriosa, i ett sånt här projekt är inte kabeln den stora kostnaden…
Man kan nog kallt räkna med att i ett sånt här projekt kostar de stora inköpen (dvs, UPS, diesel eller DRUPS) omkring 30 % av totalkostnaden. Projekten blir ofta lurade att tro att produktinköpen är de stora posterna, men det är det sannerligen inte.
Ta GK:s tips, hitta en semilokal kompetent firma som kan hjälpa dig, det finns också kompetent personal bland de stora drakarna men med andra timpriser. Sannolikheten att hitta någon kompetent är nog likvärdig, men de stora har lite bättre möjligheter att lösa eventuella kringproblem som garanterat kommer att dyka upp. Exempelvis miljötillstånd, akustiska analyser, osv.
Ta GK:s tips, hitta en semilokal kompetent firma som kan hjälpa dig, det finns också kompetent personal bland de stora drakarna men med andra timpriser. Sannolikheten att hitta någon kompetent är nog likvärdig, men de stora har lite bättre möjligheter att lösa eventuella kringproblem som garanterat kommer att dyka upp. Exempelvis miljötillstånd, akustiska analyser, osv.
Jag köpte en UPS-anläggning som var en tiondel så stor som TS i våras. Projekteringen inskränkte sig till några timmar med elkonsulten, dimensioneringen gjorde vi på känsla, installationen gjordes av en lokal elfirma och grejerna fungerar. De stora inköpen stod nog för 60% av kostnaden.M Millox skrev:Man kan nog kallt räkna med att i ett sånt här projekt kostar de stora inköpen (dvs, UPS, diesel eller DRUPS) omkring 30 % av totalkostnaden. Projekten blir ofta lurade att tro att produktinköpen är de stora posterna, men det är det sannerligen inte.