13 544 läst ·
144 svar
14k läst
144 svar
Auktoriserad elektriker?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Se där ja.F Fru@ skrev:
Kikade in på ESV:s hemsida igen på deras formuleringar.
"Får jag, som har en auktorisation som elinstallatör, göra elinstallationer i min bostad
eller hjälpa släktingar?
Svar:
Så länge det inte sker yrkesmässigt får du utföra elinstallationsarbeten som omfattas av din auktorisation"
Viktigt alltså att det inte sker yrkesmässigt. Det är alltså en vän som hjälper en annan vän så då är det bra (och en förutsättning) att inga pengar byter händer.
Men till grundfrågan så är det viktigaste väl att viktigaste att se till att jobbet blir bra gjort och så att huset INTE brinner ner snarare än att oroa sig för vad försäkringsbolaget ska säga OM huset brinner ner. Självklart bra att ni är noggranna men det bör ju först och främst vara för att ni själva inte ska brinna inne och inte för försäkringsbolagets skull
Om jag minns rätt så är det ju obefintligt få hus som brinner ner pga. felaktiga installationer, trots en massa hemmapul. Elrelaterade bränder startar oftast i den utrustning som sitter ansluten. T.ex gamla TV-apparater.
Nummer ett är hälsofara om det är felkopplat. Brand är ovanligt men vi kan ex. läsa att diskmaskiner kan brinna så man ska ha koll.S Stuff skrev:Se där ja.
Kikade in på ESV:s hemsida igen på deras formuleringar.
"Får jag, som har en auktorisation som elinstallatör, göra elinstallationer i min bostad
eller hjälpa släktingar?
Svar:
Så länge det inte sker yrkesmässigt får du utföra elinstallationsarbeten som omfattas av din auktorisation"
Viktigt alltså att det inte sker yrkesmässigt. Det är alltså en vän som hjälper en annan vän så då är det bra (och en förutsättning) att inga pengar byter händer.
Men till grundfrågan så är det viktigaste väl att viktigaste att se till att jobbet blir bra gjort och så att huset INTE brinner ner snarare än att oroa sig för vad försäkringsbolaget ska säga OM huset brinner ner. Självklart bra att ni är noggranna men det bör ju först och främst vara för att ni själva inte ska brinna inne och inte för försäkringsbolagets skull
Om jag minns rätt så är det ju obefintligt få hus som brinner ner pga. felaktiga installationer, trots en massa hemmapul. Elrelaterade bränder startar oftast i den utrustning som sitter ansluten. T.ex gamla TV-apparater.
Vi har enbart brandförsäkring för några tusen, för x miljoner svider för mkt om det går upp i rök. Försäkringsbolag ska skydda kollektivet och söker anledning/ar att inte betala ut.
När det gäller utländska företag kan man kolla om det är valideringar och/eller riktiga prov här.
Var den sista meningen en fråga eller? Förstod ejF Fru@ skrev:Nummer ett är hälsofara om det är felkopplat. Brand är ovanligt men vi kan ex. läsa att diskmaskiner kan brinna så man ska ha koll.
Vi har enbart brandförsäkring för några tusen, för x miljoner svider för mkt om det går upp i rök. Försäkringsbolag ska skydda kollektivet och söker anledning/ar att inte betala ut.
När det gäller utländska företag kan man kolla om det är valideringar och/eller riktiga prov här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 885 inlägg
Du verkar fortfarande prioritera frågan om att få ersättning från försäkringsbolaget när huset brunnit ned framför frågan om hur du säkerställer att det inte brinner ned. Varför tror du ESV inte vill svara i skrift och vad tror du ett muntligt besked har för värde mot försäkringsbolaget?F Fru@ skrev:Jo han ingår antagligen men bara i firman, hans chef är klient hos oss och vi gör arbetsbyte som privatpersoner. Han ska komma en lördag. Ingen av dem är svensk, då kollar jag lite extra vad som gäller. Om han sänder den som är auktoriserad bör det vara ok om det kan bevisas.
Ska ringa nu och fråga vad vi får göra, verket vägrar svara per skrift!
