Ett attefallshus får ju placeras på prickad mark, men hur är det med en tillbyggnad om 15 kvm som ryms inom attefallsreglerna?

Mitt problem är att jag vill bygga ut huset men har prickad mark inpå knuten.

Snålar jag in lite på tillbyggnaden så skulle den nya bruttoarean nog kunna rymmas inom attefallsreglerna och då skulle jag kunna komma förbi problemet med prickmarken.

Men då kommer vi in på fråga 2:
Huset är ett tvåplanshus där entreplanet har en utbyggd farstu.
Jag vill bygga ut i två plan och det jag vill ha ut av tillbyggnaden är att få ett litet extra sovrum på övervåningen samt en toalett i entren.

Byggtekniskt vore det enklare att riva den befintliga tillbyggnaden och sedan bygga nytt i två plan och få plats med det jag vill ha. Men då blir det lite för många kvm för attefallsreglerna.
Husets nya byggarea kommer inte växa särskilt mycket.

Kan jag i stället införliva den befintliga farstun (typ behålla bjälklaget och två väggar) och tillgodoräkna mig de ca 7 kvm den omfattar och sedan bygga attefallstillbyggnad runt och ovanpå?
Alltså ca 4 kvm i entreplan och 11 på övervåningen.

Hur lite kan man egentligen behålla av det som ska byggas om för att kvadratmetrarna ska räknas som gamla och inte nya?

En attefallsbyggnad måste stå för sig själv för att kunna räkans som en sådan (den får alltså inte byggas ihop med befintlig bostad)...

Så tyvärr sprack den planen där :(

Enligt Attefallsreglerna får du bygga till 15 kvm på ditt befintliga hus, så det du skriver att bygga ut farstun på entréplan med fyra kvm, så du får ytterligare 11 kvm på övervåningen låter som en bra plan. Hur lite eller hur mycket spelar ingen roll, bara du får de kvm du får ha enligt reglerna.

Det Thyro89 är ute o far efter är att ett Attefallshus på 25 kvm ska vara fristående. Men båda alternativen ryms inom Attefallsreglerna.

Ja jag får be så hemskt mycket om ursäkt. Om jag missförstått frågan eller om jag tyckte det var luddigt skrivet.

Men ja absolut. Du har ju en tillbyggnaden på 15 kvm som är bygglovsbefriande.

Så då är det bara att köra på ;)

Ber åter igen om ursäkt för mitt snabba svar ;) ska läsa noggrannare nästa gång ;)
Tack för rättelsen vanbeasten.

Precis. Frågan är bara hur mycket av det som är farstu idag som måste bevaras utan att det ses som en helt ny utbyggnad. Helst vill jag ju riva helt för att underlätta byggandet av det nya. Men går det att tillgodose sig de redan existerande kvadratmetrarna genom att bevara delar av golv och väggstommar är det ju bra :)
Och får en attefallstillbyggnad uppföras på prickad mark?

Om farstun finns med på ritningarna i dag gör du nya ritningar där den nya ytan blir 15 kvm större. Om du du river den gamla och bygger ny farstu med en övervåning spelar ingen roll; det är inte tillvägagångssättet som det beslutas om. Om du ska bygga på höjden är det motiverat med att förstärka den undre konstruktionen.

Men angående prickmarken; trots Attefallsreglerna måste du fortfarande följa alla andra byggregler; t ex avstånd på 4,5 m till tomtgränsen. Ska du bygga på prickmarken måste du troligen söka riktigt bygglov. Kommunen kan bevilja det om ingen överklagar osv, men då kan du lika gärna söka bygglov på mer än 15 kvm.

Nja, det håller jag väl inte med om...
River du dagens farstu och bygger 2x11 kvm så bygger du ju 22 kvm. Du måste nog renovera den gamla (ev. bygga på utsidan och riva sen). Här beror det mycket på viken kommun du bor i tror jag.

Attefallstilbyggnad kan byggas på prickmark!
Kommer du närmre gränsen än 4,5 meter måste grannen godkänna. Kommer du däremot närmre allmän platsmark än 4,5 meter krävs bygglov.

Tar och återupplivar denna tråd.
Frågan gäller alltså fortfarande om det är ok att riva den befintliga farstun och ha de kvm den utgör "till godo" för att på samma plats uppföra en attefallstillbyggnad på 15 kvm + den gamla farstuns yta.

Eller hur mycket måste jag behålla av den gamla farstun för att få göra det?

Vem ska jag vända mig till för att få ett korrekt svar på min fråga?
Kommunens handläggare har jag givit upp då man får ett nytt och annorlunda svar varje gång man ställer frågan till någon där. Deras svar spretar åt alla håll, från ytterlighet till ytterlighet...

Men det är ju inte yta du har nuvarande bygglov för utan ett visst utseende/konstruktion. Så om du river farstun så behöver du bygglov för att bygga upp den ytan som något annat, så länge det inte är en exakt likadan farstu. Även om du river den och bygger exakt likadan, kan det tänkas att du behöver rivningslov + bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.