Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Ljus Ljus skrev:
Den här tråden blir bara mer förvirrande ju längre jag läser.

Uppenbarligen är det viktigare med en säkerställd utbetalning från brandförsäkringen än att det blir rätt från början.

Eftersom det viktigaste tycks vara att det ska bli gratis oavsett moralen i det.
Varför inte släppa tanken på "privat arbetsbyte" med er klient? Byt brutto mot brutto med faktura mellan er och den internationella firman.

Räkna inte med att ett muntligt delvis tveksamt svar från en handläggare på ESV håller i slutänden. Sticker ut huvudet och påstår att påståendet om att en montör som kommer utanför arbetstid skulle omfattas av egenkontrollprogrammet är felaktigt!

Släpper tråden och går vidare.
Lycka till.
  • Får jag göra privata elinstallationer (129270)
    Får jag, som har en auktorisation som elinstallatör, göra elinstallationer i min bostad
    eller hjälpa släktingar?

Svar:
    Så länge det inte sker yrkesmässigt får du utföra elinstallationsarbeten som omfattas av din auktorisation.

H
F Fru@ skrev:
Ja men jag är nöjd och har ingen el-skola :)

Som jag skrev är vi noga med utförandet så det blir rätt, ingen ska skadas och vi ev. förlora miljoner igen på slarv (om något annat).

Firman ägs av en utlänning utan websida och mejl, med adress hemma. Först fixar man elen rätt, sedan det ekonomiska som inte är så viktigt.

En auktoriserad får komma när hen vill, hen har bevisad kunskap, Annars gäller kontroll. Ska läsa på ESV igen.
utförandet blir ju inte rätt. ni kan inte hävda något om det skulle bli något fel.

H
F Fru@ skrev:
  • Får jag göra privata elinstallationer (129270)
    Får jag, som har en auktorisation som elinstallatör, göra elinstallationer i min bostad
    eller hjälpa släktingar?

Svar:
    Så länge det inte sker yrkesmässigt får du utföra elinstallationsarbeten som omfattas av din auktorisation.
du skapar bara mer frågetecken

F
U Uffe A skrev:
Validering är när man har utländsk utbildning/yrkeserfarenhet och vill arbeta inom yrket i Sverige.
Man får då genomgå både praktiska och teoretiska prov hos en för detta godkänd utbildare.
Så det med utvärdering av utländska papper stämmer inte riktigt.
Det har kommit nya direktiv om exakt hur och vilka moment som ska ingå i valideringen.
Jag har ännu inte hunnit studera dessa noggrannt
Menade i alla yrken då arbetsgivare bestämmer, eller för omskolning, men legitimerade har kunskapsprov.

F
henke_benke skrev:
utförandet blir ju inte rätt. ni kan inte hävda något om det skulle bli något fel.
Det återstår att se

F
henke_benke skrev:
du skapar bara mer frågetecken
Citatet är från ESV om du trycker på den blåa texten

Mikael_L
Vad fortsätter tråden för? Eller vad handlar den om nu?

För visst har du Fru@ fått svar på de frågor du hade?
Det känns som att alla aspekter är utredda nu.
Hur auktorisation, installationsföretag, egenkontrollprogram och arbete på annans anläggning hänger ihop har vi ju tagit upp alla aspekter av nu.

Mikael_L
O Steamboy skrev:
Vad innebär då det här? Jo, det innebär att 98% av alla som arbetar med elinstallationer saknar egen auktorisation.
Detta tror jag dock inte stämmer.
Ingen vet säkert, då t.ex. ESV som har register över alla auktoriserade inte vet vad de faktiskt gör, alla installerar ju inte el. Och vidare är de ingen som vet hur många i Sverige som installerar el inom ramen för ett installationsföretag, men saknar auktorisation.
Gissningen brukar ligga på att ca var tionde elektriker har en egen behörighet, f'låt, auktorisation heter det ju idag.
Så får jag justera dina 98% till "ca 90%" är jag nöjd med ditt inlägg. :)

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:

Hur auktorisation, installationsföretag, egenkontrollprogram och arbete på annans anläggning hänger ihop har vi ju tagit upp alla aspekter av nu.
Sista ordet?

F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta tror jag dock inte stämmer.
Ingen vet säkert, då t.ex. ESV som har register över alla auktoriserade inte vet vad de faktiskt gör, alla installerar ju inte el. Och vidare är de ingen som vet hur många i Sverige som installerar el inom ramen för ett installationsföretag, men saknar auktorisation.
Gissningen brukar ligga på att ca var tionde elektriker har en egen behörighet, f'låt, auktorisation heter det ju idag.
Så får jag justera dina 98% till "ca 90%" är jag nöjd med ditt inlägg. :)
Intressant fråga jag ska ställa till ägaren :)

H
Mikael_L Mikael_L skrev:

fru vill få det till att hon är skyddad vid fel. vilket fru inte är

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fortsätter tråden för? Eller vad handlar den om nu?....
Det har jag undrat från början. Antingen driver TS med oss eller behöver TS fila på sin pedagogiska och strukturella framställan.
/Droppar bevakningen/

Jag tror vi får se historien som resultatet av en lyckad informationskampanj från ESV och branch om att bara det finns rätt papper så kan ingenting i utförandet gå fel. Även det där med att försäkringsbolag skulle kräva att innehavare visar upp dessa papper för att få ersättning verkar vara en fast rotad skröna. Det enda som gäller är anläggningens faktiska skick, även vid en eventuell skada. Den ska vara väl underhållen, av vem spelar ingen roll.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
F
henke_benke skrev:
fru vill få det till att hon är skyddad vid fel. vilket fru inte är
Enligt ESV är man det om det kommer en auktoriserad

Men ESV har fel på den punkten.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.