Det kan paradoxalt nog vara den skicklige och obehörige hantverkaren (elektrikern) i firman som är bäst lämpad för jobbet före den elinstallatör som kanske suttit för länge bakom skrivbordet. Denne elektriker tappar ju inte sina kunskaper på fritiden... Ja, systemet är korkat.
Den här tråden blir bara mer förvirrande ju längre jag läser.F Fru@ skrev:Jo han ingår antagligen men bara i firman, hans chef är klient hos oss och vi gör arbetsbyte som privatpersoner. Han ska komma en lördag. Ingen av dem är svensk, då kollar jag lite extra vad som gäller. Om han sänder den som är auktoriserad bör det vara ok om det kan bevisas.
Ska ringa nu och fråga vad vi får göra, verket vägrar svara per skrift!
Uppenbarligen är det viktigare med en säkerställd utbetalning från brandförsäkringen än att det blir rätt från början.
Eftersom det viktigaste tycks vara att det ska bli gratis oavsett moralen i det.
Varför inte släppa tanken på "privat arbetsbyte" med er klient? Byt brutto mot brutto med faktura mellan er och den internationella firman.
Räkna inte med att ett muntligt delvis tveksamt svar från en handläggare på ESV håller i slutänden. Sticker ut huvudet och påstår att påståendet om att en montör som kommer utanför arbetstid skulle omfattas av egenkontrollprogrammet är felaktigt!
Släpper tråden och går vidare.
Lycka till.
Validering är när man har utländsk utbildning/yrkeserfarenhet och vill arbeta inom yrket i Sverige.F Fru@ skrev:
Man får då genomgå både praktiska och teoretiska prov hos en för detta godkänd utbildare.
Så det med utvärdering av utländska papper stämmer inte riktigt.
Det har kommit nya direktiv om exakt hur och vilka moment som ska ingå i valideringen.
Jag har ännu inte hunnit studera dessa noggrannt
Om vi varit slarviga hade vi kopplat själva direkt men som säkerhet ringdes elektriker upp dag ett, sedan kom frågan om vilka som får göra vad. Värnar hälsan främst och ska rätta gamla felkopplingar. Det är förutseende om man har en billig försäkring men huset kan kosta många miljoner att bygga igen, då alla bolag vill snåla, så man ska inte bjuda dem på något.Bo.Siltberg skrev:
Du verkar fortfarande prioritera frågan om att få ersättning från försäkringsbolaget när huset brunnit ned framför frågan om hur du säkerställer att det inte brinner ned. Varför tror du ESV inte vill svara i skrift och vad tror du ett muntligt besked har för värde mot försäkringsbolaget?
Det kan paradoxalt nog vara den skicklige och obehörige hantverkaren (elektrikern) i firman som är bäst lämpad för jobbet före den elinstallatör som kanske suttit för länge bakom skrivbordet. Denne elektriker tappar ju inte sina kunskaper på fritiden... Ja, systemet är korkat.
ESV har svarat skriftligt efter vårt samtal.
Ja men jag är nöjd och har ingen el-skolaLjus skrev:
Den här tråden blir bara mer förvirrande ju längre jag läser.
Uppenbarligen är det viktigare med en säkerställd utbetalning från brandförsäkringen än att det blir rätt från början.
Eftersom det viktigaste tycks vara att det ska bli gratis oavsett moralen i det.
Varför inte släppa tanken på "privat arbetsbyte" med er klient? Byt brutto mot brutto med faktura mellan er och den internationella firman.
Räkna inte med att ett muntligt delvis tveksamt svar från en handläggare på ESV håller i slutänden. Sticker ut huvudet och påstår att påståendet om att en montör som kommer utanför arbetstid skulle omfattas av egenkontrollprogrammet är felaktigt!
Släpper tråden och går vidare.
Lycka till.
Som jag skrev är vi noga med utförandet så det blir rätt, ingen ska skadas och vi ev. förlora miljoner igen på slarv (om något annat).
Firman ägs av en utlänning utan websida och mejl, med adress hemma. Först fixar man elen rätt, sedan det ekonomiska som inte är så viktigt.
En auktoriserad får komma när hen vill, hen har bevisad kunskap, Annars gäller kontroll. Ska läsa på ESV igen.